Er et bilde rasistisk om det refererer til en tidsperiode hvor rasisme var utbredt?

Er dette maleriet rasistisk? Det mener Rana Issa. (Foto: Ole Erik Løvold/Subjekt.)
Er dette maleriet rasistisk? Det mener Rana Issa. (Foto: Ole Erik Løvold/Subjekt.)
Man bør spare det tunge skytset til de store kampene. Men Rana Issa skyter med kanon etter spøkelser, skriver doktorgradsstipendiat Lars Erik L. Gjerde.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Mandag 7. februar skrev Rana Issa et innlegg om hvorfor et maleri på Hersleb videregående skole er rasistisk, og derfor må fjernes.

Maleriet Issa kritiserer ser nokså uskyldig ut. Dette er også konklusjonen til rektor, elevrådsleder og tilsynelatende flertallet av elever på skolen.

Det viser en ung gutt som tenker på historiske begivenheter. Noen av disse er relaterte til kolonitida, som Issa påpeker. Man ser en hvit kolonist i Afrika, og man ser noe som ligner på «oppdagelsen» av Amerika.

Men hva er rasistisk med at gutten tenker på historiske begivenheter? Vi får luftige argumenter om kolonitiden, om utbytting og dominering. Alle er enige i at kolonitiden var problematisk. Alle vet om rasismen som kjennetegnet den tidsperioden.

Les også: Vil fjerne «rasistisk» maleri på Hersleb videregående

Annonse

Hele saken er en farse

Er et bilde rasistisk om det refererer til en tidsperiode hvor rasisme var utbredt? Merkelig nok for Issa opplever ikke elevene maleriet som problematisk.

Hva betyr dette? Det er to mulige svar. Det ene er at våre ungdommer ikke vet hva rasisme er. Issa antyder at elevene ikke klarer å se at de opplever «ydmykelser». Da trenger elevene meningsledere som Issa, som kan definere virkeligheten for dem. Som kan forklare dem hva de opplever.

Dette er naturligvis tøv. Sannheten er at hele saken er en farse. Det er neppe noen som vil se noe rasistisk med bildet. Man kan tolke kunst på mange måter, men bildet har hverken en rasistisk agenda eller undertone.

Dette gjør hele saken til en spøkelsesjakt. Problemet er at det finnes reelle problemer vi, som samfunn, må håndtere. For eksempel opplever mange diskriminering. Hets.

Issa identifiserer et uskyldig bilde og roper «ulv, ulv». Det blir noe tragikomisk over hele saken. Og det er ikke uproblematisk. For idet Issa roper det i denne saken, utvannes rasismebegrepet. Rasisme er alvorlig. Det fører til utenforskap. Det fører til at mennesker ikke får sjansene de fortjener i livet. At de ikke inkluderes i samfunnet.

Les også: Vil fjerne «rasistisk» maleri på Kunsthøgskolen i Oslo

Avslutt heksejakten

Om et bilde som ikke plager noen også er «rasistisk», så antyder Issa at rasisme ikke er så farlig. For sannheten er at dette bildet er ufarlig. Issa hevder at bildet er farlig, at det ydmyker og at det må fjernes. Men dette er et problem kun Issa ser.

Dette er problemet med denne jakten. Man bør spare det tunge skytset til de store kampene. Å skyte med kanon etter spøkelser er en dårlig taktikk. Issa har ladet alle kanonene og fyrt av – mot et spøkelse ingen andre har sett.

Da er det på tide å heve stemmen. Å arbeide for et bedre Norge handler ikke om å gå på spøkelsesjakt.

Det handler ikke om et hysterisk jag etter objekter, som malerier, som kan krenke en. Noen ganger har det noe for seg. At amerikanerne fjerner sørstatsflagg og sørstatsmonumenter er fullt forståelig. Især siden symbolene fortsatt har en rasistisk betydning.

Men det er på tide å si at «nok er nok». La heksejakten avsluttes. Det er nok av døde mennesker å skyte på, men hva hjelper det? Hva hjelper det om Issa hisser seg opp over et uskyldig maleri? Vi står overfor mange utfordringer. Da hjelper ikke dette hysteriet noen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar