Vil følge regler, ikke fryktkultur

Unødvendige avlysninger er skadelige

Mange tenker «det vil ikke ta seg godt ut om vårt arrangement sprer smitte». Men ingen har bedt oss avlyse alt, skriver musiker Sigrid Stubsveen. (Foto: privat.)
Mange tenker «det vil ikke ta seg godt ut om vårt arrangement sprer smitte». Men ingen har bedt oss avlyse alt, skriver musiker Sigrid Stubsveen. (Foto: privat.)
Ikke alle arrangementer må avlyses. Det fører til unødvendig frykt og belastning for næringene, skriver Sigrid Stubsveen.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Musiker Sigrid Stubsveen mener vi må unngå å avlyse for mye.

Jeg registrerer at vi avlyser over en lav sko. Noe må avlyses fordi det ikke er mulig å gjennomføre med dagens nasjonale smittevernregler. Men alt må ikke avlyses.

Etter de nye nasjonale reglene fryktet jeg akkurat dette. At vi i panikk avlyser all form for hyggelige aktiviteter, arrangementer og møteplasser. Det er ikke forbudt å arrangere. Det finnes fortsatt muligheter, og regjeringen skal også vurdere reglene på nytt om to uker.

Det er ikke tanken å diskutere reglene regjeringen har bestemt. Det jeg lurer på er om avlysning har blitt vår ryggmargsrefleks? Jeg mener at en del av avlysningene gjøres på tynt grunnlag. Hvorfor avlyses arrangementer som aldri hadde som mål å trekke flere enn 50 publikummere, og hvor kravet om 1 meter faktisk er mulig å etterleve? Og hvorfor ønsker vi ikke å gjøre den lille ekstra innsatsen for å kunne gjennomføre planlagte arrangement innenfor de gjeldende reglene?

Det sprer seg en form for frykt. Og frykt er reelt. Frykt for å bli smittet, frykt for å spre smitte, frykt for å være den som står for en større smittespredning. «Det vil ikke ta seg godt ut om vårt arrangement sprer smitte». Men regjeringen ber oss ikke om å avlyse alt. Vi blir bedt om å gjøre grep som gjør at arrangementene er smittevernvennlige.

Annonse

Slike avlysninger går utover alle de som jobber i de berørte næringene, men det går også utover tilbudet til befolkningen. Hvor mange ganger har vi hørt at kunst og kultur, og sosiale møteplasser er særlig viktig i vanskelige tider?

Alle disse avlysningene blir som en slags oppfordring til isolasjon. Vi har ikke så godt av det, noen mindre enn andre. Like lite som du vil ha en digital klem, vil jeg ha digitale arrangment.

Jeg syns vi kan være litt mer forsiktig med avlysninger, men samtidig følge de til en hver tid gjeldene reglene. For målet er vi jo alle enige om.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar