– Et luksusproblem

Subjekt er utsolgt for bannerannonsering

Smiler fra øre til øre: Subjekt har gjort et kjempeår. Avisen er utsolgt for bannerannonsering og går mot dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
Smiler fra øre til øre: Subjekt har gjort et kjempeår. Avisen er utsolgt for bannerannonsering og går mot dobling av inntekter. (Foto: Dev Dhunsi.)
De som ønsker å annonsere i Subjekt, må vente til 2022: – Et luksusproblem, sier salgssjefen.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt er utsolgt for bannerannonsering og merker rekordstor interesse for annonsering i avisen.

– Vi har et luksusproblem, erklærer salgssjef Mats Flåten.

Ti måneder inn i året er Subjekt utsolgt for bannerannonsering.

– De fleste som annonserer i Subjekt velger å gjøre det igjen. I tillegg så strømmer stadig flere til oss for å nå ut til et ungt, kultivert og opinionspåvirkende publikum, sier medierådgiver Truls Nymoen.

Sammen utgjør de Subjekts voksende salgsavdeling.

Annonse
Vernissageguiden i ny drakt. (Foto: Subjekt.)

Lover mer av det gode

Høy etterspørsel og begrenset varelager. Dette er ifølge salgssjef Mats Flåten grunnen til at Subjekt er utsolgt for bannerannonsering i 2021. Nå må avisen finne løsninger.

– Å legge en god strategi for 2022 er noe av det vi skal bruke resten av 2021 på. En del av løsningen blir å øke kapasiteten vår i takt med økende lesertall, en annen del blir å øke effektiviseringen av ressursene, sier Flåten.

– Men hvordan?

– Vi har blant annet lansert en ny stillingsportal, og har en fremoverlent native-satsing. Slik effektiviserer vi annonsering for stillingsutlysninger og annonsørinnhold spesifikt, samtidig som vi skaper mer plass for den typen annonsering som passer best i tradisjonelt bannerformat, sier Flåten, og fortsetter:

– Og det er enda flere produkter på trappene.

Flere nye sider i Subjekt er allerede blitt lansert. Subjekt 4.0. blir lansert i sin helhet denne høsten. (Foto: Subjekt.)

Et dedikert publikum

2021 har vært uten sidestykke. Aldri før har Subjekt merket såpass stor interesse fra markedet. Sjefredaktør Danby Choi svarer på spørsmålet om hva som kan være grunnen til dette.

– Det er mange som har begynt å innse at annonsering gjennom sosiale medier ikke fungerer slik man ønsker, at man treffer helt feil folk. Aviser mobiliserer og engasjerer et dedikert publikum, sier Choi, og fortsetter:

– Men dette handler selvfølgelig først og fremst om en utrolig innsats fra både Subjekts redaksjon og salgsavdeling. Avisen har truffet en nerve, og fått til noe som kulturmediene lenge har slitt med.

– Og hva er det?

– Vi dekker stort sett bare den smale og gode kulturen, men likevel når vi bredt ut til mange hundretusener, sier Choi, og fortsetter:

– Det er nok mange som har savnet en ungsinnet, uredd og liberal kulturavis som tar kunsten og kulturen på alvor.

Flere nye sider i Subjekt er allerede blitt lansert. Subjekt 4.0. blir lansert i sin helhet denne høsten. (Foto: Subjekt.)

Ser frem mot 2022

Flåten tiltrådte 1. september, og har etter to knappe måneder i jobben slått rekord for oktober.

– Det har først og fremst vært veldig gøy og lærerikt å jobbe i Subjekt! Jeg har hatt fokus på å bli kjent med flest mulig kunder, og medie-, kunst- og kulturbransjen generelt. Jeg er spesielt glad for å kunne ha fysiske møter igjen, sier han.

Nå er han opptatt av å bygge opp den nye salgsavdelingen kvalitativt, for å legge ned mer tid til kundenes behov. Det betyr også flere ansettelser.

– Vi bygger opp en helt ny avdeling. Eksisterende kunder vil forhåpentligvis merke at vi har bedre tid til dem, og at vi kan ta en mer proaktiv rolle i samarbeidet. Det gir mer tid til kreativitet, smarte kampanjer og god gammeldags kundeservice, sier Flåten.

– Hvordan blir 2022?

– Det er første gang vi merker en såpass stor interesse for det kommende året. Flere har allerede holdt av plass i annonsekalenderen for 2022, så det lover jo godt, sier han, og fortsetter:

– Nå er forøvrig en veldig god tid for å planlegge annonseringen i 2022.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU