Nå er dette selskapet verdt mer enn Equinor

Equinor har falt fra første til sjuendeplass på topp 30-listen og er passert av blant andre Spotify – til tross for at selskapet fortsatt ikke har levert et eneste årsresultat i pluss. (Foto: BBC.)
Equinor har falt fra første til sjuendeplass på topp 30-listen og er passert av blant andre Spotify – til tross for at selskapet fortsatt ikke har levert et eneste årsresultat i pluss. (Foto: BBC.)
Før finanskrisen i 2008 var 7 av de 30 største selskapene i Norden fra Norge. Nå er det kun to igjen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Spotify er verdt mer enn Equinor.

Norske selskaper sakker akterut, og Spotify er nå større enn Equinor.

Av de 30 største børsnoterte selskapene i Norden er nå kun to norske igjen. Før finanskrisen i 2008 var det sju norske selskap på listen.

– Det er veldig påfallende, sier Øystein Søreide, leder av NHO-foreningen for kunnskaps- og teknologivirksomheter, Abelia, til Dagens Næringsliv.

Før finanskrisen hadde Norge sju selskaper blant de 30 største i Norden målt i markedsverdi, og Equinor (daværende StatoilHydro) lå på topp. I dag er det kun Equinor og DNB som fortsatt er med.

Annonse

Les også: 9 av 10 artister på Spotify-toppen er norske

Daniel Ek i Spotify. (Foto: BBC.)
Daniel Ek og Spotify har aldri gått i pluss, men har vokst seg forbi det norske arvesølvet, Equinor. (Foto: BBC.)

Norske fall

Telenor, Yara, Hydro, Orkla og Rec er forbigått av flere svenske og danske selskaper, viser en gjennomgang Dagens Næringsliv har gjort. Det eneste norske selskapet som har klatret oppover, er DNB.

Equinor har falt fra første til sjuendeplass og er blant annet passert av Spotify, som til tross for sin verdi ennå ikke har levert et årsresultat i pluss.

– Våre naboland har vært flinkere. De har skapt vekstmotorer basert på forskning og teknologi som skaper arbeidsplasser for fremtiden, sier Søreide.

Abelia-sjefen ser ingenting som snur utviklingen i statsbudsjettet som regjeringen la fram tidligere i oktober.

– De virkelig store bevilgningene går til ordninger som er negative for norsk omstillingsevne, innovasjon og vekst. Tiltak vi har identifisert som positive, avspises med kutt eller smådryss, sier han.

Oslo 20190225.Illustrasjonsbilde: Spotify appen på mobil. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Spotify har rekordkvartaler, men har fortsatt til gode å levere positivt årsregnskap. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)

Veksten avtar for Spotify

Etter første kvartal av 2024 meldte den svenske musikkstrømmetjenesten Spotify et overskudd på 168 millioner euro i første kvartal, det høyeste på et enkeltkvartal til da.

Overskuddet tilsvarte like under 2 milliarder kroner. Det var en stor oppgang fra samme kvartal i fjor, da selskapet gikk 156 millioner euro i underskudd.

Omsetningen hadde økt til 3,6 milliarder euro, opp fra 3 milliarder euro.

Antall aktive brukere økte til 615 millioner, opp fra 602 millioner i fjorårets siste kvartal. Av dem betalte 239 millioner ekstra for premiumabonnementet.

Både overskuddet og abonnentveksten var likevel lavere enn ventet. Spotify opplyste på tampen av 2023 at de ventet seg 618 millioner brukere ved slutten av første kvartal.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar