– Man finner svar når Tom Cruise ringer

Filmfestivalsjef etterlyser svar om hvordan énmetersregelen skal tolkes

Tonje Hardersen er sjef for Den norske filmfestivalen. Her er hun fotografert før Amandapris-utdelingen i fjor. (Foto: Jan Kåre Ness/NTB scanpix.)
Tonje Hardersen er sjef for Den norske filmfestivalen. Her er hun fotografert før Amandapris-utdelingen i fjor. (Foto: Jan Kåre Ness/NTB scanpix.)
Sjef for Den norske filmfestivalen i Haugesund, Tonje Hardersen, venter fortsatt på et konkret svar om hvordan koronaregelen om én meters avstand skal tolkes.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kinobransjen håper at énmetersregelen kan gjelde fra nese til nese, i stedet for skulder til skulder.

Festivalen starter 14. august, og Hardersen forteller til Dagsavisen at det nå har gått tre uker fra møtet bransjen hadde med Kulturdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.

– Man finner altså en løsning når Tom Cruise ringer, men den norske kulturbransjen trenger også et svar fra myndighetene nå. Når Tom Cruise får svar, bør Kultur-Norge også få det. Det er på høy tid, sier festivalsjefen.

Hun viser til at Cruise og de som står bak den neste Mission Impossible-filmen skal gjøre opptak av scener i Norge i høst. Storproduksjonen får unntak fra innreiserestriksjonene.

Spørsmålet er om énmetersregelen skal gjelde fra skulder til skulder, som i dag, eller om det blir som bransjen håper – at det den skal måles mellom nesetippene.

Annonse

I en epost til Dagsavisen skriver kommunikasjonsavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) at saken er til vurdering. Statssekretær Gunhild Berge Stang (V) i Kulturdepartementet opplyser at det er HOD som skal svare om tolkningen av regelen.

Les også: Kinobransjen med desperat bønn til Raja

Desperate, norske kinoeiere ønsker seg tilbake til denne avstanden: At kinopublikum vil kunne ta plass på annethvert sete, som her i Malaysia, og ikke med to seter imellom – som de ble brått pålagt 18. juni. (Foto: AP.)

Tallene – i fjor og i år

* Norske kinoer stengte fra 12. mars og i to måneder fremover, med unntak av noen drive-in-forestillinger og familievisninger. Fra 7. mai åpnet de gradvis.

* I første halvår 2020 var det 2.512.060 besøk på norske kinoer mot 4.892.444 i første halvår 2019. Det fordeler seg slik:

* I april 2020 var det 30.884 kinobesøk mot 773.950 april 2019.

* I mai 2020 var det 71.872 kinobesøk mot 797.663 i mai 2019.

* I juni 2020 var det 152.212 kinobesøk 706.590 i juni 2019.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar