– Det vakreste orgelet i verden

Restaureringen av orgelet i Notre-Dame er i gang – og vil ta nesten fire år

Orgelet i Notre-Dame fotografert i forbindelse med innledende restaureringsarbeid i fjor. Denne uken begynte arbeidet med å plukke orgelet fra hverandre. Det markerte starten på en flere år lang restaureringsprosess. (Foto Stephane de Sakutin/AP/NTB scanpix.)
Orgelet i Notre-Dame fotografert i forbindelse med innledende restaureringsarbeid i fjor. Denne uken begynte arbeidet med å plukke orgelet fra hverandre. Det markerte starten på en flere år lang restaureringsprosess. (Foto Stephane de Sakutin/AP/NTB scanpix.)
Orgelet som pleide å ljome i Notre-Dame-katedralen i Paris, plukkes fra hverandre, ett år etter den katastrofale brannen. Restaureringen ventes å ta flere år.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Orgelet i Notre-Dame restaureres etter brannen i 2019.

Den enorme jobben med å plukke orgelet fra hverandre, rengjøre det og så sette det sammen, startet mandag og er ventet å foregå over nesten fire år.

Når orgelet, som er Frankrikes største musikkinstrument, til slutt er restaurert, vil det ta seks måneder å få stemt det, ifølge det statlige byrået som er ansvarlige for å restaurere Notre-Dame.

– Det er et veldig kraftfullt orgel, men også med mye poesi. Det er nok det vakreste orgelet i verden, sier Johann Vexo, som spilte på orgelet under en kveldsgudstjeneste da brannalarmen gikk av 15. april i fjor.

Organisten Johann Vexo lengter etter å spille på det han mener er verdens vakreste orgel. (Foto: Michel Euler/AP/NTB scanpix.)

Katastrofebrann

Utrolig nok overlevde orgelet, som har 8.000 piper, brannen. Det gjorde ikke taket på katedralen, og ei heller spiret.

Annonse

Men flammene dekket instrumentet i giftig blystøv, som nå må fjernes med stor forsiktighet.

Og selv om ikke orgelet brant, ble det skadd av en varmebølge. Det har i tillegg blitt påvirket av andre temperaturvariasjoner det har blitt utsatt for etter at katedralen, som ble bygget i det 12. århundre, mistet taket. Notre-Dame er fortsatt stengt for publikum.

Slik ser pipene på orgelet ut. Denne uken begynte det møysommelige arbeidet med å plukke orgelet fra hverandre, pipe for pipe. Restaureringen ventes å være ferdig i 2024. (Foto: Christophe Ena/AP/NTB scanpix.)

Tangentene fjernes

Først ut i arbeidet med å plukke orgelet fra hverandre er å fjerne tangentene. Deretter skal pipene tas ut, i en demonteringsprosess som vil være ut året, ifølge det statlige byrået.

Delene fra orgelet vil oppbevares trygt i spesielle konteinere inne i katedralen, der rengjøringen og restaureringen vil finne sted.

Sjefen for byrået forteller orgelet, som ble bygget i 1733, vil bli spilt på igjen 16. april 2024, fem år etter brannen.

Venter i lengsel

Organist Vexo lengter etter å spille på orgelet igjen.

– Jeg og alle kollegene mine er veldig triste, og vi vet at vi må være veldig tålmodige de neste årene, sier han.

Vexo uttrykker håp om at de vil komme tilbake til en katedral og instrumenter som er «akkurat som de var før, eller nesten akkurat».

– Vi venter på dagen da bygningen vil åpne igjen, sier han.

President Emmanuel Macron håper katedralen kan gjenåpnes før OL i Paris i 2024. Men det har tatt over ett år å fjerne farlig blystøv og rammeverk som var i katedralen før brannen, i forbindelse med et annet renoveringsprosjekt.

Gjenoppbyggingen av landemerket har ikke begynt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg