Skal redde klubbkulturen

Noen av Berlins største utesteder slår seg sammen og mobiliserer til verdens største digitale klubb

Tresor er en av Berlins største klubber og regnes som en av verdens viktigste klubbinstitusjoner. Sammen med flere andre aktører fra technohovedstaden, inviterer de til «verdens største digitale klubb» i kveld. (Foto: Presse/Tresor.)
Tresor er en av Berlins største klubber og regnes som en av verdens viktigste klubbinstitusjoner. Sammen med flere andre aktører fra technohovedstaden, inviterer de til «verdens største digitale klubb» i kveld. (Foto: Presse/Tresor.)
Ingen kø, ingen kleskode. Det hele går av i kveld, og du er invitert.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Noen av Berlins største klubbinstitusjoner samler kreftene og mobiliserer til verdens største internettklubb.

Fra og med i kveld vil du kunne oppleve Berlins flyktige undergrunn i din egen stue. Strømmekonseptet United We Stream kringkaster DJ-sett direkte på sine Facebook-sider, hver kveld fra klokken 19.00.

Strømmen vil endre spillested hver kveld, og skal globalisere den altoppslukende følelsen av å danse i de sene nattestimer i Berlin. Så langt det lar seg gjøre gjennom en skjerm.

I kveld debuteres det på det ikoniske utestedet Watergate, med blant annet Monika Kruse, Claptone og Mathew Jonson på plakaten. Blant klubbene som er med i samarbeidet, finner vi Tresor, Kater Blau, Salon Zur Wilden Renate og Sisyphos.

Watergate åpnet i 2002 og regnes i dag som en av Berlins viktigste klubber. (Foto: Presse/Watergate.)

Kritiske klubbtilstander

Kulturlivet rammes hardt av unntakstilstandene preget av covid-19. Her hjemme strømmer musikere konserter fra sine egne stuer, blant annet gjennom «festival på internett»-konseptet Brakkesyke. Bransjefolk oppfordrer til å støtte kulturlivet gjennom hashtaggen #ingenrefusjon.

Annonse

Berlin likefullt. Myndigheter påla klubber og konserthaller å holde stengt fra og med fredag 13. mars. Dermed er det minst 9.000 ansatte og titusener artister, musikere og DJ-er som ikke kan tjene til livets opphold.

Det rammer Berlins ikoniske klubbkultur hardt.

Utelivsekspert Lutz Leichsenring, tett på Berlins klubbfelt, sier at situasjonen klubbeiere nå står i er verre en sist det var portforbud i Tysklands historie, rett etter andre verdenskrig.

– I tillegg gnir Berlins utleiere seg i hendene, for de fleste ønsker gjerne fra før av å kaste klubbene ut fra lokalene, sier han, og fortsetter:

– Hvis klubbene ikke møter sine økonomiske forpliktelser, gir dette utleierne hjemmel til å utføre dette juridisk.

Tresor er en av Berlins største klubber og regnes som en av verdens viktigste klubbinstitusjoner. (Foto: Presse/Tresor.)

Banebrytende byomspennende

I klubbkulturens asfaltjungel finnes mange entreprenører. Klubbene har nå gått sammen med flere andre næringer og igangsatt flere kronerullingsprosjekter. United We Stream er et av dem. Det sier klubbeier av Gretchen, Pamela Schobess.

– Klubbene jobber aktivt med å finne ut hvordan det går med sine ansatte og artister, sier hun, og fortsetter:

–  Hvem trenger penger til å betale leien og for å ha noe å spise? Dette er et spørsmål om å overleve.

Videre skal de ha opprettet en jury som utreder hvordan donasjonene skal fordeles mellom partene. Noe av det skal også gå til bistand.

– Vi er ikke de eneste som virkelig sliter for tiden, sier hun.

Beth Lydi er artist og eier av plateselskapet SNOE. (Foto: Subjekt?)

Redd for konkurs

Den norske artisten og DJ-en Beth Lydi, som også eier plateselskapet Snoe, bor og arbeider i Berlin, med delaktighet i Berlins undergrunnsuteliv.

Hun forteller at Berlins kulturliv rammes hardt, og at kollegaene er i en slags sjokktilstand. Og selvfølgelig:

– Det er kjipt å ikke ha inntekt, sier hun.

Lydi forteller at hun har pratet med kolleger ved klubben Kater Blau, der de er resignerte og engstelige for å gå konkurs.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar