Tiltrer 1. januar

Christian Pagh blir ny direktør for Oslo arkitekturtriennale

Pagh kommer fra stillingen som partner og kulturdirektør i det strategiske designbyrået Urgent Agency. (Foto: Presse.)
Pagh kommer fra stillingen som partner og kulturdirektør i det strategiske designbyrået Urgent Agency. (Foto: Presse.)
Han står bak «visjonen» for Lego-byen Billund og er utdannet filosof. Nå inntar han sjefsstolen i Oslo arkitekturtriennale.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Oslo arkitekturtriennale får ny direktør.

– OAT er en viktig plattform for å undersøke og formidle noe som angår oss alle, sier Christian Pagh.

Han er påtroppende direktør i Oslo arkitekturtriennale, en festival som belyser arkitektur og byutvikling med omfattende tilstedeværelse i hovedstaden hvert tredje år – gjennom utstillinger, konferanser, debatter, publikasjoner og mer.

– Jeg er veldig opptatt av hva arkitektur og byplanlegging betyr for både det enkelte menneske og for samfunnets små og store fellesskap. Derfor er jeg meget glad for muligheten til å jobbe for triennalen, sier han.

Triennalen er organisert som en ideell stiftelse, og med seks medlemsorganisasjoner fra arkitekturfeltet, deriblant Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (Aho), Norske arkitekters landsforbund (Nal) og Design og arkitektur Norge (Doga).

Annonse

Pagh tiltrer den nye stillingen 1. januar.

– Relasjonsbygger av rang

Christian Pagh har ifølge triennalen bred erfaring med å jobbe sammen med både arkitekter, planmyndigheter, kulturinstitusjoner, eiendomsutviklere og andre som bygger våre omgivelser. I Danmark og internasjonalt, men også i Norge.

Styreleder i Oslo arkitekturtriennale, Erling Dokk Holm, trekker frem Paghs kunnskap og nettverk.

– Christian Pagh er en relasjonsbygger av rang, og har også en faglig tyngde og gjennomføringsevne som imponerer. Ikke minst er han åpen, kreativ og arbeidsom, sier styrelederen.

Kultur og filosofi

Dansken flyttet til Norge våren 2018 sammen med arkitekt og kunstner Frida Hultberg.

De har ett barn og bor på Grünerløkka i Oslo.

I Norge har han blant annet jobbet med behovskartlegging av Kvadraturen, ny plassering av NRK, plan for offentlige rom i Nyhavna i Trondheim og flere byplanleggingsprosjekter sammen med blant annet Skajaa arkitektkontor, Dyrvik Arkitekter, White Arkitekter og Gottlieb Paludan Architects.

Christian Pagh er utdannet i moderne kultur og filosofi. Siden hans første jobb innen byutvikling – med kultursenteret Kulturværftet i Helsingør – har relasjonen mellom rom og mennesker, og interessen for hvordan man skaper gode steder, vært omdreiningspunkter i hans virke.

Han grunnla i 2009 byrået UiWE og i 2015 Urgent Agency sammen med designer Mads Quistgaard.

Her har han ledet en rekke markante prosjekter, herunder visjonen for Legos hjemby, Billund, sammen med Bjarke Ingels Group (BIG), aktivisering av Carlsbergbyen i København og takinstallasjonen «Common Clearings» på Center of Contemporary Art i Linz, Østerrike.

I tillegg underviser og skriver han, og har blant annet redigert boken «Culture design and design culture in the 21st century» (2018) om hvordan kultur- og designmetoder kan brukes som tilnærming innenfor blant annet byutvikling.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar