Ny filmkommisjon åpner i 2021

Kritiserer «etterlengtet avklaring» om Filmkommisjonen: – Skuffende

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja har lagt filmkommisjonen til Bergen: – Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier han. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix.)
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja har lagt filmkommisjonen til Bergen: – Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier han. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix.)
Filmkommisjonen skal skilles ut av Filminstituttet og etableres i Bergen fra nyåret. Regionalt filmsenter er kritisk til prosessen og skuffet over organisasjonsformen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Regionalt filmsenter er kritisk til prosessen rundt Kulturdepartementets nye filmkommisjon.

Filmkommisjonen jobber for å få internasjonale film- og TV-produsenter til å legge innspillingene sine til Norge. Nå har Kulturdepartementet vedtatt å skille den ut av Norsk filminstitutt (NFI) og flytte kontoret til Bergen.

– Dette er en etterlengtet avklaring. Vi håper satsingen blir fulgt opp av mer konkurransedyktige rammevilkår for næringen, slik at den nasjonale filmkommisjonen får forutsetninger for å skape resultater, sier Sigmund E. Holm i den regionale samarbeidspartneren Vestnorsk filmkommisjon til NTB.

– Det er et stort potensial for økt internasjonal investering i norsk filmindustri. Men konkurransen vi møter fra andre land, er knalltøff, legger han til.

– Skuffende

Den nasjonale kommisjonen har ligget under NFI i Oslo siden 2009. Bergen-virksomheten, som skal være i gang i 2021, vil bli etablert som uavhengig stiftelse med et årlig driftsbudsjett på 3 millioner kroner, heter det i departementets pressemelding.

Annonse

Organisasjonsformen faller i dårlig jord ved Nordnorsk filmsenter, hvor daglig leder Tor Vadseth har vært involvert i saken som styremedlem i paraplyorganisasjonen Filmreg. Filmreg satte i fjor ned en arbeidsgruppe som utredet ulike modeller.

– Det er flott at en ny nasjonal kommisjon endelig er på plass. Men det er skuffende at departementet har endt opp med stiftelse som organisasjonsform, sier Vadseth til NTB.

– Etter en altfor lang prosess har departementet valgt å gå mot Filmregs konklusjon. Vi var tydelige på at et aksjeselskap eid av de regionale kommisjonene ville være det beste, legger han til.

– Gode forbindelser

Ifølge departementet er målet med reorganiseringen «økt verdiskaping i hele landet».

– Bergen er valgt fordi det er en by med gode internasjonale forbindelser, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).

– Og vi har gode erfaringer med at insentivordningen allerede styres i byen, fortsetter han med henvisning til refunderingen av opptil 25 prosent av internasjonale innspillingskostnader på norsk jord.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar