78 prosent lavere enn i fjor

Elendige besøkstall hos kinoene i juni

Etter å ha vært koronastengt åpnet kinoene så smått igjen i mai. Hittil i år er billettinntektene halvert sammenlignet med fjoråret, og i juni alene var billettsalget 78 prosent dårligere enn samme måned i fjor. Bildet viser Oslo-kinoen Ringen på Grünerløkka, som åpnet igjen allerede 8. mai. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix.)
Etter å ha vært koronastengt åpnet kinoene så smått igjen i mai. Hittil i år er billettinntektene halvert sammenlignet med fjoråret, og i juni alene var billettsalget 78 prosent dårligere enn samme måned i fjor. Bildet viser Oslo-kinoen Ringen på Grünerløkka, som åpnet igjen allerede 8. mai. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix.)
Selv om kinoene igjen kunne åpne dørene i mai, så er det fortsatt elendige besøkstall. Billettsalget i juni i år var hele 78 prosent lavere enn i juni i fjor.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Restriksjoner og filmutvalg er grunnen til elendige kinotall i juni.

Landets kinoer fikk lov til å åpne dørene igjen i mai med strenge smitteverntiltak på plass. Åpningen har imidlertid ikke vært noen suksess, skriver Aftenposten.

Først kunne kinoene ha maks 50 besøkende, og per dags dato maks 200 besøkende og én meter fra skulder til skulder mellom hver. I en kinosal betyr det to seter mellom hver person. Enmetersregelen vil sannsynligvis vare i alle fall ut året.

I fjor ble det solgt 11,3 millioner kinobilletter i Norge. Ifølge bransjeorganisasjonen Film og Kino har norske kinoer i første halvår i 2020 hatt en nedgang på billettinntektene på 49 prosent.

Alt skyldes ikke bare besøksrestriksjonene, men også filmutvalget. Både våren og sommerens storfilmer er utsatt til vinteren og til neste år.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar