Rockefeller-eier tapte millioner i omsetning

– Nå må staten på banen

Rockefeller i Oslo har i likhet med de fleste konsertsteder blitt hardt rammet av koronapandemien, og det fortsetter, selv om samfunnet ikke er helt nedstengt. Her fra en konsert med Jaga Jazzist i mai i år – med meteravstand og servering ved bordene. (Arkivfoto: Heiko Junge/NTB.)
Rockefeller i Oslo har i likhet med de fleste konsertsteder blitt hardt rammet av koronapandemien, og det fortsetter, selv om samfunnet ikke er helt nedstengt. Her fra en konsert med Jaga Jazzist i mai i år – med meteravstand og servering ved bordene. (Arkivfoto: Heiko Junge/NTB.)
Konsertarrangører og utesteder er blant dem som merker at pandemien langt fra er over. Statlig støtte må på bordet, krever en av de store aktørene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Konsertarrangører og utesteder lider under koronareglene. Nå krever de handling fra staten.

Hans A. Lier er styreleder i Auditorium AS, som driver Rockefeller, John Dee og Sentrum Scene i Oslo. Han forteller NTB om et omsetningstap på 4,5 millioner kroner i løpet av helga, til tross for at arrangøren fikk gjennomført et par nedskalerte show.

– Kulturbransjen har vært nede for telling mer enn noen annen bransje. Vi har vært stengt i rundt ti måneder siden pandemien startet. Og vi har fått lov innimellom til å ha arrangementer med 20, 50, 100 og 200 tilskuere, med støttemidler i bunnen. Det har vi ingenting av nå, absolutt ingenting. Og det gjør krisen mye verre, sier han.

Torsdag lovet regjeringen at koronaordningene for kultur, frivillighet og idrett forlenges. Men i likhet med NHO og Virke mener Lier det ikke er nok. Han etterlyser blant annet kontantstøtte for bedrifter med høyt omsetningsfall.

Usikker førjulstid

– I september fikk vi beskjed om at vi kunne åpne opp for fullt fra en dag til den neste – noe som var mildt sagt utfordrende. Kulturbransjen har mistet massevis av folk. Veldig mange er borte på alle nivåer. Så vi har brukt hele høsten på oppbemanning og opplæring, sier Lier.

Annonse

Han er fortsatt ikke sikker på hva som skjer med arrangementene som er satt opp framover. Da de nye reglene kom sist torsdag, måtte de bruke all tid bare på å få avklart hva som skulle skje med arrangementene denne helgen.

– Opplever du at det er forsvarlig å gjennomføre så store arrangementer slik situasjonen er nå?

– Absolutt.

– Er det verre å gå på konsert hos oss, med tre kohorter med 200 personer hver, enn å gå på Ikea med 3.000-5.000 personer, eller å gå i Operaen med 1.200-1.400 mennesker som sitter tett i tett? Vi har mye yngre gjester, og yngre har vært veldig villige til å vaksinere seg. Så vi opplever at dette er trygt, sier han.

– Staten må på banen

I tillegg til kontantstøtten mener Lier det trengs en kortere arbeidsgiverperiode ved permitteringer, noe som er svært viktig for serveringsbransjen i Oslo, som ser mye av julebordsesongen gå i vasken.

– Vi må ha støttetiltak à la den første bølgen av pandemien, iallfall for de kommunene som nå rammes. Her snakker vi om å redde bedrifter.

Han mener staten må på banen, at det ikke holder med kommunale støtteordninger.

– Hvis de først har sagt A på å innføre smitteverntiltak i kommunene, så må de også si B og gi økonomisk støtte à la den første delen av pandemien.

– Si som Raja

Han er likevel glad for løftene om å videreføre koronastøtte til kulturen til sommeren 2022.

– Men vi må ha svar nå på hva premissene blir. Vi kan ikke vente til februar, da kan det være for sent.

Han trekker også fram at problemer med lavere billettsalg etter gjenåpningen har vist seg som en utfordring for mange.

– Jeg kunne tenkt meg en uttalelse fra kulturministeren à la det Abid Raja kom med i januar: «Arranger konserter. Vi kommer med stimulerings- og støttemidler. Vi vil at det skal være kultur». Med den forsikringen i bunnen tok vi sjansen og booket band i første halvår, og det vil være nok til at vi gjennomfører i år og tiden fremover, sier Lier.

Statsråden vil lytte

Kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap) forsikrer overfor NTB at hun vil lytte til aktørene.

– Jeg hadde et møte med kultursektoren fredag og vil fortsette å lytte. Jeg vil at folk skal gå på konserter, i teatret, på utstillinger og på kino. Det er trygt å gå på konsert, og det er trygt å planlegge konsert, understreker hun overfor NTB.

Samtidig viser hun forståelse for at dagens smittesituasjon skaper usikkerhet for mange i kultursektoren.

– Derfor viderefører vi koronastøtteordningene fram til sommeren 2022, og jeg ser nå på hva slags handlingsrom vi har til å endre ordningen samt komme med treffsikre tiltak som kan trygge arrangørene utover vinteren, sier Trettebergstuen i en epost.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker