Vås om politisk sensur og scenenekt

Trond Åm mener Litteraturhuset i Trondheim har gitt en god begrunnelse for sitt første avslag om å arrangere et foredrag. (Foto: Geir Mogen.)
Trond Åm mener Litteraturhuset i Trondheim har gitt en god begrunnelse for sitt første avslag om å arrangere et foredrag. (Foto: Geir Mogen.)
Vi har ingen plikt til å legitimere åpen dobbeltkommunikasjon og lefling med høyreekstreme, skriver Trond Åm, daglig leder ved Litteraturhuset i Trondheim.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Trond Åm svarer på påstander fra ni personer bak arrangementet «Den jødiske lobbyen – frå borgarrettar til etnokrati», som hevder seg utsatt for sensur og scenenekt fra Litteraturhuset i Trondheim.

For over tre måneder siden sa Litteraturhuset i Trondheim nei til å leie ut lokaler til Hans Olav Brendberg og hans foredrag «Den jødiske lobbyen – frå borgarrettar til etnokrati». Vi var i tvil om beslutningen, men det utslagsgivende var Brendbergs konsekvente bruk av begreper som ofte anses som antisemittiske, for eksempel «den jødiske lobbyen», og hans notorisk tvetydige måte å kommunisere på blant annet overfor åpenlyse antisemitter.

Brendberg og hans støttespillere har i det etterfølgende fått rikelig med anledninger til å tone flagg og forklare hva han mener. Blant annet i full offentlighet i en lengre meningsutveksling mellom oss i Klassekampen.

Det eneste jeg har fått – fra Brendberg så vel som hans støttespillere – er bortforklaringer og unnvikende svar. Som naturligvis gjør meg stadig sikrere på at vi gjorde det riktige da vi sa nei til å innlemme foredraget i vårt program.

Vi har ingen plikt til å legitimere åpen dobbeltkommunikasjon og lefling med høyreekstreme. Like naturlig er det å forvente klar utmelding fra Brendberg og hans støttespillere, som gjennom snart tjue år har ment seg urimelig beskyldt for å være antisemitter.

Annonse

Viktig med en ordentlig begrunnelse

I et nytt innlegg i Subjekt framsetter Brendbergs støttespillere nok en gang påstander om «politisk sensur og scenenekt», som alltid uten å forholde seg til begrunnelsen vi gav for å si nei til foredraget. Hvor barnslige og useriøse er det mulig å bli?

Da Brendberg kontaktet meg etter å ha fått nei fra et hotell i Oslo, lovet jeg å gi en ordentlig begrunnelse, og at vi skulle fatte beslutningen basert på innholdet i foredraget, ikke på «sikkerhetsmessige hensyn» eller andre forhold som kan oppfattes som påskudd for å slippe ubehageligheter.

Jeg mener det er både viktig og nyttig at institusjoner som oss tar seg tid til å gjøre slike vurderinger, og at vi tør å stå for beslutningene etterpå. Ikke minst i lys av diskusjonene om «kanselleringskultur», hvor det ofte kan være vanskelig å få grep på hva som er realitetene bak institusjonenes nei til enkeltaktørers deltakelse.

Men også fordi jeg mener det bør være en åpen og offentlig samtale om ytringskultur, og fordi jeg selvsagt er åpen for å endre mening i møte med gode argumenter. Dette er aller første gang vi har sagt nei til noen, og er ikke noe vi tar lett på.

Men ansvaret for god ytringskultur går selvfølgelig begge veier. Når Brendberg og hans støttespillere utrettelig fremsetter ubegrunnede påstander om «politisk sensur og scenenekt», fremfor å reflektere over hvorfor så mange oppfatter dem som antisemitter, begynner jeg å forstå hvorfor mange institusjoner heller velger avslag av typen «sikkerhetsmessige årsaker».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog