Svarer Pål-Henrik Hagen:

Rølpen er inne i varmen

Ragnhild Laukholm Sandvik skriver i NRK at det knapt er en kvinne å høre i norsk «rølpemusikk». Subjekt-spaltist Pål-Henrik Hagen mener kvinner har like muligheter, men velger mer sofistikert popmusikk til fordel for «breiale drekkelåter», og at det må være greit. Laukholm Sandvik mener rølpesjangeren er lukrativ. (Foto: Espen Solli/TV 2.)
Ragnhild Laukholm Sandvik skriver i NRK at det knapt er en kvinne å høre i norsk «rølpemusikk». Subjekt-spaltist Pål-Henrik Hagen mener kvinner har like muligheter, men velger mer sofistikert popmusikk til fordel for «breiale drekkelåter», og at det må være greit. Laukholm Sandvik mener rølpesjangeren er lukrativ. (Foto: Espen Solli/TV 2.)
Det kan kanskje virke som Subjekts skribent leser min tekst med sine egne fordommer lagt til grunn, skriver Ragnhild Laukholm Sandvik.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er I den store bølgen av norsk partymusikk er det knapt en kvinne å høre.

Jeg vet ikke om teksten min ville blitt lest annerledes av Subjekts spaltist, Pål-Henrik Hagen, om jeg var mann.

Han gjør i alle fall et poeng ut av at «den kvinnelige kulturjournalisten» stiller spørsmål som angår kjønnsroller.

Mitt håp er vel at det skal gå an å diskutere disse tingene uten at akkurat kjønnet til den som skriver skal ha så mye å si.

Men som Staysman selv sier i artikkelen:

Annonse

Vi mennesker blir ofte dømt forskjellig for våre meninger og handlinger, ut fra hvilket kjønn vi har.

Det er en av tingene som gjør at jeg synes det er interessant å gå strukturene i rølpen etter i sømmene.

Pluss den store eksponeringen rølpesjangeren får, da.

Les også: Skal kulturjournalister diktere hvilken musikk jenter skal lage?

Jo, den er lukrativ

Dette er den mest lukrative/populære norske musikksjangeren akkurat nå.

Hvis man ønsker seg en kulturjournalistikk som tar all kultur som folk er opptatt av på alvor, for eksempel, så ville det vært rart å overse denne sjangeren.

(Og hvis man nå videre tenker at «folk» har flere enn ett kjønn, så stussa jeg på at det bare var mannfolk som lager rølp, ja.)

Det kan virke som Subjekts skribent leser min tekst med sine egne fordommer lagt til grunn.

Hva angår klassespørsmålet er det viktig å skille mellom kulturell kapital og ekte penger.

I et inntekts-perspektiv tilhører flere av de store rølpeartistene overklassen. Det såkalte «smakspolitiet» har ganske skrale verktøy i kassen, hvis dette er en fordømt sjanger.

Artistene jeg skriver om blir massivt strømmet, de topper listene, er jevnt i de største tv-programmene, blir portrettert, blir programledere. De blir tatt inn i varmen.

At kulturen vi omgir oss med, også den som brukes på stigende promille, er en del av oss, er kanskje ikke en veldig kontroversiell påstand fra kulturjournalisten (uansett kjønn).

Flere alternativer

Ja, det er definitivt lov å være hore!

Men det skader da vel ikke med noen flere alternativer, heller?

(Leser man hele artikkelen fant jeg jo dessuten en kvinnelig artist i rølpesjangeren som både synger om å bli drita og være kåt. Det gjør i alle fall meg glad.)

Skål og riktig gode maidager videre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker