– Et museumsobjekt i seg selv

Har overrakt plan for å åpne, utvikle og verne Nasjonalgalleriet

Prosjektleder Martin Eia-Revheim fra Sparebankstiftelsen DNB og kulturminister Abid Q. Raja med mulighetsstudien for gamle Nasjonalgalleriet. (Foto: Frode Larsen.)
Prosjektleder Martin Eia-Revheim fra Sparebankstiftelsen DNB og kulturminister Abid Q. Raja med mulighetsstudien for gamle Nasjonalgalleriet. (Foto: Frode Larsen.)
Publikumsaktiviteter på grunnplanet, ny inngang fra Tullinløkka og utvikling av et tilbud byen ikke har fra før, er blant forslagene til hvordan det gamle Nasjonalgalleriet kan brukes fremover.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nasjonalmuseet inviterte til samtale om hvordan det gamle Nasjonalgalleriet fortsatt kan benyttes.

«Nasjonalgalleriet er en av landets viktigste bygninger, oppført som det første kunstmuseet i Norge», skriver Nasjonalmuseet i en pressemelding.

Dette er også utgangspunktet for grepene som nå foreslås – om å «åpne, utvikle og verne» det gamle museumsbygget.

Den nye mulighetsstudien for det gamle Nasjonalgalleriets fremtid ble i dag ble overrakt kulturminister Abid Q. Raja.

(Foto: Frode Larsen.)

Vil utvikle bygget

Mulighetsstudiens første del belyser hvordan Nasjonalgalleriet på best mulig måte kan utvikles og moderniseres på byggets premisser.

Annonse

Sparebankstiftelsen DNB og Nasjonalmuseet har på oppdrag fra Kulturdepartementet hatt ansvar for å lede og finansiere arbeidet. Prosjektleder Martin Eia-Revheim, som er ansatt i Sparebankstiftelsen DNB, startet arbeidet i januar 2019.

– Hovedmålet for rehabiliteringen er å åpne, utvikle og verne Nasjonalgalleriet. Ambisjonsnivået for rehabiliteringen bør være langsiktig, med vekt på kvalitet, men med en praktisk tilnærming til hva som er nødvendig for videre drift og formidlingsarbeid, sier Martin Eia-Revheim.

I mulighetsstudien fremgår det at Nasjonalgalleriet bør «være en arena som skal fremme kunstens betydning i samfunnet, utfordre og inspirere til engasjement og deltagelse og skape ny innsikt og forståelse».

(Foto: Frode Larsen.)

Ikke gjort før

Det er gjort en analyse av ulike interessenters forslag til etterbruk. Et bredt og stort utvalg av aktører i kunst- og kulturfeltet – over 150 mennesker – har deltatt i én til én-samtaler.

– En rehabilitering vil gi muligheter for stor fleksibilitet og en rekke ulike utstillingsprogrammer. Et framtidig innhold må ha en tydelig rolle og profil, og representere noe vi ikke allerede har fra før, sier Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo.

Flere av innspillene foreslår tverrfaglige samarbeid mellom eksisterende institusjoner.

Nasjonalmuseet mener en ny måte å organisere utstillinger på kan gi nye perspektiver utover det hver enkelt institusjon kan tilby alene, og at det nye Nasjonalgalleriet vil kunne «utvide perspektivet gjennom tilgang til flere samlinger, ulike tradisjoner og fortolkningsmåter».

På den måten vil ønsker Nasjonalmuseet at det tidligere nasjonalgalleriet fortsatt fremme kunstens betydning i samfunnet.

– Jeg vil si tusen takk for arbeidet som er gjort med denne første mulighetsstudien, som vi selvsagt vil gå nøye inn i. Ut fra det vi har sett, reflekterer studien og ambisjonsnivået godt byggets historiske verdi og egenart. Jeg ønsker lykke til også med studiens neste fase, og er spent på forslagene som kommer der før sommeren, sier kulturminister Abid Q. Raja.

(Foto: Frode Larsen.)

Nye muligheter

Kartleggingen viser nye muligheter for bruk av bygningen. Blant annet at hele etasjen på grunnplanet, som aldri tidligere har vært åpen for publikum, kan taes i bruk. Det kan også legges et nytt serveringssted med kjøkken mot Tullinløkka, med muligheter for uteservering.

– Hvordan museumsbygningen på en bedre måte kan åpnes mot Tullinløkka har vært en diskusjon i mer enn 100 år. Området rundt Tullinløkka er i rivende utvikling og det er på høy tid å knytte Nasjonalgalleriet tettere til det øvrige bymiljøet, sier Eia-Revheim, og fortsetter:

– Dersom eksisterende innganger mot sør, vest og nord aktiveres kan arealer i bygningen benyttes uavhengig av hverandre. Da vil bygningen også få større åpenhet til omgivelsene rundt og bli mer tilgjengelig for alle publikumsgrupper.

(Foto: Frode Larsen.)

– Et museumsobjekt i seg selv

Nasjonalgalleriet er fredet, og Riksantikvarens fredningsvedtak vektlegger byggets verdi i nasjonsbyggingen etter 1814.

Nasjonalgalleriet ble bygget som det første kunstmuseet i Norge og er i kraft av sin historie og funksjon av nasjonal betydning.

– Bygningen er uttrykk for en tydelig idé. Den er et museumsobjekt i seg selv, sier Eia-Revheim.

I fredningsvedtaket fra 2012 la Riksantikvaren til grunn at bygningen er en del av fortellingen om Norge, og at den fortsatt skal være et visningssted for kunst.

– Det opprinnelige Nasjonalgalleriet, som sto klart i 1881, ble finansiert av Christiania Sparebank, som var forløperen til Sparebankstiftelsen DNB. Derfor har vi en spesiell interesse for at Nasjonalgalleriet også i fremtiden skal kunne romme aktiviteter og tilbud innenfor kunstfeltet, sier André Støylen, direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

Del 2 av mulighetsstudien skal ifølge Nasjonalmuseet presenteres før sommeren 2021, og består av programforslag og modell for organisasjon, finansiering og drift.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper