Svarer konsertarrangørene

Både kulturlivet vårt, og de som jobber der, er umistelige

Alan Walker holder konsert i Oslo spektrum sammen med andre kjente artister. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Alan Walker holder konsert i Oslo spektrum sammen med andre kjente artister. (Foto: Terje Pedersen/NTB.)
Jeg vet at kulturarbeidere er fortvilte, slitne, usikre, forbanna og nedbrutte, og jeg forstår det, skriver kulturminister Anette Trettebergstuen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Seks norske konsertarrangører gikk ut mot kulturminister Anette Trettebergstuen for usikre utsikter. Nå svarer kulturministeren.

NEMAA og julekonsertarrangørene mener i VG og Subjekt at artister og arrangører opplever større usikkerhet i år enn i fjor. De påstår at jeg, som kulturminister, «starter med blanke ark, og vil lage helt nye ordninger som virker mer komplekse og uforutsigbare enn noen gang».

Her er det tydeligvis en misforståelse.

Det er ingen endringer i stimuleringsordningen for kultursektoren. Tvert imot er den videreført nøyaktig som den var, etter ønske fra sektoren selv. Ingen skal «i større grad utvise skjønn» i ordningen, og ingen blir «diskvalifisert fra å søke støtte fordi beløpet blir for stort for én aktør».

Så til kompensasjonsordningen.

Annonse

I innspillsmøtet jeg hadde med kultursektoren i desember, var det et tydelig krav at kompensasjonsordningen måtte bli bedre. Allerede dagen før møtet ble det bestemt at ordningen skulle vare frem til sommeren 2022. Dette for å skape forutsigbarhet. I møtet fikk vi tydelige forventninger om at ordningen måtte ha tilbakevirkende kraft fra 1. november, og det la vi inn umiddelbart.

Som jeg tydelig kritiserte da jeg var i opposisjon, er jeg glad for at vi nå har likestilt arrangører og underleverandører i forslaget til forskrift. Det er like viktig å bygge en scene som å stå på en scene. Den aller største endringen var imidlertid at vi endret ordningen fra å kompensere tap, til å kompensere overskudd. Som den eneste sektoren i landet. Dette gjør vi fordi kultursektoren er annerledes, der mange lever av overskudd fra jul og sommer resten av året.

Dagen etter at regjeringen innførte smittevernrestriksjoner, la jeg frem vår beslutning om å sette av 1,1 milliarder kroner til kultur, og om å forbedre kompensasjonsordningen.

I høringsmøtet sist fredag var mange av deltakerne positive til forbedringene vi har foreslått, som i stor grad er resultater av innspill fra bransjen selv. Vi går nå gjennom alle høringsinnspillene som har kommet inn, og vurderer hver enkelt av dem. Det vil alltid være potensial for forbedringer, og jeg kommer ikke til å kunne innfri alle ønsker, men vi lytter og justerer for å lage en best mulig ordning.

Det er synd hvis NEMAA og julekonsertarrangørene ikke synes forbedringene er gode nok. Flere av punktene var jo spilt inn av NEMAA selv tidlig i desember.

Det er ingen blanke ark her, tvert imot er det videreføringer og nødvendige forbedringer. Kompensasjonsordningen, stimuleringsordningen, styrkingen av eksisterende virkemiddelapparat, den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, den kommunale kompensasjonsordninga, lønnsstøtte og kompensasjon for selvstendig næringsdrivende skal til sammen være et solid sikkerhetsnett for kulturbransjen.

Men ja, det gjenstår fortsatt arbeid for å forsterke og forbedre ordningene ytterligere, i tillegg til å fortsette jobben med å sikre at kulturfolk kan få være det de er, nemlig arbeidsfolk. Med de samme regninger som andre arbeidstakere. Derfor er jeg glad for at vi nylig fikk åpnet for 200 publikummere, og at vi skal videre raskt.

Vi skal snart presentere forslag til en bedre modell for beregning av antall personer på et arrangement, fordi det er urimelig at selv de store arenaene ikke får ha flere enn 200 i publikum. Dessverre så aldri forrige regjering på en slik løsning, men innførte samme strenge regler for alle. Vi må derfor gjøre denne jobben nå. Vi ser også på bruk av koronapass, begge deler kommer vi med i løpet av kort tid.

Kulturstøtten skal sørge for å holde hjulene i gang, slik at flere kan oppleve kunst og kultur i hele landet, og derfor håper jeg så mange som mulig nå går på konsert, teater og forestillinger i den grad det er mulig.

Både kulturlivet vårt, og de som jobber der, er dyrebare og umistelige. Tiltakene skal selvfølgelig ikke vare en dag lenger enn nødvendig. Jeg vet at kulturarbeidere er fortvilte, slitne, usikre, forbanna og nedbrutte, og jeg forstår det. Jeg vet ikke hvor lenge vi må leve med koronaviruset, men jeg vet at vi skal stille opp for kulturen så lenge det varer. Derfor jobber vi nå alt vi kan med bedre ordninger og mer tilpassede tiltak. Det skulle bare mangle.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar