Reager på innlegg fra Oslos kulturbyråd

Tilgjengelig kunst ligger ikke utelukkende midt i Oslo-gryten

Svarer Omar Samy Gamal: – Vi skal alltid legge til rette for å få flere inn i fellesskapet, også på museum. Da trengs mer gulrot enn pekefinger, skriver statssekretær Odin Bohmann (AP). (Foto: Danby Choi.)
Svarer Omar Samy Gamal: – Vi skal alltid legge til rette for å få flere inn i fellesskapet, også på museum. Da trengs mer gulrot enn pekefinger, skriver statssekretær Odin Bohmann (AP). (Foto: Danby Choi.)
Omar Samy Gamal (SV) svartmaler museene, skriver statssekretær Odin Bohmann (AP).
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Statssekretær Odin Adelsten (AP) i Kulturdepartementet reagerer på et innlegg fra kulturbyråd i Oslo, Omar Samy Gamal (SV).

Alle vil sikre lik tilgang til kunstopplevelser, spesielt Arbeiderpartiet. Men kulturbyråd i Oslo, Omar Samy Gamal,  svartmaler en utviklingsorientert og en tilpasningsdyktig museumssektor i sitt debattinnlegg i VG 1. november.

Omtrent 11 millioner mennesker besøker museene i Norge hvert eneste år. Det gjør oss blant de beste internasjonalt. Likevel er ikke det en grunn til å lene seg tilbake og være fornøyd, men heller et insentiv til å gjøre enda mer.

Slik opplever jeg museene i stor grad allerede, og derfor vil Arbeiderpartiet fortsette å støtte opp under alt det gode arbeidet som museene gjør.

Les også: Gamal burde investere i kunstfeltet, heller enn å sparke på de minste aktørene

Annonse

Et mangfold av idéer

Museums-Norge har lagt bak seg en av de største endringene i moderne historie med konsolideringsprosesser (større faglige miljøer), økt krav og forventning til digitalisering og – ikke minst – en tilpasning til morgendagens formidling i takt med utviklingen.

Når Gamal trekker frem Munch-museet som en høyborg for tilgjengelig kultur, er det på sin plass å erkjenne at det finnes små og store utgaver av tilgjengelig kunst og kultur i hele landet. De ligger ikke utelukkende midt i Oslo-gryta, selv om vi også, selvsagt, er stolte av det nye Munch-museet.

Mange museer er helt i front på dette arbeidet. Du Verden sjøfartsmuseum og vitensenter har kvadratmeter etter kvadratmeter med aktiv og deltakende formidling i alt fra kraftproduksjon til utvikling av biogass. På Telemark museum og Ibsens barndomshjem Venstøp kan du gjennomføre en rekke strategiske og kunnskapsrike dilemmaer gjennom Ibsens liv, for så å finne utgangen av Ibsens «Escape Room».

Disse nye måtene å formidle på bidrar til å gjøre museene mer tilgjengelige og attraktive, øker vårt kunnskapsnivå og utvikler oss som mennesker. Satsingen «Blikkåpner» som er et samarbeid mellom flere kunstmuseer for å rekruttere ungdom inn i kunstmuseene viser hvordan kunstmuseene jobber aktivt med å bryte ned barrierer og nå bredt ut.

Lillehammer Kunstmuseum, Galleri F 15, Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley Museet, Kunstnernes Hus og Henie Onstad Kunstsenter er alle integrert i satsningen «Blikkåpner», som sikrer at ungdom mellom 16 og 19 år får opplæring og veiledning i å se og å formidle kunst fra eget perspektiv.

Les også: Omar Samy Gamal skuffer som kulturbyråd

Aktiv formidling

Disse eksemplene er stadig mer regelen, fremfor unntaket i museums-Norge. Som konsumenter utfordres vi i å bli mer aktive, deltakende og integrerte i formidlingen.

Aktiv formidling er viktig, både i et demokratiperspektiv og i et allment kulturperspektiv. Museenes samfunnsoppdrag har i kontekst av dagens informasjonsomfang kanskje aldri vært viktigere. «Fake news», alternative fakta og konspirasjonsteorier er den rake motsatsen til våre troverdige og frie ytringsinstitusjoner, som museene. Da må vi som styrende myndigheter legge til rette, fremme – og sikre at tilgangen til den troverdige kunnskapen er god.

Det betyr ikke at museumssektoren ikke har utviklingspotensial, men det betyr at vi må være flere som legger til rette for utviklingen vi ønsker oss. Mange museer gjør allerede en glimrende jobb, og denne regjeringen vil bidra til å sette ytterligere fart på arbeidet.

Kulturopplevelser og fellesskap

For Arbeiderpartiet er lik tilgang på kulturopplevelser den røde tråden i vår kulturpolitikk. Da må vi også erkjenne at det å inkludere flere i kultur-fellesskapet, i praksis også handler om økt ulikhet i samfunnet, nettopp fordi sosial ulikhet gjenspeiles i folks deltakelse i kulturvirksomhet.

Andelen kulturbruk øker med husholdningsinntekten, og de med høye utdanninger er mer aktive kulturbrukere enn de med lav utdanning. Det gjør at politikk mot økt ulikhet er blant våre viktigste virkemidler for å inkludere flere i kulturfellesskapet. Det være seg en rettferdig skattepolitikk, en offensiv næringspolitikk eller en skole som ser og trygger alle barn.

Vi skal alltid legge til rette for å få flere inn i fellesskapet, også på museum. Da trengs mer gulrot enn pekefinger. Det skal være lett å ta gode valg, som for eksempel å ta med seg familien på museum. Flere museer bør ha som formål å utvikle gratistilbud, enten ved at tilgang gjøres permanent gratis, eller ved at man har perioder med gratis inngang, slik at alle sikres deltakelse.

Den kulturelle bæremeisen, skolesekken og spaserstokken er også eksempler på gode satsinger hvor museene kan nå ut til alle, uavhengig av sosial bakgrunn. Vi trenger politikere som samler og går i front, sammen med en utviklingsorientert og tilpasningsdyktig museumssektor.

Kun da når vi målet om et museumsfellesskap som rommer flere.

Odin Adelsten Aunan Bohmann er statssekretær i Kulturdepartementet (AP)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU