Norges nest største kunstmuseum:

– Hvis regjeringen ikke kommer på banen, vil Kode være konkurs innen året er omme

Prekær situasjon: Kode i Bergen kan gå konkurs innen året er omme. (Foto: Presse.)
Prekær situasjon: Kode i Bergen kan gå konkurs innen året er omme. (Foto: Presse.)
Som følge av korona ligger Kode i Bergen an til å miste opp mot 30 millioner kroner i publikumsinntekter. Innen juni kan kassa være tom, og Norges nest største kunstmuseum begjært konkurs.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kode står i fare for å gå konkurs.

– Situasjonen er ekstremt alvorlig. Vi har brorparten av våre publikumsinntekter fra utenlandske turister i sommermånedene. Nå faller disse bort, og vi har ingen midler å tære på, sier Petter Snare, og fortsetter:

– Hvis regjeringen ikke kommer på banen, vil Kode være konkurs innen året.

Tidligere i dag holdt Kode en pressekonferanse i forbindelse med den alvorlige økonomiske situasjonen museet befinner seg i.

Det er kjent at museet har gått med underskudd i mange år som følge av underfinansiering. Kun noen dager etter at museet måtte stenge 12. mars, som følge av regjeringens restriksjoner, så de seg nødt til å permittere 38 av sine ansatte.

Annonse

– Siden Kode i stor grad finansieres av enge salgs- og billettinntekter, står de nå overfor et stort økonomisk tap. Selv om Kode er det største museet utenfor Oslo, så er økonomien vår som kjent svært skjør og utsiktene til en langvarig krisesituasjon med stengte bygg rammer oss hardt, sa Snare i forbindelse med permitteringsvarslene.

Slik det er nå, vil Kode få betalingsvansker allerede i juni, og være konkurs senest i oktober.

Har satset på egeninntekter

Fra politisk hold har det lenge vært et ønske at kulturinstitusjoner skal drives mer kommersielt og publikumsorientert, med økt fokus på egeninntjening.

Snare sier at de har klart å øke egeninntekter kraftig de siste årene. Nå faller disse bort.

– Vi blir egentlig straffet for at vi har vært flinkest i klassen, sier Snare.

– Andre museer som baserer seg på en høyere andel offentlig støtte er ikke påvirket på sammen måte. Det gjelder også Nasjonalmuseet som er stengt i forbindelse med renovering. Kode er i en unik situasjon.

Mener staten prioriterer Oslo

Som følge av den økonomiske situasjonen Kode står overfor nå, står de helt uten midler til å komme seg gjennom krisen.

Snare mener det er en skjevfordeling som finner sted mellom Oslo og Bergen når det gjelder den statlige finansieringen av museene, og det er grunnen til at de kan gå konkurs.

– Nasjonalmuseet i Oslo får 790 millioner kroner i statlig støtte. Kode får 30 millioner. Da sier det seg selv at vi ikke er rustet for å takle sjokk som dette på egenhånd, sier Snare.

Norges nest største kunstmuseum

Kode består av fire samlingsbygg, og drifter i tillegg komponisthjemmene Troldhaugen, Lysøen og Siljestøl som var hjemmene til henholdvis Edvard Grieg, Ole Bull og Harald Sæverud. Dette gjør Kode til Norges nest største kunstmuseum.

Kode har vært i flere møter med Kulturdepartementet om saken, men det foreløpig ikke avgjort om det blir satt inn ekstra tiltak som kan redde museet fra konkurs.

– Vi trenger hjelp, ellers går vi konkurs. Så enkelt er det. Vi forvalter nasjonalarven vår i form av Munch sine bilder og Grieg sin musikk. Det vil være en tragedie for Bergen og for Norge om denne arven ikke kan formidles til publikum på en god måte også i fremtid, sider styreleder ved Kode, Marte Mjøs Persen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)