Munch-salen på Nasjonalgalleriet bør byttes ut med samisk kunst

Publikum ser på «Skrik» av maleren Edvard Munch på Nasjonalgalleriet som stengte dørene for godt 13. januar 2019. Kunstsamlingen flyttes til det nye Nasjonalmuseet som åpner i 2020, og nå står den tidligere Munch-salen tom. (Foto: Heiko Junge/NTB.) Foto: Heiko Junge / NTB
Publikum ser på «Skrik» av maleren Edvard Munch på Nasjonalgalleriet som stengte dørene for godt 13. januar 2019. Kunstsamlingen flyttes til det nye Nasjonalmuseet som åpner i 2020, og nå står den tidligere Munch-salen tom. (Foto: Heiko Junge/NTB.) Foto: Heiko Junge / NTB
Nasjonalgalleriet er et maktsenter som i 140 år har konstruert og opprettholdt en begrensende definisjon av hva som er norsk og ikke, skriver Anne May Olli og Jérémie McGowan.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Forrige uke mottok Kultur- og likestillingsdepartementet del to av en mulighetsstudie om framtidig bruk av Nasjonalgalleriet i Oslo.

Forrige uke mottok Kultur- og likestillingsdepartementet del to av en mulighetsstudie om framtidig bruk av det gamle Nasjonalgalleriet i Oslo. Rapporten heter «Nye historier» og er utarbeidet av Sparebankstiftelsen DNB og Nasjonalmuseet. Den avslutter et oppdrag påbegynt under den forrige regjeringen i 2018, og må ses i sammenheng med den tidligere publiserte rapporten «En del av fortellingen om Norge» fra september 2020.

Hovedbudskapet til «Nye historier» er at fremtidig bruk av Nasjonalgalleriet burde «gi rom for nye og ufortalte historier» og «tydelig representere noe vi ikke allerede har fra før». Videre legger rapporten vekt på behovet for institusjonelt samarbeid, nye former for museumsforskning og -formidling, og satsinger som kan ha stor betydning utenom hovedstaden.

Selv om fysisk oppgradering av bygget anses som nødvendig for fortsatt bruk av Nasjonalgalleriet til kunstformål (beregnet til ca. 400 millioner kroner), påpeker rapporten noe helt annet. Renoveringen av bygningen handler altså ikke bare om tiltak for å forbedre klimatisering, universell utforming og digital infrastruktur. Gjenbruken av Nasjonalgalleriet dreier seg egentlig om en konseptuell rehabilitering av nasjonens kunsthistorie, identitet og selvforståelse – samt om hvem som blir sett og hørt.

Noen få eksempler på hvordan Nasjonalgalleriet kan brukes mot slike mål løftes frem i rapporten, foreslått som femårige prosjekter. «Nasjonalgalleri for Sápmi» er foreslått av oss for halvannet år siden. Vårt konsept for Nasjonalgalleriets gjenbruk er en kritisk, stedsspesifikk museumsintervensjon. En overtagelse av Nasjonalgalleriet som utfordrer institusjonens videre eksistensgrunnlag med å midlertidig fylle lokalene med kunst, duodji, joik, musikk, skrivekunst og mer fra Sápmi.

Annonse

Nasjonalgalleriet er, som nevnt i rapporten, mye mer enn en historisk viktig visningsarena for kunst som fortjener nytt liv. Det er et maktsenter. Et maktsenter som i 140 år har konstruert og opprettholdt en begrenset og begrensende definisjon av hva som er og ikke er norsk kunst og en del av Norge. Det å engasjere seg med et sted som dette er dermed ingen enkel oppgave. Det trengs sterk kuratorisk visjon og museologisk strategi som samtidig er både konkret og gjennomførbar. Å invitere samisk kunst inn i Nasjonalgalleriet er et mulig utgangspunkt, som har potensialet til å skape fruktbar dialog mellom det som bokstavelig talt har vært i bygningen før og det som kan være Nasjonalgalleriets fremtid.

Den monumentale trappen opp til galleriene fra hovedinngangen, for eksempel, har – frem til Nasjonalgalleriet stengte – huset Christian Kroghs storslagne «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893). Både symbolsk og fysisk, var dette det første – og dermed viktigste? – kunstverk alle besøkende til Nasjonalgalleriet skulle møte. Å si at maleriet, både gjennom sitt motiv og sin plassering i bygningen, spilte en sentral rolle i konstruksjonen av norskhet, er en underdrivelse.

Hva skjer så hvis vi bytter det ut med samisk kunst? Vil det bidra til å inkludere det samiske i den nasjonale kunsthistorien?

«Munch-salen» i andre etasjen, innviet i 1937 i forbindelse med Nasjonalgalleriets daværende 100-årsjubileum, inviterer til lignende spekulasjoner. Hva betyr det for nasjonen når akkurat denne salen – et rom – fylles med noen andre enn Munch? Vil det skape en ny nærhet og inkludering av det samiske?

At vi betrakter Nasjonalgalleriet gjennom samisk kunst er ikke for å overskrive, erstatte eller «kansellere» institusjonen og dens historie. Det er heller for å ta bygningens innholdsmessige oppussingsbehov på alvor, nemlig å berike nasjonen og den nasjonale fortellingen.

I vår tilnærming til renoveringen av Nasjonalgalleriet vokser bygningen frem som både forskningsobjekt og et kunstnerisk medium eller materiale å jobbe med i seg selv. Sånn kan Nasjonalgalleriet tas i bruk som et museumsverktøy for å rette en positiv, skapende form for selvkritikk om ideen hva et museum er, kan, eller bør være i fremtiden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg