– Forsøk på å begrense offentlig debatt

Munch-direktør reagerer kraftig etter at Nasjonalmuseet ba Munchmuseet trekke seg fra NRK-debatt

Det nye Nasjonalmuseet, som bygges på Vestbanen i Oslo, vil ikke åpne før 2022. Onsdag ba de Munchmuseet om å trekke seg fra en NRK-debatt om Nasjonalmuseets under flytteperioden. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Det nye Nasjonalmuseet, som bygges på Vestbanen i Oslo, vil ikke åpne før 2022. Onsdag ba de Munchmuseet om å trekke seg fra en NRK-debatt om Nasjonalmuseets under flytteperioden. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB.)
Nasjonalmuseet har blitt sterkt kritisert for stor pengebruk under den stengte flytteperioden. Av Munchmuseet ønsket de seg lengre tid til å svare på kritikken.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Munchmuseets direktør, Stein Olav Henrichsen, reagerer kraftig mot Nasjonalmuseet.

Nasjonalmuseet har den siste tiden fått kritikk for at de holder stengt for publikum i tre år på grunn av flytting, samtidig som de får over to milliarder kroner i offentlig tilskudd.

I Aftenposten påpeker kommentator Frank Rossavik blant annet at Nasjonalmuseet får 881 millioner kroner til drift i 2021 – i et år museet holder stengt.

NRK skriver fredag at Nasjonalmuseet onsdag var invitert til debattprogrammet Dagsnytt 18 for å svare på kritikken.

Det var også Munchmuseet – fordi de også flytter, men holder åpent i nesten hele flytteperioden.

Annonse

Det ønsket ikke Nasjonalmuseet, som halvannen time før sending henvendte seg til Munchmuseet og spurte om de kunne trekke seg fra debatten.

Årsaken var blant annet at de ønsket god tid i studio til å svare på kritikken.

Munchmuseets direktør Stein Olav Henrichsen på toppen av museumsbygget i Bjørvika. (Foto: Vidar Ruud/NTB.)

Reagerer

Dette reagerer Munch-direktør Stein Olav Henrichsen kraftig på.

Han mener dette er et forsøk på å begrense offentlig debatt.

– Alle forsøk på å begrense en offentlig debatt om kulturspørsmål er det nødvendig å reagere ganske tydelig på, sier han.

Nå beklager Nasjonalmuseet.

– Jeg beklager at jeg tok denne telefonen, spesielt fordi den er blitt oppfattet som et forsøk på sensur av Munchmuseet. Slik var det ikke ment, virkelig ikke, sier kommunikasjonsrådgiver i Nasjonalmuseet, Ole Morten Fadnes.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar