Kulturministeren tar livet av det private kulturlivet

Kulturminister Anette Trettebergstuen har ikke oppfylt løftene hun ga til kulturlivet, mener innleggsforfatteren. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Kulturminister Anette Trettebergstuen har ikke oppfylt løftene hun ga til kulturlivet, mener innleggsforfatteren. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Tror Trettebergstuen at private produsenter er gamblere som satser sine siste kroner på å lure Kulturrådet, spør regissør Johan Osuldsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Johan Osuldsen kritiserer kulturministeren for manglende støtte til private aktører i kulturlivet.

Kulturminister Anette Trettebergstuen gjør det hun kan for å ta livet av privatproduserte konserter og scenekunstforestillinger som ikke har stort kommersielt salgspotensiale. Slik Trettebergstuen opptrer nå, vil bare fenomener som Karpe og Mamma Mia klare seg våren 2022. De andre, som ikke er i det kommersielle toppsjiktet, vender hun ryggen til. 

Norstat har en ny undersøkelse hvor man ser at over halvparten av publikum kjøper mindre billetter enn før. Folk har fått nye vaner. Dette bekreftes av medlemsorganisasjonen Norske Kulturhus, som sier at det er over 50 prosent nedgang i billettsalget. Tendensen er klar over hele fjøla: Flere institusjonsteatre dumper billettprisene til 200 kroner for å få folk tilbake i teatret. Det har de mulighet til, fordi de ikke er avhengige av billettsalg slik som privatproduserte konsert- og scenekunstforestillinger. 

Les også: Et kynisk og opportunistisk angrep på kulturlivet

Uredelige uttalelser

Da regjeringen stengte ned 8. desember, stoppet billettsalget helt opp, og da regjeringen åpnet igjen i februar, fikk man ikke støtte selv om Trettebergstuen hadde bedyret nettopp dette. Hun sa på NRKs Dagsnytt 18 like før jul at «vi har ryggen deres gjennom krisa hvis dere avlyser eller nedskalerer». Bransjen stolte på henne, og planla deretter. Men da kulturlivet åpnet, fikk brorparten av musikere, artister, skuespillere, dansere, sangere og produsenter som opptrer kommersielt, avslag på sine søknader, fordi Trettebergstuen hadde innført «kriterier» som måtte oppfylles. 

Annonse

I Dagsnytt 18 22. februar sier Trettebergstuen at hun har «treffsikre ordninger». Men hvem treffer hun med sine ordninger? Hun treffer de som passer Kulturrådets kriterier, men disse kriteriene passer særdeles dårlig for privatproduserte konsert- og scenekunstforestilinger. Er dette gjort med vilje eller av mangel på kunnskap? 

Hadde hun opptrådd redelig før jul, hadde hun sagt dette: «Konserter og forestillinger som er avhengig av billettsalg for å honorere, kan ikke regne med å få støtte». Da hadde alle private produsenter avlyst umiddelbart, og en viktig del av bransjen hadde sluppet å bli holdt for narr. Eller mente hun at disse produsentene skulle tatt opp lån og gamblet på at de oppfylte kriteriene? Etter rundt to år med pandemi er det unødvendig å påpeke at dette er altfor risikabelt. 

Tror hun vi er skurker?

Etter Kulturrådets skjønn ble det tydelig i overgangen februar/mars at en stor del av privatproduserte forestillinger ikke ble ansett som støtteverdige. Private aktører må med andre ord gjerne produsere konserter og teater så lenge de tilpasser prosjektene til statlige kriterier. Det er som å løpe på idealtid. Innsats og eget initiativ gjelder ikke, det viktigste er å tilpasse kunsten etter statens ønsker.

Trettebergstuen har samtidig vært redd for at private aktører leier for store arenaer for å spekulere i støtteinntekter. Har hun virkelig så liten tiltro til kulturbransjen? Tror hun at private produsenter er gamblere som satser sine siste kroner på å lure Kulturrådet? Slike skurker ville vært lett for staten å luke ut i etterkant, men hun bruker altså dette som et av argumentene for å ikke bevilge mer penger.

I mellomtiden skylder Trettebergstuen på alt mulig annet: Hun skylder på ESA (tilsynsorganet for EØS-avtalen red.anm.), og hun sier i Dagbladet at «det ikke er lov å forlenge stimuleringsordningen siden det ikke lenger er smitteverntiltak». Ikke lov? Det er hun som er kulturminister. Hun og regjeringen kan for eksempel lage en overgangsordning som treffer alle dem hun sa skulle få hjelp.

Les også: Kunstnernes ytringsfrihet er ikke truet, men kunstens kvalitet er det

Høyt på banen i opposisjon

Kanskje Trettebergstuen ikke ønsker å forlenge støtten for de private produsentene, eller kanskje hun mangler gjennomslagskraft i regjeringen? Det første vitner i så fall om en kulturminister som ønsker mindre produksjonsmangfold. Det andre vitner om en svak kulturminister. I NRKs radioprogram Arena sier hun 2. mars at «hun har gjort det hun kan». Kanskje hun ikke kan bedre.

Trettebergstuen var høyt på banen i opposisjon, og 14. august 2021, en snau måned før stortingsvalget, leverte hun dette skriftlige spørsmålet til kulturminister Abid Raja: «Er det meningen at stimuleringsordningen skal skape stor utrygghet hos aktørene slik at de ikke tør arrangere, og hva konkret vil kulturministeren gjøre for å fjerne denne utryggheten for kulturarrangørene?» 

Trettebergstuen har vinteren 2022 selv skapt en mye større utrygghet for private produsenter enn under den forrige regjeringen, og hun har i tillegg lagt til rette for, via Kulturrådets skjønn, at de delene av konsert- og teaterbransjen som er avhengige av å selge billetter, står i fare for å bli kraftig nedskalert.

Hvis Trettebergstuen hadde ønsket å hjelpe den private konsert- og teaterbransjen, kunne hun tatt penger fra de statlig finansierte kulturinstitusjonene som har gått med overskudd grunnet lav produksjonshyppighet under pandemien, og gitt dem til de som har behov for økonomisk hjelp nå. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper