Skal spekulere i det vi ikke vet

– Byutvikling handler om å legge planer for en fremtidig verden vi ikke kjenner

Under Arkitekturfilm Oslo 2020 vises en rekke filmer som handler om arkitektur. Arrangørene mener arkitekturen er viktigere enn noen gang, og at filmen er den optimale måten å formidle dette på. (Foto: Skjermdump fra «Earth», 2019. Regi: Nikolaus Geyrhalter.)
Under Arkitekturfilm Oslo 2020 vises en rekke filmer som handler om arkitektur. Arrangørene mener arkitekturen er viktigere enn noen gang, og at filmen er den optimale måten å formidle dette på. (Foto: Skjermdump fra «Earth», 2019. Regi: Nikolaus Geyrhalter.)
Kunst, filosofi og folk flest har plutselig noe med hverandre å gjøre når Arkitekturfilm Oslo går av stabelen denne helgen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Filmfestivalen Arkitekturfilm Oslo går av stabelen 8. til 11. oktober.

Det sørkoreanske mesterverket «Parasitt» (2019) har signalisert en filmbransje i endring. Filmen vant storeslem og de andre gjeveste prisene under Oscar-utdelingen tidligere i år.

Lite oppmerksomhet fikk likevel filmens arkitektur, som har blitt argumentert for at burde vinne pris for «beste birolle».

Den spiller nemlig en vesentlig rolle, mener Evan Nicole Brown i den amerikanske teknologi- og designavisen Fast Company. Hun hyller filmen for å bruke design og arkitektur på mesterlig vis, for videre å avsløre de intrikate strukturene omkring klasse og forskjeller. Høyt og lavt.

Rikmannshuset er tegnet spesifikt for «Parasitt». På den måten har regissør og manusforfatter Bong Joon-ho enda mer kontroll, ved å skape verdener som tjener historien. Luke ut det oveflødige.

Annonse

Og slik har arkitekturen lenge vært brukt som grep i filmen, men også vice versa.

– Filmen er vårt mest effektive medium for å binde sammen det romlige og det sosiale til en helhetlig opplevelse, sier Gjertrud Steinsvåg.

Hun er festivalsjef i Arkitekturfilm Oslo og daglig leder for Rom for kunst og arkitektur.

– Det gjør den til et særdeles godt medium for å snakke om arkitektur, både som byutvikling og som kunst, sier hun.

Og denne helgen, fra 8. til 11. oktober, arrangeres Arkitekturfilm Oslo for femte gang.

Det er Norges eneste arkitekturfilmfestival og skal diskutere relevansen mellom film og arkitektur gjennom filmer som tar oss med ut i verdensrommet, under jordens overflate, inn i det hellige, tilbake til 60-tallet og inn i fremtiden, om ikke annet.

Gjennom kunst og film vil de inkludere flere i samtalen om arkitektur og byutvikling, noe arrangørene mener er viktigere enn noen gang.

Daglig leder for Rom kunst og arkitektur, Gjertrud Steinsvåg, er festivalsjef for Arkitekturfilm Oslo. Arkitekturfilmfestivalen er den eneste i sitt slag i Norge, og går av stabelen 8. til 11. oktober. (Foto: Ingrid Eggen.)

En kunstform

– På lik linje med film, musikk, billedkunst, litteratur og scenekunst, er arkitektur et tydelig kunstuttrykk i vår samtid, sier Steinsvåg.

– Men så har arkitekturen en så tydelig funksjon, bestilt på oppdrag etter behov. Hvordan kan dette sammenlignes med den frie kunsten?

– Arkitekturen representerer nettopp mer enn dens funksjon, og er mer enn verktøy for byutvikling og for endring, fornyelse og eventuell forbedring av byen og samfunnet. Arkitekturen setter store spor, og vi berøres og påvirkes alle av arkitekturen rundt oss, sier hun, og fortsetter:

– Både kunsten og arkitekturen kan endre vår forståelse av samfunnet rundt oss, og arkitekturen, som kunsten, er en sentral innfallsvinkel – eller forståelsesramme om du vil – til å forstå menneskelig samhandling, samfunn, miljø og økologi.

Festivalen skal vise filmer som spenner over en rekke temaer. Overordnet er arkitektur, men herunder også miljø, økologi, verdensrommet, roboter, fremtiden, fortiden, fotografi, psykologi, skjønnhet og kjernefysikk.

– Arkitekturen berører alle samfunnsområder, og vi håper festivalen kan være en døråpner til samtalen om arkitektur og byutvikling for de som liker å se film på kino, sier Steinsvåg.

(Foto: Skjermdump fra «Almost Nothing», 2018. Regi: Anna di Manincor/ZimmerFrei.)

Refleksjoner om det vi ikke vet

I dag finnes det nærmere 35 arkitekturfilmfestivaler spredt over hele verden. Behovet er et faktum, hevder de: «Interessen for å diskutere arkitektur og byutvikling er økende».

– Vi lever i en tid med raske kulturelle endringer, der vår forståelse av byen og de fysiske omgivelsene formes og oppdateres fortløpende. Arkitekturen har blitt en del av den store sammenhengen. Den setter store spor, og vi berøres og påvirkes alle av arkitekturen rundt oss og dens utforming, sier Steinsvåg.

Årets tema er «det vi ikke vet». Om fremtiden og det ukjente, og menneskets forestilling om det vi ikke vet, er på ulike måter gjennomgående tema i filmene som vises. Arkitekt og en av initiativtakerne bak Arkitekturfilm Oslo, Per Henrik Svalastog, mener spørsmålene som angår arkitektur bør angå flere, og at de blir stadig viktigere.

– Arkitektur og byutvikling handler om å legge planer for en fremtidig verden vi ennå ikke kjenner. Da må vi forholde oss til det ukjente, sier Per Henrik Svalastog.

– Men hvordan kan en lære om «det vi ikke vet»?

– Det handler vel så mye om å reflektere som å lære. Menneskeheten står i dag overfor en mengde avgjørende valg. Hvordan legger skal vi legge til rette for muligheter og fremtidig liv, spør han.

Vi stiller spørsmålet tilbake.

– Byggebransjen står for eksempel for hele 40 prosent av belastningene på miljø og klima på planeten. Hvordan kan vi tenke positivt rundt mulighetene og visjonene for hvordan vi planlegger og bygger for morgendagen, uten å betrakte fremtiden som et problem, spør Per Henrik Svalastog videre.

(Foto: Skjermdump fra «The Sense of Beauty», 2017. Regi: Valerio Jalongo.)

Angår folk flest

– Filmene som vises på Arkitekturfilm Oslo handler både konkret om arkitektur, om arkitektur i film, hvordan vi berøres av arkitekturen og hvordan arkitekturen påvirker samfunnet og kloden, sier Svalastog.

– Hvordan da?

– «Futuro» forteller for eksempel historien om begynnelsen og fallet til det ufo-lignende bolighuset Futuro, produsert i etterkrigstidens Finland. I den sovjetiske science fiction-filmen «Solaris» kan man lure på om det er romstasjonen selv som har ført den vitenskapelige ekspedisjonen inn i en emosjonell krise, sier Per Henrik Svalastog.

På spørsmål om hvorfor folk flest burde se film om arkitektur, svarer Steinsvåg også at «filmen egner seg særlig godt som medium for arkitektur»:

– Den er vårt mest effektive medium for å binde sammen og formidle det romlige og det sosiale til en helhetlig opplevelse. Det er et godt utgangspunkt for å fortsette samtalen om fremtiden og det ukjente, og menneskets forestilling om det vi ikke vet, sier Steinsvåg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU