Fikk 36 timers varsel

Radikal museumsdirektør må gå av på dagen – får ikke begrunnelse

Jéremie McGowan har vært direktør for Nordnorsk kunstmuseum siden 1. mars 2016. I fjor fikk han åremålet sitt forlenget med to år, men i dag ble det kjent at han må fratre sin stilling allerede onsdag. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Jéremie McGowan har vært direktør for Nordnorsk kunstmuseum siden 1. mars 2016. I fjor fikk han åremålet sitt forlenget med to år, men i dag ble det kjent at han må fratre sin stilling allerede onsdag. (Foto: Nordnorsk kunstmuseum.)
Jérémie McGowan er kjent for en rekke radikale grep med Nordnorsk kunstmuseum. I dag fikk han beskjed om at hans åremålsavtale var over – på 36 timers varsel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Jérémie McGowan må gå av som direktør for Nordnorsk kunstmuseum. Saken er oppdatert kl. 16.46.

I dag ble det kjent at Nordnorsk kunstmuseums styre har besluttet å løse direktør Jérémie McGowan fra sin åremålsavtale med kunstmuseet. Han fratrer stillingen med virkning fra 1. april 2020.

Direktøren forteller at det ikke er gitt noen nærmere begrunnelse for dette, noe styret angivelig ikke har noen plikt til å gi.

– Det er styrets rett å gjøre dette, og er en del av åremålskontrakter som jeg og mange andre direktører i kulturfeltet har i Norge i dag, sier McGowan.

Jéremie McGowan har vært ansatt som direktør siden 1. mars 2016, men fikk åremålet sitt forlenget med to år i fjor.

Annonse

– Har det vært noen konflikt?

– Nei, sier han.

Museumsdirektør Jérémie McGowan ble sagt opp på dagen, men fikk ingen begrunnelse. (Foto: Marius Fiskum.)

Radikal visjon

Den tidligere direktøren har fått mye oppmerksomhet for sine konseptuelle og radikale grep med museet.

I 2017 ble kunstmuseet omorganisert til i to måneder å være det oppdiktede Sami daiddamusea (samisk kunstmuseum), hvor både innhold og fasaden ble totalforvandlet. Denne museums-performancen mottok Kunstkritikerprisen 2017 for det nytenkende og radikalet konseptet.

I 2019 sto direktøren bak nok et uvanlig kuratoriske grep rundt utstillingen «Like Betzy», hvor den norske landskapsmaleren Betzy Akersloot-Berg (1850-1922) ble sammenlignet med sine mannlige kollegaer, blant annet ved å feste midlertidige skilt og kasser, «som Betzy», på mannlige statuer rundt omkring i Tromsø.

Grete Ellingsen er styreleder i Nordnorsk kunstmuseum. (Foto: Regjeringen.)

Gir ingen begrunnelse

Styreleder i Nordnorsk kunstmuseum, Grete Elingsen, er utnevnt fra Kulturdepartementet. Hun er Høyre-politiker og tidligere ordfører i Sortland kommune fra 2011 til 2015 og statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet 2015-2017.

– Hva er grunnen til oppsigelsen?

– Først vil jeg rette en stor takk på vegne av Nordnorsk kunstmuseum. McGowan har vært viktig for de siste års utviklinger og sørget for å videreføre museets anseelse som en lokal aktør på lokalt, regionalt og internasjonalt plan.

– Men hva er grunnen til oppsigelsen?

– Det er ikke en oppsigelse, sier Ellingsen.

– Hva er det da?

– Styret i Nordnorsk kunstmuseum har besluttet å løse direktør Jérémie McGowan fra sin åremålsavtale med kunstmuseet.

– En liten ordlydsforskjell der, altså.

– Ja. Jeg ønsker ikke å kommentere noe annet enn at styret har tiltrådt å løse avtalen. Det er nok mange direktører som har en slik åremålsavtale.

Innenfor kontrakten og åremålsperioden kan en direktør bli løst fra sitt åremål uten en nærmere begrunnelse.

– Etter en totalvurdering har vi gjort dette. Det er ikke en oppsigelse, det er noe innenfor kontrakten. Han har skrevet under på det, sier hun.

Nå jobber de med å få på plass en konstituert direktør.

– Hvorfor haster det sånn?

– Dette er resultat av en pågående diskusjon i styret, og ikke en plutselig avgjørelse.

– Hva søker dere i neste museumsdirektør?

– Dette er noe styret og organisasjonen vil se på i tiden fremover. Det vil selvsagt bli igangsatt et arbeid på sikt med å lyse ut stillingen som direktør, sier hun.

– McGowan er kjent for radikale visjoner, og flere av utspillene kan minne om en tilhørighet til venstresiden. Har dette med saken å gjøre?

– Det synes jeg var en søkt problemstilling. Jeg er ikke styreleder fra Høyre. Jeg er styreleder i kraft av den jeg er. Min partitilhørighet, eller eventuelt hans politiske grunn, har aldri vært tema og kommer ikke til å bli det, sier Ellingsen.

– Var dette enstemmig vedtatt i styret?

– Det ønsker jeg i utgangspunktet ikke å kommentere. Det er taushetsbelagt.

– Hvorfor er det taushetsbelagt?

– Foreløpig behandler vi det som taushetsbelagt.

Utstillingen «Like Betzy» på Nordnorsk Kunstmuseum tar for seg den norske landskapsmaleren Betzy Akersloot-Berg (1850-1922) og stiller spørsmål ved hvorfor hun har «falt ut» av kunsthistorien. (Foto: NNKM.)

Stolt av «den nye versjonen»

I spørsmålet på om det ligger en bakenforliggende konflikt her, som har ført til oppsigelsen, svarer McGowan på at han er mer opptatt av at en kunstnerisk visjon har blitt avbrutt, heller enn seg selv som person.

– Vi trenger sterke kulturaktører nå mer enn noensinne, som ivrer etter å være samlende og inkluderende i disse usikre tider.

Han forteller at Nordnorsk kunstmuseum har, særlig siden 2017, posisjonert seg som en banebrytende institusjon både nasjonalt og internasjonalt

– Et uredd talerør for Sápmi og Nord-Norge, sier han.

Museet har fått en rekke priser og nominasjoner, også fra Subjekt, noe McGowan mener bekrefter at museet ikke lenger er et «lite nasjonalgalleri»i landsdelen, men heller et fyrtårn som setter kulturpolitisk dagsorden i landet.

– Den nye versjonen av Nordnorsk kunstmuseum er noe jeg er stolt av.

– Jeg skulle selvsagt ønske at jeg kunne få være med på å føre denne endringsreisen i havn. Det ville ha involvert blant annet vedtektsendringer som hadde gjenoppfunnet museet som en inkluderende institusjon – hvor kunst, håndverk og perspektiver fra både Nord-Norge og Sápmi står sentralt, uavhengig av individer og politikk.

– Jeg bruker gjerne anledningen til å takke mine flotte kolleger, som hele tiden – og også nå – står bak vår visjon. Og ikke minst en stor takk til vårt publikum, som har vært med på det som kun kan betegnes som en imponerende endringsreise de siste fire årene, avslutter han.

Styreleder Grete Ellingsen sier til Subjekt at hun ikke kjenner til noen vedtektsendringer.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar