Slår tilbake mot hip hop-forsvar

En bransje som promoterer drap, dop og voldtekt må ansvarliggjøres

Thomas Haile synes ikke hip hop kan bruke kunstnerisk frihet til å fraskrive seg ansvar. (Foto: Privat.)
Thomas Haile synes ikke hip hop kan bruke kunstnerisk frihet til å fraskrive seg ansvar. (Foto: Privat.)
Vi må sette grenser for en sjanger som promoterer drap, narkotika og voldtekt under dekke av ytringsfriheten, skriver Thomas Haile i sitt svar til Peder Ebbesen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Thomas Haile svarer på Peder Ebbesens kritikk.

I artikkelen «Demonisering av hip hop er ikke veien å gå» anklager Peder Ebbesen meg for å ha skrevet et skadelig debattinnlegg. Han reagerer på innlegget «Glorifisering av gangsterlivet» i VG, der jeg ber om at «gangsterrappere» stilles til ansvar for den økende volden i Oslo.

«En kronikk som denne er skadelig», skriver Ebbesen. Jeg må si at jeg stiller meg utenforstående til en slik påstand. Vi lever i et land hvor ulike meninger må løftes frem slik at vi kan dyrke gode debatter rundt ulike dagsaktuelle ting. Det er helt greit å være uenig, men da bør man legge frem gode argumenter for hvorfor en bransje kan fortsette promotere vold, drap og voldtekt uten å ansvarliggjøres.

Les også: – Rap er et resultat av hvordan våre kulturuttrykk degenereres

Voldelig budskap

«Utdaterte argumenter kommer som perler på en snor,» om min påstand om at det har blitt værre siden 1990-tallet.

Annonse

Med økt tilgang til internett og teknologi kommer det mye godt med seg, men på samme tid blir ting som kan være skadelig for noen å bli overeksponert for også lett tilgjengelig. Musikkindustrien har blitt viktige «arenaer» i ungdommers liv. Ting som promoteres der vil naturligvis ha innvirkning på noen få, ikke alle. Viktig å ikke neglisjere disse faktorene selv om de ikke er hovedårsaken til kriminalitet.

«Enda en person som syns det er lettest å peke på noe veldig konkret, som en musikkvideo, når noe fryktelig skjer.»

Ingen steder i teksten fremkommer det at jeg peker på noe veldig konkret som for eksempel en musikkvideo når noe fryktelig skjer. Jeg ønsker bare en debatt og åpenhet rundt alle årsakssammenhenger rundt den økte volden i Oslo. I den sammenheng fokuserer jeg konkret på musikkvideoer som blant annet fremmer et voldelig budskap som oppfordrer til å drepe, skyte og voldta.

For å få bukt med et problem og forstå årsakene til situasjonen vi befinner oss i må vi være åpne for å diskutere alle ting som kan være med på å påvirke mekanismene, selv ting vi liker eller ikke liker.

Les også: Klubbkonsept fikk Kulturrådet-avslag. Ble bedt om å søke i idrettssektoren

Kan ikke overse påvirkningen

«Jeg skjønner fristelsen, det er vanskelig å være med på å påvirke politikken, lavtlønnede og områdeløft. Det virker overveldende og det gidder ikke Haile å diskutere.»

Alt det ovennevnte har blitt og blir fremdeles diskutert i den offentlige debatten. Som det fremkommer i teksten min vil jeg at vi parallelt stiller musikkindustrien og gangsterrappere til ansvar for promotering av narkotika, vold og drap.

«Hvis man kan fjerne gangsterrap fra Spotify, dataspill som forårsaker skolemassakre og høyreekstremister da slipper man å ta tak i bakenforliggende forhold! Så lettvint og digg.»

Bakenforliggende forhold som for eksempel sosioøkonomiske forhold har jeg aldri skjøvet under teppet. Det må selvsagt tas fatt i. Men om man har få eller ingen positive rollemodeller i livet, ingen tilhørighet, føler på utenforskap, ikke gjør det bra på skolen, har opplevd en del rasisme (da tenker jeg ikke bare på direkte, men også negativ omtale i media, profilerte politikere som gir «deg» skylden for alt som er dårlig her i landet og så videre) og du da på toppen av dette blir eksponert for slik innhold, så har jeg vanskeligheter med å tro at dette ikke vil påvirke deg negativt.

Les også: Klagde på rave i skogen: – Hvis du søker skogens ro 30 minutter fra sentrum må du gå lenger

Bør sette grenser

«Det finnes ikke en enkel løsning for å løse vold i samfunnet, men en ting klinkende klart: Demonisering av rap, hip-hop, dataspill og unge kulturuttrykk er ikke veien og gå!»

Nettopp på bakgrunn av at det ikke er en enkel løsning, så forsterker det mitt argument at man må undersøke og granske alle årsakssammenhenger (selv musikkindustrien, til tross for hvor mye vi elsker den) på hvorfor vi befinner oss i en slik situasjon vi er i nå.

Ingen har snakket om å demonisere rap, hip-hop, dataspill og unge kulturutrykk. Men det er absolutt feil å ikke gi grenser og tøyler til å promotere drap, narkotika, voldtekt og listen fortsetter i ytringsfrihetens navn for deretter å gjemme seg bak «kunstnerisk frihet».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom