En ny hjemmebane

Bli med inn i det nye studioet til Nagelhus Schia Productions!

Nagelhus Schia Productions har flyttet inn i nye lokaler i Eyvind Lyches vei 11 i Sandvika. (Foto: Antero Hein.)
Nagelhus Schia Productions har flyttet inn i nye lokaler i Eyvind Lyches vei 11 i Sandvika. (Foto: Antero Hein.)
Det prisvinnende dansekompaniet Nagelhus Schia Productions flyttet inn i nye lokaler i fjor. Nå gjør de studioet om til en scene og inviterer publikum til storslåtte danseopplevelser.
Saken er Nagelhus Schia Productions inviterer til urpremiere på «You know this song» i det nye dansestudioet i Sandvika.

I 2020 vant de Subjektprisen for Årets scenekunst med danseforestillingen «Duels» på Vigeland-museet.

Nå er dansekompaniet Nagelhus Schia Productions i gang med nye prosjekter som skal få publikum til å måpe, og det skal de gjøre på sin nye hjemmebane.

– Jeg føler at jeg kommer hjem på et vis, sier Guro Nagelhus Schia.

Hun er grunnlegger og kunstnerisk leder ved dansekompaniet Nagelhus Schia Productions, og en av Norges mest anerkjente og kritikerroste samtidsdansere. I 2012 var hun prøveleder for Keira Knightley og danserne i spillefilmen «Anna Karenina», hvor hun også spilte mot Knigthley og Jude Law som kammerpiken Annushka.

Annonse
Guro Nagelhus Schia er grunnlegger og kunstnerisk leder i Nagelhus Schia Productions. (Foto: Antero Hein.)

Fra crossfit til dansestudio

Nagelhus Schia Productions ble etablert i 2018 og har som mål å skape og presentere et bredt spekter av nyskapende og banebrytende danseforestillinger. Kompaniet er ett av tre nasjonale dansekompanier med fast offentlig bevilgning, og er kjent for samarbeider med anerkjente norske og internasjonale koreografer.

På utsiden har dansestudioet røde blikkvegger, og skiller seg ut i mengden av rustikke mursteinsbygg i området.

Studioet er dessuten hakket mer kunstnerisk enn hva det tidligere huset, nemlig crossfit, og nå er det pusset opp til å skape gjeve kunstproduksjoner.

– Å være her er utrolig effektiviserende og inspirerende, forteller en engasjert Schia.

Veggene prydes av farger i gult, grønt og rosa. Det gir en kontrast til det store scenerommet som har svartmalte vegger. Der er det fullt med dansere som øver mot den første forestillingen på egen scene.

– Gleden var enorm da vi fant dette stedet. Vi trengte et stort rom uten søyler, hvor det var høyt under taket. Vi var nesten litt nær ved å gi opp før vi fant dette stedet, sier hun.

Det var ikke bare-bare.

– Det innebar blant annet at vi måtte finne et nytt lokale til dem som holdt på med crossfit her før, sier den driftige kompanilederen.

Innsiden av Studio NSP under åpningen i juni 2020. (Foto: Nagelhus Schia Productions.)

Selv fra området

Etter en omvisning i dansestudioet beveger vi oss opp en vindeltrapp til kontoret. Der er det lyst og luftig, med store vinduer ut mot elven som renner gjennom landskapet utenfor. Schia glemmer kaffekoppen hun har satt på, mens hun ivrig forteller hvor viktig studioet er for dem.

– Vi sparer tid og krefter. Å flytte rundt hele tiden er ganske kaotisk, men her får vi en ro som vi trenger. Det er gøy å oppleve Sandvika på nytt, være med og påvirke byen og skape mer kultur og kunst i bybildet. Vi ønsker å være synlige og relevante både for lokalbefolkningen, og «dansefolket».

Schia, som selv er fra Rykkinn, startet også med dans i Sandvika.

– Første gang jeg sto på scenen var i Sandvika. Vi jobber med unge talenter, og jeg kjenner meg veldig igjen i dem. Min drøm er at Studio NSP vil være et sted man ønsker å oppsøke og høre til. At vi kan bidra til at de som ønsker å tenke litt annerledes, har et sted de kan gjøre nettopp det. Et sted for inspirasjon og refleksjon, sier hun og fortsetter:

– Kanskje vi kan, gjennom dansen være døråpner for ulike tema og refleksjoner rundt det å være menneske? Vi trenger møteplasser, og vi trenger påfyll både intellektuelt og følelsesmessig – det mener jeg god dansekunst gir!

«You Know This Song» har premiere 11. desember på den nye scenen til NSP. (Foto: Antero Hein.)

Publikum er invitert

Det største studioet er på om lag 360 kvadratmeter med et dansegulv på 168 kvadratmeter, det gjør at de kan jobbe på det nivået de ønsker.

– Vi jobber stadig med å videreutvikle Studio NSP slik at det blir et studio hvor vi kan ferdigstille fullskalaproduksjoner med lysdesign og alt som hører med, forteller Schia, og fortsetter:

– Nå skal vi ha vår første helaften her. Jeg merker at det gir en utrolig frihet å kunne jobbe i det samme rommet som forestillingen skal være. Det gir større rom for kreativitet.

Den kommende scenen har til nå vært et arbeidsrom, hvor det kun har vært publikum inne til prøver, visninger og samtaler. Fra midten av desember skal den romme en veldig fysisk og ekspressiv forestilling med navn «You know this song», av koreograf Tom Weinberger.

Det er NSP 2 som skaper forestillingen sammen med Weinberger. Det er et talentutviklingsprogram for unge profesjonelle dansere med høgskoleutdanning.

– Vi plukker ut åtte talentfulle unge dansere hvert år, for å hjelpe dem i en sårbar fase, gi dem erfaring og bygge broer mellom etablerte utøvere og talenter.

«Duels» vant Subjektprisen i kategorien «Årets scenekunst» i 2020. (Foto: Valdimar Johannsson.)

«Duels» blir å se på nytt

Forestillingen som blir skapt i disse dager, omfavner tragedien, tapet og sorgens iboende skjønnhet. Den oppfordrer oss til å gjenkjenne og å tenke over vår felles opplevelse av det å være menneske. Det blir brukt mange kjente sangtekster og en blanding av humor og drama i danseforestillingen.

«You know this song» har premiere 11. desember på den nye scenen til NSP.

Billetter kan kjøpes her.

Schia forteller at de har flere planer på nyåret.

– Til neste år går vi igjen i gang med «Duels» på Vigeland-museet, og så skal vi sette opp forestillingen «Yag» i våre lokaler i mars, avslutter hun.

Les mer om Nagelhus Schia Productions og deres kommende forestillinger her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU