Vet vi hva scenenekt er?

Vi kan ikke løse et problem før vi vet hva problemet er

Vi kan vel ikke nekte folk å boikotte produkter fra for eksempel Israel? Og dersom boikott faktisk er scenenekt og ansett som et problem, hva skal vi så fall gjøre med det? Jeg synes grensegangene her er vanskelige, skriver advokat Lars Arnesen. (Foto: Mirjam Dorthea Berg.)
Vi kan vel ikke nekte folk å boikotte produkter fra for eksempel Israel? Og dersom boikott faktisk er scenenekt og ansett som et problem, hva skal vi så fall gjøre med det? Jeg synes grensegangene her er vanskelige, skriver advokat Lars Arnesen. (Foto: Mirjam Dorthea Berg.)
Det snakkes mye om scenenekt som et problem vi må løse, men vet vi hva scenenekt egentlig er? Onsdag kveld på Litteraturhuset ble jeg usikker, skriver advokat Lars Arnesen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Civita og Menneskeverd arrangerte debattmøte om scenenekt onsdag 10. november på Litteraturhuset i Oslo.

Onsdag kveld arrangerte Civita og Menneskeverd et debattmøte med tittelen «Er scenenekt et problem i Norge?». I panelet satt blant annet redaktør i Subjekt, Danby Choi, som åpnet med å svare at scenenekt «definitivt» er et problem i Norge.

Men hva er egentlig scenenekt? Mye av diskusjonen denne onsdagskvelden gikk til begrepsavklaring. Alle var enige om at redaktørstyrte medier selv må få ta redaksjonelle valg, og at mediene selv må få bestemme hva de ønsker å sette på trykk. Redigering og kuratering er ikke scenenekt.

Samtidig tok Choi til orde for at det er grunnleggende positivt at mediene slipper alle stemmer til. Helge Lurås bør for eksempel slippe til på NRK, slik at vi får høre meningene hans, og får anledning til å beslutte om vi er enig eller uenig. Choi har tro på at vi ikke er hodeløse høns, og at vi tåler å høre meninger som vi ikke er enige i.

Dette tenker jeg er litt naivt.

Annonse

Ved å gi ekstreme meninger taletid, legitimerer vi samtidig meningen. Dersom vi hadde gitt vaksinemotstandere like mye taletid som helsemyndighetene, kan folk til slutt ende opp med like høy tillit til vaksinemotstanderne som myndighetene. Rasjonelle argumenter vinner ikke alltid mot irrasjonelle meninger, ref. diverse valg og folkeavstemninger vi har sett de siste årene.

Dette er greit nok, men har spørsmålet om å slippe til meninger på NRK noe med scenenekt å gjøre? Driver NRK med scenenekt dersom vaksinemotstandere ikke slipper til på alle flater? Eller har NRK kun gjort et redaksjonelt valg?

Jeg er uenig i at alle har rett til å slippe til i alle kanaler til enhver tid. NRK driver ikke med scenenekt dersom Helge Lurås ikke får slippe til i beste sendetid. Folk må få mene hva de vil, men det betyr ikke at andre har en plikt til å gi dem oppmerksomhet.

Vi har redaktørstyrte medier nettopp for å få levert et nøye kuratert utvalg av høy kvalitet. Det er dette vi betaler mediene for, slik at vi som mediekonsumenter slipper å lese et usortert kommentarfelt av ymse meninger. Dette kan vi heller gjøre gratis på Facebook, om vi vil.

Scenenekt er kanskje et problem. Men vi løser ikke dette problemet ved å kalle alt for scenenekt. Jeg har for eksempel ingen plikt til å bruke tiden min på klimaskeptikere, vaksinemotstandere eller andre jeg er uenig med. Så hva er egentlig scenenekt?

Boikott, det å jobbe for at folk skal miste jobben, det å nekte folk å stille ut kunsten sin eller opptre, samt en rekke andre eksempler, kan potensielt være en form for scenenekt. Samtidig kan boikott også være en helt legitim ytring som folk må få lov til å benytte seg av, uten at det skal bli sanksjonert eller problematisert som scenenekt.

Vi kan vel ikke nekte folk å boikotte produkter fra for eksempel Israel? Og dersom boikott faktisk er scenenekt og ansett som et problem, hva skal vi så fall gjøre med det? Jeg synes grensegangene her er vanskelige, og jeg tror vi trenger å jobbe mer med hva scenenekt egentlig er, før vi kan takle problemet. Vi kan ikke løse et problem før vi vet hva problemet er.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM