Billedkunstner og sjef

Marthe Elise Stramrud (34) blir daglig leder i Oslo Open

Marthe Elise Stramrud (34) ble nominert til Subjektprisen 2018 som årets kunstner. Nå blir hun daglig leder for kunstfestivalen Oslo Open, men hun har ikke tenkt å legge skulpturene på hyllen: – Tvert imot. (Foto: Tove Sivertsen.)
Marthe Elise Stramrud (34) ble nominert til Subjektprisen 2018 som årets kunstner. Nå blir hun daglig leder for kunstfestivalen Oslo Open, men hun har ikke tenkt å legge skulpturene på hyllen: – Tvert imot. (Foto: Tove Sivertsen.)
Kunstfestivalen Oslo Open er både kunstnerstyrt og kunstnereid. Nå styrker de forankringen ved å ansette en kunstner i sjefsstolen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo Open får ny daglig leder.

I april ble det kjent av Marianne Zamecznik blir ny kurator ved Trondheim kunstmuseum, og at kunstfestivalen Oslo Open søker ny daglig leder.

Nå vet vi at det er billedkunstner Marthe Elise Stramrud (34) som tiltrer i stillingen.

– Jeg er ydmyk og glad over å få tilliten til å sitte foran i bussen og lede Oslo Open de neste årene, sier Stramrud.

Kunstfestivalen Oslo Open åpner dørene inn til kunstnernes arbeidsplass: Atelieret. 400 Oslo-kunstnere åpner årlig opp for at publikum skal se hvor kunsten skapes. Her åpner Marthe Elise Stramrud (34) døren opp til sin nye arbeidsplass. (Foto: Tove Sivertsen.)

– I de beste hender

Stramrud er en godt etablert kunstner i Oslo som har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, og er representert i flere samlinger. Hun ble også nominert som Årets kunstner under Subjektprisen 2018.

Annonse

At hun selv er kunstner trekkes fram som en av begrunnelsene for ansettelsen.

– Oslo Open er kunstnereid og kunstnerstyrt, og nå styrker vi denne forankringen med også å hente inn en kunstner som daglig leder, sier styreleder Trond Hugo Hagen, som har ledet arbeidet med ansettelsen sammen med kunstner Eline Mugaas og kurator Therese Möllenhoff, og fortsetter:

– Vi gleder oss til å se Marthe Elise forme denne rollen i Oslos kunstliv. Hun har god kjennskap til norsk kunstliv og erfaring fra styret i UKS, som produsent både i Bergen og Oslo, og med et våken blikk for publikum. Med Marthe Elise som daglig leder mener vi at Oslo Open er i de beste hender.

Slutter ikke med kunsten

Totalt var det 20 søkere til stillingen, hvorav fire ble innkalt til intervju. Stramrud tiltrer stillingen 1. juni, som er en 60 prosent-stilling i et treårig åremål.

Hun skal kombinere jobben som daglig leder med eget kunstnerisk virke.

– Som kunstner er det å skape gode vilkår for byens kunstnere noe som står høyt i kurs hos meg, og noe jeg vil ta med meg videre inn i jobben som daglig leder for Oslo Open, sier Stramrud, og fortsetter:

– Stillingen passer godt for meg å kombinere med min egen kunstneriske praksis, så det betyr på ingen måte at jeg legger kunstnerskapet på hylla. Tvert imot. Med god planlegging vil det ene informere og gi energi til det andre. Jeg gleder meg til fremtiden!

400 åpne atelierer

Siden 2000 har festivalen Oslo Open hatt som mål å gi kunstnere alternative måter å vise kunsten sin på, utenfor institusjonene. I løpet av én helg åpner Oslos kunstnere atelierene sine for publikum, og inviterer til et personlig og uformelt møte med kunsten.

I år skulle festivalen egentlig markere storslagent 20-årsjubileum, og hadde satt av ekstra tid og penger til en større festival enn tidligere. Som følge av koronasituasjonen ble det ikke slik. Oslo Open har holdt det gående med formidling på nett, men unnlot å gjennomføre en digital versjon av festivalen.

– De fysiske møtene mellom publikum og kunstnere i atelierene en av Oslo Opens kjerneverdier. Det blir vanskelig å gjøre det på nett, sa tidligere daglig leder, Marianne Zamecznik (47), til Subjekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar