Lovet bedre kvinnelig representasjon

Slik blir neste års utstillingsprogram på Astrup Fearnley-museet

To omfattende solopresentasjoner av kvinnelige kunstnere, og én gruppeutstilling. Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)
To omfattende solopresentasjoner av kvinnelige kunstnere, og én gruppeutstilling. Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)
Solveig Øvstebø er på plass i direktørstolen på Astrup Fearnley-museet og holder løftene om å bedre kvinneandelen. Nå er hun klar med utstillingsprogrammet for 2021.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Slik blir utstillingsprogrammet for Astrup Fearnley-museet i 2021.

Saken oppdateres.

– Under planleggingen har jeg tatt med meg museets historie og institusjonelle ståsted, sier direktør Solveig Øvstebø.

Det er hennes første år som sjefkurator på Astrup Fearnley-museet, og det kommer med store forventninger.

Astrup Fearnley-museet er Norges største privateide samtidskunstmuseum og har i en årrekke blitt kritisert for manglende kvinnelige representasjon i sitt utstillingsprogram.

Annonse

Ved direktørpåtroppingen i mai lovet Øvstebø blant annet å gjøre noe med andelen kvinnelige kunstnere.

Øvstebø har også signert oppropet fra Equality Check, som krever en 50/50-balanse mellom kvinner og menn i årene som kommer.

Les også: Bli bedre kjent med Solveig Øvstebø

Solveig Øvstebø er ny direktør i Astrup Fearnley-museet. (Foto: Presse.)

Lover kvinnelig representasjon

I dag lanseres utstillingsprogrammet for 2021.

Kjønnsfokuset nevnes ikke med et ord, men kvinner er representert ved begge de store solopresentasjonene.

Mannlige kunstnere får ingen solopresentasjoner på Astrup Fearnley-museet i 2021, men inkluderes i sommerens store gruppeutstilling.

– Astrup Fearnley-museet har i de senere årene hatt ett ben solid plassert i den amerikanske samtidskunstscenen og ett i den norske. Det har derfor vært et bevisst valg å invitere en amerikansk kunstner og en norsk kunstner til de to hovedutstillingene i år, sier Øvstebø, og fortsetter:

– Samtidig ønsker jeg å fremheve andre markante kunstnerskap fra den omfattende Astrup Fearnley-samlingen, og sommeren 2021 vil publikum få se en ny sammensetning av verk i en utstilling som vil strekke seg over begge museumsbyggene.

Slik blir programmet:

Den amerikanske maleren Nicole Eisenman, her representert ved verket «Death and the Maiden» (2009), vises med en stor solopresentasjon på Astrup Fearnley-museet i 2021. (Foto: Nicole Eisenman.)

Omfattende solo med Nicole Eisenman

Utstillingen står fra 5. februar til 23. mai 2021.

Museet innleder utstillingsåret med en omfattende presentasjon av den amerikanske kunstneren Nicole Eisenman.

Dette er hittil den største separatutstillingen med Eisenman i Europa, og utstillingen skal ta et dypdykk i kunstnerens praksis fra 2006 og frem til i dag, opplyser museet.

Utstillingen inkluderer også helt nye arbeider fra 2020 av den 55 år gamle kunstneren.

Eisenman har siden 90-tallet etablert seg som en sentral skikkelse i amerikansk maleri med sine karakteristiske verk som beveger seg mellom abstraksjon og figurative miljøskildringer. Både i teknikk og motiv benytter hun seg av historiske referanser hvor hun lekent gjenoppliver elementer fra renessanse, barokk, sosialrealisme så vel som tysk ekspresjonisme og kobler disse til samtiden gjennom et skarpt og nåtidig uttrykk.

Bruce Neumans neonskulptur, «Run from Fear, Fun from Rear» (1972), er blant arbeidene som vil bli vist ved Astrup Fearnley-museets sommerutstilling i 2021. (Foto: Bruce Nauman/BONO.)

Bred gruppeutstilling fra samlingen

Utstillingen står fra 18. juni til 5. september 2021.

Da Solveig Øvstebø tiltrådte som direktør og sjefkurator i mai 2020 var en av hennes prioriteringer å gjøre seg godt kjent med samlingen.

Sommeren 2021 presenteres en utstilling som viser resultatet av den nye lederens blikk på museets samling, og som vil presentere både kjente og mindre kjente verk.

Utstillingen vil fokusere på å vise omfanget i de utvalgte kunstnerskapene og å presentere kunstneriske praksiser i bredden.

Astrup Fearnley-samlingen er Norges mest omfattende samling av internasjonal samtidskunst og inkluderer sentrale verk av kunstnere fra hele verden.

Siden dens opprettelse på 60-tallet har samlingen konsentrert seg om enkeltkunstnere, og fulgt deres utvikling i dybden gjennom mange år og gjennom ulike faser, opplyser museet.

Listen over kunstnere og verk er under utarbeidelse.

Sissel Tolaas, Smell Re_searchLab, Berlin. Foto: Alexandra Daisy Ginsberg.

Sissel Tolaas’ hittil største utstilling

Utstillingen står fra 1. oktober 2021 til og med 10. januar 2022.

Høsten 2021 viser Astrup Fearnley-museet en separatutstilling av den norske kunstneren og forskeren Sissel Tolaas.

Den vil handle om pust og åndedrag.

– I løpet av en dag puster vi inn og ut omkring 24.000 ganger. I disse åndedragene ligger det informasjon vi ikke legger merke til. Usynlige beskjeder til hjernen, som umiddelbart trigger både følelser og hukommelse sier Øvstebø, og fortsetter:

– For Sissel Tolaas er derfor lukt et viktig og ofte oversett verktøy for kommunikasjon.

Gjennom flere tiår har Tolaas utviklet en helt særegen kunstnerisk praksis som utfordrer ideen om kunstverket som fysisk form. Siden slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet har hun hatt en dyptgående interesse for å observere kjemiske prosesser og temaet endring.

Sissel Tolaas bor og arbeider i Berlin og hennes prosjekter er blitt vist internasjonalt på biennaler og ved museumsinstitusjoner som MoMA i New York, The National Gallery of Victoria i Australia, Dia Art Foundation i New York, California College of the Arts og Tate Modern i London.

Utstillingen på Astrup Fearnley-museet blir den hittil største presentasjonen av hennes kunstnerskap.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner