Vi må snakke sammen

Arkitektutdannelsen lærte oss én ting: Det finnes ingen fasit

Um-Ul-Banin Syed er en av flere som har varslet om ukultur på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Siden har det stormet på flere arkitekturutdanninger i landet.
Um-Ul-Banin Syed er en av flere som har varslet om ukultur på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Siden har det stormet på flere arkitekturutdanninger i landet.
Det begynner å bli pinlig stille fra arkitekturbransjen. Heldigvis vil det alltid finnes enkeltpersoner som er villig til å løfte debatten, skriver to nyutdannede arkitekter.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Det stormer på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

I løpet av de siste ukene har det tilsynelatende foregått mye bak kulissene blant de store utdanningsinstitusjonene som utdanner morgendagens arkitekter.

NRK omtalte det som et opprør blant arkitekturstudenter, og flere av studentene som NRK hadde vært i kontakt med «ønsket at veiledere skulle ha et større fokus på pedagogikk i undervisningen og at det i dag er urealistiske forventninger om arbeidsmengder.»

Det var mange som ikke kjente seg igjen i verken kritikken eller innholdet i saken, og naturlig nok havnet på defensiven.

Les også: Studenter varsler om ukultur på Aho

Annonse

Fantastisk skole med utfordringer

Derimot var det 15 tidligere arkitektstudenter som i likhet med oss mener at Aho er en fantastisk skole, men at det likevel finnes ting å ta tak i.

De skrev i Khrono at «de har vært vitne til undervisere og sensorer som har gått over streken for det som ellers i samfunnet ville blitt sett på som uthenging og grove personkarakteristikker».

På bakgrunn av de erfaringene vi har gjort oss de siste ukene finnes det ikke lenger i tvil om at dette er noe som mange kjenner seg igjen i – både her til lands og utenfor Norges grenser.

Um-Ul-Banin Syed og Thomas Larsen har begge studert på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. (Foto: Privat.)

Skolene skal gi studentene verktøy

En nåværende arkitektstudent ved NTNU uttalte i Subjekt i forrige uke at han ikke er enig med ukulturen.

Studenten uttrykk for at høyt arbeidspress kan være nødvendig for å luke ut studenter som ikke er egnet for å bli arkitekter.

Til det vil vi si at den største utlukingsjobben gjøres gjennom Samordna opptak, opptaksprøver og intervju utført av kompetente fagfolk.

Deretter er det verken medstudenters eller undervisere sin oppgave å betvile denne avgjørelsen, men derimot gi studentene et bredt spekter av verktøy man som arkitekt må beherske i arbeidslivet.

Heldigvis skal de få lov til å både prøve – og feile – underveis i studiet uten at de skal presses ut av dørene.

Tar studentene på alvor nå

Med tanke på alt som har blitt delt via kontoen @ahoanonym (nå @anonymestudenter) er det åpenbart at utdanningsinstitusjonene ikke har tatt studentenes tilbakemeldinger på alvor hittil.

Det gjør de nå.

Både dekanen ved NTNU og rektor ved Aho har sagt at det blir annerledes denne gangen.

Selv om mye av tilbakemeldingen er kommet i anonyme kanaler på sosiale medier, skal studiemiljøene ved både NTNU og Aho undersøkes.

Det er betimelig og nødvendig for arkitekturutdanningene – og kanskje kan arkitekturbransjen også kan lære noe på veien?

Så da spør vi: hva nå?

Som nyutdannede arkitekter har vi i løpet av kort tid opplevd at uthenging, grove personkarakteristikker og mobbing også kan forekomme i arbeidslivet.

Mer å ta tak i

For oss er det ingen tvil om at vi er heldige som har et diplom fra Aho. Det gir oss muligheten til å kalle oss arkitekter, og det med rette.

Istedenfor å føye oss i rekken med navlebeskuende arkitekter forsøker vi å se med et våkent og kritisk blikk på det vi ser rundt oss. Vi ser flere klare tendenser:

Det finnes en eldre generasjon arkitekter som er fornøyde med tingenes tilstand, og som ikke har noe særlig å klage på.

Oppdragsmengden er jevn og god, de ansatte klager kanskje innimellom og alt kan fortsette som det alltid har gjort. De forventer en viss respekt, selv om de ikke alltid klarer å respektere andre. Det er ganske stille i det offentlige ordskiftet fra denne siden.

En yngre og sammensatt generasjon er opptatt av både fortid og fremtid. De tegner og bygger for nåtiden, og støtter seg til andre fag for å oppnå gode prosjekter som både er bærekraftige og visjonære.

Nye verktøy og metoder

Den yngre garde lærer av sine egne feil og unngår å gjenta dem. I stor grad lykkes de, og finner likesinnede kontorer og prosjekter. Det er fremtidsoptimisme!

En ny generasjon prøver å finne en plass for seg selv og sitt virke i en bransje som til tider oppleves like monoton som den svarte arkitektuniformen.

Nye virkemidler, nye verktøy, nye måter å samarbeide på. De yngre stiller mange overordnede spørsmål som handler om byutvikling og samfunnsutvikling.

De strever med å navigere i minefeltet bestående av godt etablerte arkitekter med til tider store egoer, som kun er opptatt av at arkitekten trenger mer makt.

Det finnes garantert flere tendenser vi ikke har fått med oss enda, og som vi derfor ikke nevner i denne omgang. Om du ønsker å belyse dem, ser vi frem til å høre fra deg.

For oss er det likevel naturlig å tenke at vår bransje – i likhet med mange andre – har en bredde og rikdom som gjør at arkitektur er et fag man aldri slutter å lære av.

Og heldigvis er det mye nytt å lære også for de eldre generasjonene.

Er det én ting vi har lært i løpet av arkitekturutdanningen så er det at det finnes ingen fasit.

Heldigvis finnes det et hav av muligheter der ute – det er bare å velge. Det begynner å bli pinlig stille fra arkitekturbransjen. Heldigvis vil det alltid finnes enkeltpersoner som er villig til å løfte debatten. Hva velger du?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof