I dag ble det kjent at Nordnorsk kunstmuseums styre har besluttet å løse direktør Jérémie McGowan fra sin åremålsavtale med kunstmuseet. Han fratrer stillingen med virkning fra 1. april 2020.
Direktøren forteller at det ikke er gitt noen nærmere begrunnelse for dette, noe styret angivelig ikke har noen plikt til å gi.
– Det er styrets rett å gjøre dette, og er en del av åremålskontrakter som jeg og mange andre direktører i kulturfeltet har i Norge i dag, sier McGowan.
Jéremie McGowan har vært ansatt som direktør siden 1. mars 2016, men fikk åremålet sitt forlenget med to år i fjor.
– Har det vært noen konflikt?
– Nei, sier han.
Radikal visjon
Den tidligere direktøren har fått mye oppmerksomhet for sine konseptuelle og radikale grep med museet.
I 2017 ble kunstmuseet omorganisert til i to måneder å være det oppdiktede Sami daiddamusea (samisk kunstmuseum), hvor både innhold og fasaden ble totalforvandlet. Denne museums-performancen mottok Kunstkritikerprisen 2017 for det nytenkende og radikalet konseptet.
I 2019 sto direktøren bak nok et uvanlig kuratoriske grep rundt utstillingen «Like Betzy», hvor den norske landskapsmaleren Betzy Akersloot-Berg (1850-1922) ble sammenlignet med sine mannlige kollegaer, blant annet ved å feste midlertidige skilt og kasser, «som Betzy», på mannlige statuer rundt omkring i Tromsø.
Gir ingen begrunnelse
Styreleder i Nordnorsk kunstmuseum, Grete Elingsen, er utnevnt fra Kulturdepartementet. Hun er Høyre-politiker og tidligere ordfører i Sortland kommune fra 2011 til 2015 og statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2015-2017.
– Hva er grunnen til oppsigelsen?
– Først vil jeg rette en stor takk på vegne av Nordnorsk kunstmuseum. McGowan har vært viktig for de siste års utviklinger og sørget for å videreføre museets anseelse som en lokal aktør på lokalt, regionalt og internasjonalt plan.
– Men hva er grunnen til oppsigelsen?
– Det er ikke en oppsigelse, sier Ellingsen.
– Hva er det da?
– Styret i Nordnorsk kunstmuseum har besluttet å løse direktør Jérémie McGowan fra sin åremålsavtale med kunstmuseet.
– En liten ordlydsforskjell der, altså.
– Ja. Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet enn at styret har tiltrådt å løse avtalen. Det er nok mange direktører som har en slik åremålsavtale.
Innenfor kontrakten og åremålsperioden kan en direktør bli løst fra sitt åremål uten en nærmere begrunnelse.
– Etter en totalvurdering har vi gjort dette. Det er ikke en oppsigelse, det er noe innenfor kontrakten. Han har skrevet under på det, sier hun.
Nå jobber de med å få på plass en konstituert direktør.
– Hvorfor haster det sånn?
– Dette er resultat av en pågående diskusjon i styret, og ikke en plutselig avgjørelse.
– Hva søker dere i neste museumsdirektør?
– Dette er noe styret og organisasjonen vil se på i tiden fremover. Det vil selvsagt bli igangsatt et arbeid på sikt med å lyse ut stillingen som direktør, sier hun.
– McGowan er kjent for radikale visjoner, og flere av utspillene kan minne om en tilhørighet til venstresiden. Har dette med saken å gjøre?
– Det synes jeg var en søkt problemstilling. Jeg er ikke styreleder fra Høyre. Jeg er styreleder i kraft av den jeg er. Min partitilhørighet, eller eventuelt hans politiske grunn, har aldri vært tema og kommer ikke til å bli det, sier Ellingsen.
– Var dette enstemmig vedtatt i styret?
– Det ønsker jeg i utgangspunktet ikke å kommentere. Det er taushetsbelagt.
– Hvorfor er det taushetsbelagt?
– Foreløpig behandler vi det som taushetsbelagt.
Stolt av «den nye versjonen»
I spørsmålet på om det ligger en bakenforliggende konflikt her, som har ført til oppsigelsen, svarer McGowan på at han er mer opptatt av at en kunstnerisk visjon har blitt avbrutt, heller enn seg selv som person.
– Vi trenger sterke kulturaktører nå mer enn noensinne, som ivrer etter å være samlende og inkluderende i disse usikre tider.
Han forteller at Nordnorsk kunstmuseum har, særlig siden 2017, posisjonert seg som en banebrytende institusjon både nasjonalt og internasjonalt
– Et uredd talerør for Sápmi og Nord-Norge, sier han.
Museet har fått en rekke priser og nominasjoner, også fra Subjekt, noe McGowan mener bekrefter at museet ikke lenger er et «lite nasjonalgalleri»i landsdelen, men heller et fyrtårn som setter kulturpolitisk dagsorden i landet.
– Den nye versjonen av Nordnorsk kunstmuseum er noe jeg er stolt av.
– Jeg skulle selvsagt ønske at jeg kunne få være med på å føre denne endringsreisen i havn. Det ville ha involvert blant annet vedtektsendringer som hadde gjenoppfunnet museet som en inkluderende institusjon – hvor kunst, håndverk og perspektiver fra både Nord-Norge og Sápmi står sentralt, uavhengig av individer og politikk.
– Jeg bruker gjerne anledningen til å takke mine flotte kolleger, som hele tiden – og også nå – står bak vår visjon. Og ikke minst en stor takk til vårt publikum, som har vært med på det som kun kan betegnes som en imponerende endringsreise de siste fire årene, avslutter han.
Styreleder Grete Ellingsen sier til Subjekt at hun ikke kjenner til noen vedtektsendringer.