Billedkunstner og sjef

Marthe Elise Stramrud (34) blir daglig leder i Oslo Open

Marthe Elise Stramrud (34) ble nominert til Subjektprisen 2018 som årets kunstner. Nå blir hun daglig leder for kunstfestivalen Oslo Open, men hun har ikke tenkt å legge skulpturene på hyllen: – Tvert imot. (Foto: Tove Sivertsen.)
Marthe Elise Stramrud (34) ble nominert til Subjektprisen 2018 som årets kunstner. Nå blir hun daglig leder for kunstfestivalen Oslo Open, men hun har ikke tenkt å legge skulpturene på hyllen: – Tvert imot. (Foto: Tove Sivertsen.)
Kunstfestivalen Oslo Open er både kunstnerstyrt og kunstnereid. Nå styrker de forankringen ved å ansette en kunstner i sjefsstolen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo Open får ny daglig leder.

I april ble det kjent av Marianne Zamecznik blir ny kurator ved Trondheim kunstmuseum, og at kunstfestivalen Oslo Open søker ny daglig leder.

Nå vet vi at det er billedkunstner Marthe Elise Stramrud (34) som tiltrer i stillingen.

– Jeg er ydmyk og glad over å få tilliten til å sitte foran i bussen og lede Oslo Open de neste årene, sier Stramrud.

Kunstfestivalen Oslo Open åpner dørene inn til kunstnernes arbeidsplass: Atelieret. 400 Oslo-kunstnere åpner årlig opp for at publikum skal se hvor kunsten skapes. Her åpner Marthe Elise Stramrud (34) døren opp til sin nye arbeidsplass. (Foto: Tove Sivertsen.)

– I de beste hender

Stramrud er en godt etablert kunstner i Oslo som har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland, og er representert i flere samlinger. Hun ble også nominert som Årets kunstner under Subjektprisen 2018.

Annonse

At hun selv er kunstner trekkes fram som en av begrunnelsene for ansettelsen.

– Oslo Open er kunstnereid og kunstnerstyrt, og nå styrker vi denne forankringen med også å hente inn en kunstner som daglig leder, sier styreleder Trond Hugo Hagen, som har ledet arbeidet med ansettelsen sammen med kunstner Eline Mugaas og kurator Therese Möllenhoff, og fortsetter:

– Vi gleder oss til å se Marthe Elise forme denne rollen i Oslos kunstliv. Hun har god kjennskap til norsk kunstliv og erfaring fra styret i UKS, som produsent både i Bergen og Oslo, og med et våken blikk for publikum. Med Marthe Elise som daglig leder mener vi at Oslo Open er i de beste hender.

Slutter ikke med kunsten

Totalt var det 20 søkere til stillingen, hvorav fire ble innkalt til intervju. Stramrud tiltrer stillingen 1. juni, som er en 60 prosent-stilling i et treårig åremål.

Hun skal kombinere jobben som daglig leder med eget kunstnerisk virke.

– Som kunstner er det å skape gode vilkår for byens kunstnere noe som står høyt i kurs hos meg, og noe jeg vil ta med meg videre inn i jobben som daglig leder for Oslo Open, sier Stramrud, og fortsetter:

– Stillingen passer godt for meg å kombinere med min egen kunstneriske praksis, så det betyr på ingen måte at jeg legger kunstnerskapet på hylla. Tvert imot. Med god planlegging vil det ene informere og gi energi til det andre. Jeg gleder meg til fremtiden!

400 åpne atelierer

Siden 2000 har festivalen Oslo Open hatt som mål å gi kunstnere alternative måter å vise kunsten sin på, utenfor institusjonene. I løpet av én helg åpner Oslos kunstnere atelierene sine for publikum, og inviterer til et personlig og uformelt møte med kunsten.

I år skulle festivalen egentlig markere storslagent 20-årsjubileum, og hadde satt av ekstra tid og penger til en større festival enn tidligere. Som følge av koronasituasjonen ble det ikke slik. Oslo Open har holdt det gående med formidling på nett, men unnlot å gjennomføre en digital versjon av festivalen.

– De fysiske møtene mellom publikum og kunstnere i atelierene en av Oslo Opens kjerneverdier. Det blir vanskelig å gjøre det på nett, sa tidligere daglig leder, Marianne Zamecznik (47), til Subjekt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg