Filosofisk om kjønn

Både lingvisten, radikalfeministen og kunsthistorikeren tar feil

Det finnes urimelige definisjoner. Og diskusjonen rundt hva kjønn er bør forholde seg til biologien, uten å vise til hva som er politisk eller moralsk ønskelig. Likevel er det ikke urimelig å blande politikk inn i språket, skriver filosof Daniel Gitlesen. (Illustrasjon: Subjekt.)
Det finnes urimelige definisjoner. Og diskusjonen rundt hva kjønn er bør forholde seg til biologien, uten å vise til hva som er politisk eller moralsk ønskelig. Likevel er det ikke urimelig å blande politikk inn i språket, skriver filosof Daniel Gitlesen. (Illustrasjon: Subjekt.)
Hva er kjønn? Det virker som det råder en viss forvirring på dette området, men ikke nok, så jeg vil gjerne forkludre det litt, skriver filosof Daniel Gitlesen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Filosof Daniel Gitlesen kommenterer kjønnsdebatten.

I forrige uke skriver Paul Omar Lervåg i Subjekt at ordene «han» og «hun» ikke har noe med biologi å gjøre.

Lervåg har nemlig lest Nietzsche og Saussure, noe man selvsagt aldri bør gjøre.

Feil

Av dem har han lært at det er et skille mellom ord, og det ordene betegner.

Litt som i surrealisten René Magrittes kjente verk, «Dette er ikke en pipe» (1929), som illustrerer dette godt: Et bilde av en pipe er ikke en pipe. Ordet «pipe» er ikke det samme som en fysisk pipe.

Annonse

Men å hevde at «koblingen mellom ting og dets referenter [sic] er konstituert i språk- og kulturforståelse» er ikke så enkelt, selv om det lyder plausibelt.

Mer om dette senere.

Feil igjen

WHRC Norge svarte dagen derpå og vil ha seg frabedt å snakke om Saussure, for de har heller forlest seg på Wittgenstein.

De mener at Lervågs poeng bunner ut i Wittgensteins konsept om et privatspråk, og at transaktivister vil at deres privatspråk skal påtvinges alle andre.

Men et privatspråk kan per definisjon ikke eksistere hos en gruppe, det kan bare forstås av én person.

Feil igjen

Så svarer Paul Omar Lervågs navnebror, kunsthistorikeren Paul Grøtvedt, to dager senere.

Grøtvedt skriver at det å endre på selve ordet ikke endrer på de idéene ordene viser til.

Han spør også hvordan vi kan vite hva ting virkelig er, hvis vi ikke kan se tingen som den er.

For det første er det ikke sikkert vi kan det, men uansett betyr ikke det at vi ikke kan se das ding an sich [virkeligheten som den er i seg selv, uavhengig av vår erkjennelse av den, red. anm.] at vi ikke kan gjøre observasjoner.

Derfor trenger begreper heller ikke bli rent tankespinn, som han frykter.

Filosofisk anliggende

Lingvisten mener dette er et lingvistisk og moralsk spørsmål, radikalfeministen mener det er et politisk spørsmål, og kunsthistorikeren mener det er et språklogisk spørsmål.

Jeg er filosof, så her kommer fasiten: Det er et filosofisk spørsmål.

Rettere sagt er det to filosofiske spørsmål: ett deskriptivt og ett normativt.

1) Hva er definisjonen på termene «mann» og «kvinne»?

2) Hva bør falle under termene «mann» og «kvinne»?

Det er viktig at vi ikke blander de to.

Feilslutning om bør og er

Lervåg slutter fra at ords betydning er gitt gjennom kultur, til at deres betydning er ubestemt, men det følger ikke.

Reglene i sjakk er konstruerte, men det betyr ikke at sjakk ikke har regler.

Hvis ords betydning er bestemt kulturelt så er de nettopp bestemt. Det er ikke sikkert kulturen er enig med Lervåg.

Kanskje er kjønnsuttrykkene i ferd med å forandre seg, og hvis vi kan påvirke hva ord betyr så er det ikke helt urimelig å mene at de bør forandres av politiske hensyn.

Det er neppe lurt om politikken får for mye å si for språkdannelsen, men å forvente vanntette skott mellom politikk og språk er naivt.

Å ville skape et helt moralsk rent språk er på sin side utopistisk.

Men, hvis man vil endre språket, så bør man være ærlige om at det er det man vil, heller en å påstå at ord allerede betyr det man vil at det skal bety.

Man kan ikke alltid slutte fra «bør» til «er».

Definisjoner

Grøtvedt mener at man ikke helt enkelt fjerner innholdet i syltetøykrukken ved å ta vekk bare merkelappen.

Altså at fenomenet kvinne ikke forsvinner hvis ordet endres.

Men det er sirkulært å argumentere mot at kjønn er konstruert ved å vise til de konseptene vi allerede har, for spørsmålet er nettopp hvorvidt de konseptene kunne vært avgrenset annerledes enn de blir i dag, og fortsatt vært like gode.

I en ordbok finner du definisjoner som prøver å avgrense ordet nok til at man kan bruke dem, i vitenskapen vil man ha bedre definisjoner.

Da man oppdaget den kjemiske formelen for vann, H2O, kan man med rimelighet si at han også oppdaget at det er det vann er.

Filosofer vil helst definere på den samme måten. Man vil litt forenklet finne ut hva noe egentlig er, en såkalt realdefinisjon.

Sirkulært

Vitenskapelige definisjoner er ofte stipulative definisjoner – definisjoner man blir enige om.

Pluto ble som kjent nedgradert til dvergplanet for noen år siden fordi IAU endret på definisjonen av en planet. Disse definisjonene er bestemt ved hjelp av skjønn og kan endres. Definisjonen av vann fremstår annerledes, det hadde vært urimelig å endre på definisjonen av vann, da blir nok definisjonen feil.

Det finnes mange typer definisjoner, og man står friere til å bestemme definisjonen av noen ting enn andre.

Bluser og planeter er mindre bestemte en vann, men hva med kjønn?

Er det som vann, planeter eller bluser?

Rimelige mennesker kan være uenige om når konseptene våre «skjærer naturen ved leddene».

Derfor er det et filosofisk spørsmål, og derfor blir det sirkulært å bare vise til hvordan ordet brukes, eller en biologisk definisjon.

Det finnes urimelige definisjoner

Man kan heller ikke avgjøre det ved å vise til at det finnes noen i randsonen av et konsept, som ikke åpenbart passer. 

Lervåg har rett i at det ikke står noe sted i naturen hva kjønn er, det finnes ikke noe sted å måle det.

Men vitenskapen er ikke irrelevant for ords betydning. Det finnes urimelige definisjoner.

Diskusjonen rundt hva kjønn er bør forholde seg til biologien, uten å vise til hva som er politisk eller moralsk ønskelig.

Uansett bør man ikke være for sikker på hva svaret på filosofiske spørsmål er.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner