Annonsørinnhold

Vil du satse på musikken? Katapult vil løfte deg til nye høyder

Living Alma var blant de utvalgte til Østlandets program for musikktalenter i fjor. Det var også Brenn, som gikk fra Katapult til Spellemannpris. På tre år har Katapult (nytt navn fra Møst Wanted) blitt en viktig katalysator for nye talenter. (Foto: Guro Sommer.)
Living Alma var blant de utvalgte til Østlandets program for musikktalenter i fjor. Det var også Brenn, som gikk fra Katapult til Spellemannpris. På tre år har Katapult (nytt navn fra Møst Wanted) blitt en viktig katalysator for nye talenter. (Foto: Guro Sommer.)
Møst Wanted skifter navn til Katapult, og tilbyr et enda råere program for deg som er mellom 18 og 26 år, bosatt på Østlandet og vil gjøre musikken til ditt levebrød. Fristen er 9. september.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Møst Wanted skifter navn til Katapult og tilbyr mentorprogram for unge musikktalenter. (Annonsørinnhold).

Nå kan du søke om plass til Katapult, som gir deg egne mentorer, hjelp med prosjektet ditt og deltakelse på bransjefestival. Blant annet.

Hvorfor satse på unge som står på terskelen til et profesjonelt musikkliv, når hele bransjen er i krise?

Gjennom ett år får en håndfull heldige talenter egne mentorer, kursing og tett oppfølging inn i bransjen.

Prosjektleder Ingrid Ytre-Arne hos Møst (Musikkontoret for Oslo, Viken og Innlandet) mener at programmet er viktigere enn noen gang.

Annonse

– De fremste talentene må tenke og arbeide profesjonelt fra første dag, hvis de skal ha en sjanse til å overleve. Nye stjerner kommer til å dukke opp, uavhengig av korona eller andre kriser. Spørsmålet er hvor lenge de får skinne, og om de rekker å skinne for deg, sier hun.

Fra Katapult til Spellemannpris

Programmet har gjennom sine tre første år slynget flere musikktalenter inn på den profesjonelle scenen. Subjekt-favoritten Brenn er oppflasket på aktivitetshuset Volt i Lørenskog, og har etter sitt år i Katapult vunnet Spellemanpris, og tatt Roskilde og Øyafestivalen med storm.

De gir mye av æren til mentorene Åsmund Lande fra Oslo Ess og Anngunn Sørli:

– Uten Katapult, hadde vi ikke klart å jobbe like profesjonelt som vi gjorde. Mentor-opplegget er sykt viktig og gav oss nødvendig innsikt i musikkbransjen, sier de.

Andre som fikk viktig hjelp inn i en spennende men tøff bransje, er Erik Samkopf, som produserte debutplaten til Pen Gutt. Halden-bandet Living Alma har jobbet tett med Darling West for å utvikle uttrykket sitt og finne riktig plateselskap, mens popkometen Luli denne våren debuterte på A-listen til NRK P3 med sin første singel.

– Jeg er veldig glad for å ha vært med på Katapult. Jeg fikk gode mentorer som gav meg tips, både om bransjen, og om det kreative. Det var veldig fine samlinger med oss som var med, hvor vi fikk utveksle erfaringer og lære av hverandre, sier hun.

Skaper levebrød

Bak programmet står Viken fylkeskommune, Tanken i Sandvika, Aktivitetshusene Volt og K-12, samt musikkontorene i Drammen og Oslo – ØKS og MØST.

Øivind Nordal var med å starte programmet og gleder seg til fortsettelsen.

– Viken fylkeskommune ser med stolthet på hva vi har fått til med Møst Wanted. Bare på tre år har en rekke unge artister, musikere, låtskrivere og produsenter klart å etablere seg og skape et levebrød i arbeid med av musikk. Vi håper det videre arbeidet med Katapult vil bidra i denne positive utviklingen, og at det igjen vil bidra til at flere unge talenter klarer å leve av musikken sin, sier Nordal.

Plakat for Katapult 2020.

Søknadsfrist 9. september

Er du artist, band, produsent eller arrangør? Kanskje driver du et lite plateselskap?

Søknadsfrist for Katapult 2020 er onsdag 9. september. Søknadsskjemaet finner du på Katapults egne nettsider.

Katapult søker deg med et brennende ønske for å leve av musikken, og tilbyr et ettårig program for unge talenter som er klare for å ta steget inn i den profesjonelle musikkbransjen.

Du får:

· Egne mentorer tilpasset ditt prosjekt. Dette er artister, produsenter eller dyktige bransjefolk fra managements eller musikkselskaper

· Hjelp med prosjektet ditt. Vi setter mål som vi jobber mot sammen gjennom året

· Nyttige kurs om f.eks. søknadsskriving, hvordan drive eget foretak, promo, strategi, rettigheter og annen bransjekunnskap

· Deltakelse på bransjefestival

Hvis du jobber med musikk, er mellom 18 og 26 år, bosatt på Østlandet og har som mål å gjøre musikken til levebrød, kan du søke på Katapult innen 9. september.

Bak programmet står Viken fylkeskommune, Musikkontorene i Oslo og Drammen – MØST og ØKS, Tanken i Sandvika, samt aktivitetsklubbene Volt i Lørenskog og K-12 på Lillestrøm.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog