Leder

Museene bør prioriteres i gjenåpningen

Norske museers ventileringsprinsipper handler ikke bare om å sikre publikum god luft å puste i. De er skapt for å konservere noen av fellesskapets mest verdifulle gjenstander. Det innebærer ventilering som sørger for at smittebærende partikler ikke befinner seg i luften for lenge, skriver Danby Choi. (Foto: Christian Øen.)
Norske museers ventileringsprinsipper handler ikke bare om å sikre publikum god luft å puste i. De er skapt for å konservere noen av fellesskapets mest verdifulle gjenstander. Det innebærer ventilering som sørger for at smittebærende partikler ikke befinner seg i luften for lenge, skriver Danby Choi. (Foto: Christian Øen.)
En gjenåpning av museene vil være en god investering i helse. Helsegevinsten er kun avhengig av at gjenåpningen av museene ikke fører til et smitteboom. Dette finnes det ikke tall for å mene.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Museer må holde stengt som følge av strenge smitteverntiltak.

Siden påske har bruken av munnbind i Oslo stupt, og i helgen har mange unge invitert til «parkfester» i hovedstaden. Det bekymrer ekspertene, skriver Aftenposten.

En voksende tiltakstrøtthet brer seg om i samfunnet, og det er forståelig. Nedstenging av samfunnet kommer nemlig med både ante og uante konsekvenser.

Gjenåpning er konsekvensetisk

Tall fra FHI viser at flere sliter med ensomhet og psykiske plager som følge av nedstenging. Unge og aleneboende sliter mest.

Det kommer også frem at én av tre studenter er ensomme, og at én av fire ikke er fornøyd med livet.

Annonse

Den psykiske belastningen er størst i Bergen og Oslo, hvor smitteverntiltakene har vært mest omfattende.

Derfor må strenge smitteverntiltak vurderes kritisk og konsekvensetisk. Man må spørre seg om medisinen ikke koster mer enn sykdommen, og om det vil være mulig å lette på enkelte områder, for å balansere byrder mot goder på en sofistikert måte.

Det er ikke bare nedstenging som gir bedre helse under en pandemi.

Tvert imot kan gjenåpning gi større helsegevinst. Depresjonen som beskrives i FHIs tall, er nettopp den som WHO tidligere har konkludert med at kunstopplevelser motvirker.

Helsegevinsten er da avhengig av at gjenåpningen av museene ikke fører til et smitteboom. Dette finnes det ikke tall for å mene.

Konservering er smittevern

På norske museer huser man noen av fellesskapets mest verdifulle gjenstander.

Konserveringen som foregår på disse museene, er litt som å drive med smittevern.

Det finnes tre former for kunstkonservering: preventiv konservering, korrigerende konservering og restaurering.

Gjennom forskning og studier er det vist at preventiv koservering er den mest kostnadseffektive og bærekraftige løsningen.

Derfor er museene gjennomsyret av preventive tiltak som begrenser menneskelig bevegelse og berøring.

I motsetning til i de irregulerte offentlige rommene, hvor unge samlet seg i helgen, er det allerede etablert vakthold på store museer og gallerier i Oslo.

God ventilasjon

Mange ble skuffet da åpningen av Munchmuseet meldte ytterligere forsinkelse.

Grunnen var et essensielt og avansert klimaanlegg.

Norske museers ventileringsprinsipper handler ikke bare om å sikre publikum god luft å puste i; de er skapt for å konservere noen av fellesskapets mest verdifulle gjenstander.

Det betyr at de er skapt for å ventilere slik at spytt og smittebærende partikler ikke befinner seg i luften for lenge.

I motsetning til på mange av butikkene og attraksjonene i samfunnet, er det forbudt å ta på gjenstander presentert på museum og galleri.

Det er også etablert normer om å bevege seg sakte og å snakke lavt.

Et allerede etablert vakthold, stor plass, enkel registrering og regulert innslipp bidrar til at museene er enda mer smittevernmessige.

Museene gjenåpner

Italia var et av verdens hardest koronarammede land. Likevel var de tidlig ute med å gjenåpne museene.

Et av hovedargumentene for gjenåpning er at det vil være en god investering. Det gir mye helse per smitterisiko.

Også i Portugal er museene nå gjenåpnet, sammen med skoler og utendørskafeer.

I Norge bør målet med en slik gjenåpning være å lette på trykket der hvor mennesker nå sosialiserer. Men også å gi de ensomme og ikke-sosiale helsefrembringende kunstopplevelser og stimulerende avbrekk fra hjemmekontor og -studier.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker