Mannen med det grønne skjerfet

«Neger» er en rasistisk ytring som ikke er verdt å bevare

Dette maleriet av Edvard Munch har fått tittelen «Neger meg grønt skjerf». Tittelen er nå til revidering, og Munchmuseet ber publikum foreslå nye titler. Artikkelforfatter Øystein Sjåstad, som er professor på Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk på Universitet i Oslo, mener det er uproblematisk. (Foto: Munchmuseet.)
Dette maleriet av Edvard Munch har fått tittelen «Neger meg grønt skjerf». Tittelen er nå til revidering, og Munchmuseet ber publikum foreslå nye titler. Artikkelforfatter Øystein Sjåstad, som er professor på Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk på Universitet i Oslo, mener det er uproblematisk. (Foto: Munchmuseet.)
At noen kjemper for at «neger» skal beholdes i Munch-tittelen er for meg uforståelig, skriver Øystein Sjåstad.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Munchmuseet foreslår å endre navn på Munch-titler. Det vekker debatt.

Det er ikke noe nytt at Munchmuseets fagfolk moderniserer og oppdaterer titler på bakgrunn av ny informasjon.

Edvard Munchs bildetitler har skiftet helt sin han begynte å stille ut, og titlene har blitt bestemt av både ham selv og andre. Av venner, samlere, gallerister, kunsthistorikere og kuratorer.

Museets diskusjon rundt den svarte mannen med det grønne skjerfet er dermed regelen og ikke unntaket.

Det som er nytt, er at publikum blir invitert med i museets arbeidsprosess. Det vi ser eksempel på er faktisk en demokratisering og åpning av museet – det motsatte av sensur og totalitarisme.

Annonse

Munch er ikke enestående. At kunstverk ikke har titler eller har generiske titler, som «landskap» eller «fem epler», eller kun et nummer, er svært vanlig. Det er gjerne gallerier, auksjonshus og museer som lager titler for å kunne skille verkene fra hverandre, og disse er stadig i endring.

Les også: Museet plasserer Munch under moralistiske hensyn

Rasisme ikke verdt å bevare

Titler som kan være verdt å bevare er når man har sikker kunnskap om at kunstneren selv mente de tilhørte kunstverkets hele.

Det kan i Munchs tilfelle være titler som «Sjalusi», «Aske», «Vampyr», eller «Skrik», selv om det er stor usikkerhet rundt hva Munch selv ville ment skulle være de endelige titlene.

Forskjellige versjoner av samme motiv kan for eksempel ha forskjellige titler.

Jeg hadde nesten skjønt om det var avisdebatter om «Sjalusi» egentlig heter «Melankoli», fordi det vil endret opplevelsen av verket. Men at noen kjemper for at «neger» skal brukes er for meg uforståelig; etter min mening vil det være en rasistisk ytring.

Ødelegger verkets autonomi

Generiske og beskrivende titler er ikke del av kunstverket, men et tillegg. Slike titler kan noen ganger forstyrrer og ødelegger verkets autonomi og egenverdi som et visuelt og malerisk uttrykk.

Christian Krohgs kjente portrett av konen Oda Krohg fra 1888 (iført rødt kjoleliv og hatt) heter for eksempel i dag «Maleren Oda Krohg», og ikke bare «Oda».

Da det ble utstilt første gang hadde det ingen tittel, og Oda Krohgs søster Bokken Lasson kaller bildet «Sang» i sine memoarer.

Unødvendig skildring

Står Munchs «Pikene på broen» egentlig på en bro? Burde det ikke hete «Pikene på moloen»? Og bildet kunne vel også like gjerne hete «Damene på piren» eller «Tre kvinner».

På samme måte trenger ikke bildene av Sultan Abdul Karem å hete noe med «neger», «svart», «araber» eller «afrikansk», fordi vi alle ser at det er en svart mann som er avbildet. Å kalle mannen svart er ikke det samme som å beskrive skjerfet som grønt.

Paradoksal feilslutning

At noen mener Munchmuseet forfalsker og sensurerer er en paradoksal feilslutning.

Munchmuseets fagfolk gjør det de er ansatt for å gjøre, å ivareta Munchs arv.

Hvis det er noe man eventuelt kan kritisere de for, så er det at de renvasker Munch litt for mye. Men ved å vise disse bildene, som jeg tipper de fleste ikke hadde sett før, og gi dem oppdaterte og nøytrale titler, vil de kunne vises på sine egne maleriske premisser, uten at museet selv gir noen føringer for hvordan du eller jeg skal tenke om bildene. 

Jeg er overrasket over at Munchmuseets mange dyktige fagfolk, kuratorer og formidlere blir mistenkeliggjort som hjernevaskede aktører som arbeider for en skjult kraft kalt politisk korrekthet.

De som har laget den pågående utstillingen er svært høyt utdannede fagfolk. Munchmuseet er en autonom institusjon og ikke del av et propagandaapparat.

En samfunnsaktør

Museet har likevel en politisk rolle som en samfunnsaktør.

Og hvis kampen mot rasisme ikke er et verdig prosjekt, så skjønner jeg ingenting.

Hvis Munchs kunst ikke kan inngå i en debatt rundt vanskelig sider ved norsk historie, så skjønner jeg ingenting.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner