Derfor er Odd Nerdrum en av Norges største kunstnere

At Nerdrum trakk seg tilbake og stilte ut relativt lite i Norge, skyldes ikke manglende interesse, skriver Stig Andersen. «Fem syngende kvinner», er et av verkene man får se i Nerdums nye utstilling. (Foto: Fineart.)
At Nerdrum trakk seg tilbake og stilte ut relativt lite i Norge, skyldes ikke manglende interesse, skriver Stig Andersen. «Fem syngende kvinner», er et av verkene man får se i Nerdums nye utstilling. (Foto: Fineart.)
Nerdrums flørting med begrepet kitsch er nok en reaksjon på at han ble beskyldt for å være banal med hang til gammelmesterlige klisjeer, skriver kunstkritiker Stig Andersen.
Sjanger Dette er en kronikk. Meninger og analyser er av skribentens egne. En kronikk er en artikkel skrevet av en person med spesiell kompetanse på området.
Saken er Stig Andersen skriver om Odd Nerdrums posisjon i den norske kunstverden. 17. mars åpnet «You see we are blind» på galleri Fineart. Dette er Odd Nerdrum sin første soloutstilling i Norge siden 1998.

Odd Nerdrum har aldri lagt skjul på egen vurdering av sitt talent. Det samme talentet har vist at han mestrer høykunst på klassisk maner, og kitsch-kunst. I tillegg har han vært uovertruffen når det gjelder å håndtere mediene. Det er gjerne én historie som går igjen: han er ikke blitt forstått eller verdsatt av det såkalte «kunstkleresiet» – en ondsinnet sammensveising av kunstkritikere og kuratorer.

Disse skal på tarvelig vis ha forfulgt ham og gjort ham til et offerlam på det store, tradisjonsrike kunstalteret. Denne motstanden har vært en viktig motor for Nerdrums kolossale skaperevne. Han har han søkt tilflukt i en følgerskare som har utropt ham til geni, og han har skapt en skole. Odd Nerdrum er vår mest moderne og samtidig den sterkest tradisjonsbundne kunstneren i Norge. 

Skal vi kikke litt på hva den merkelige og originale kunstneren har gjort, så er det nok av historier.

Les også: Odd Nerdrum klar med sin første norske solo på 20 år

Annonse

Starten som kitschkunstner

Nerdrums flørting med begrepet kitsch ser jeg på som en reaksjon på at han ble beskyldt for å være banal med hang til gammelmesterlige klisjeer. Slik ønsket han å imøtegå det han karakteriserer som smaksdommeres fordømmelse og fordommer.

Første gang han kalte seg kitschkunstner var i forbindelse med at den gode vennen, billedhuggeren Joseph Grimeland, ble slått til ridder av St. Olavs orden i 1993. Høytideligheten ble feiret hjemme hos Grimeland i Asker. Der satt vi, Nasjonalgalleriets direktør Knut Berg, samt nære venner og kolleger, og ventet på at også Odd skulle innfinne seg. Det gjorde han. I en Se og Hør-bil, eller var det VG, sammen med Cowboy-Laila og hennes mann i fullt westernutstyr.

Grimeland sto vantro i vinduet: «Disse menneskene skal da simpelthen ikke hit?» Men jo, det skulle de. Odd syntes det var greit å bli kjørt, og så kunne det være praktisk å ta bilder til et kommende Tv-program med cowboyene i samme slengen – i hagen til Grimeland som var pyntet for en ganske annen anledning. Bilen forsvant med Laila og mannen. Odd ble igjen.

«Hvorfor i all verden måtte du misbruke denne seriøse anledningen», spurte de opphissede gjestene. Odd svarte nølende at det ville de ikke forstå. Etter mye om og men kom det fra Odd: «Jeg er ikke lenger kunstner, men kitschkunstner.» Slik fikk han også denne gangen tiltrukket seg all oppmerksomhet.

Traff en tidsånd

Allerede da hadde han et slags hoff av elever som fulgte mesterens råd. Slik traff han en tidsånd, også internasjonalt: en reaksjon mot den uforståelige, moderne kunsten. Nerdrum er blitt sett på som en pioner innenfor det som må kalles en mer sekterisk retning, også i den internasjonale samtidskunsten der han har hatt betydelig påvirkning på det som likevel må anses som et marginalt fenomen.  

Odd Nerdrums kunst har hele tiden hatt en sterk, gjennomgående linje der mennesket – og ikke minst han selv – har stått i sentrum. Frem til 1980-tallet lå det tidvis et politisk/sosialt engasjement som kommenterte samtiden direkte. Indirekte gjelder dette også for de lyse bildene fra somrene i Nevlunghavn og Stavern.

Mest markant er likevel et ganske dystopisk verdensbilde der menneskene er utsatt for store naturkrefter av ofte destruktiv og fremmedgjørende karakter. Slik sett kan dette ses som et nihilistisk forvarsel om ødeleggelsen av jorden som vi nå er blitt mer bevisst. Innholdet har et svermerisk, metafysisk endetidsuttrykk. 

Når det gjelder den offentlige mottakelsen av Odd Nerdrum i forbindelse med denne utviklingen, er det riktig å si at han i stadig større grad fjernet seg fra den rådende kunstretningen i Norge. Det var sikkert også planen, og han endte altså med å kalle det kitsch.

Lærte av mesteren

Hvis vi kan snakke om en pop-kunstner i Norge, så er det Odd Nerdrum. På 1960-tallet møtte han selveste Andy Warhol i New York, men det var ikke Warhols kunst som inspirerte. Snarere var det hans enorme spill med mediene: Berømmelsens beruselse! Her lærte Nerdrum mye, og han deltok senere i en rekke Tv-programmer – som yndet blanding av klovn og sannsiger. Nirvana for en selvopptatt mann, og en kontrær rolle han trivdes i.

Samtidig fortsatte han å male fascinerende dommedagsbilder som fant et stort publikum, og som selvsagt viste hvilken malerbegavelse han er. Etter hvert ble imidlertid ikke kampen mellom modernistene og de såkalte klassisk orienterte, nyromatiske kunstnerne særlig fruktbar. 

At David Bowie kjøpte maleriet «Dawn» (1989), hjalp selvsagt på interessen. Det er uansett fjollete å se hvordan kjendiser kan påvirke allmenn interesse – noe Odd egentlig knapt har behov for. 

Les også: Hva vi snakker om når vi advarer mot «woke» og kanselleringskultur

Overdrevet internasjonal oppmerksomhet

At Odd Nerdrum de senere årene har trukket seg tilbake og stilt ut relativt lite i Norge, skyldes ikke manglende interesse. Enhver gallerist vet at Nerdrum selger. Han har et formspråk som gjør at hans bilder likner på det folk forbinder med stor kunst. Det er likevel noe overdrevet, da hans sønn Öde uttalte hos Skavlan at Rembrandt kun malte noen få mesterverker, mens faren har malt hundrevis.

Når han flere ganger har vært refusert på Høstutstillingen, senest i fjor, er det selvsagt en farse som passer Nerdrum godt. Kanskje han sender inn nettopp for å bli refusert? Mye av drivkraften har alltid vært at han hevder å være tilsidesatt, boikottet og forfulgt – noe hans mange lidende og stadig mer oppløste selvportretter gir uttrykk for.

Odd Nerdrums kunst har som nevnt vekket internasjonal interesse, men vekten av dette er kanskje noe overdrevet i Norge. I flere sammenhenger fremkommer det at han er representert på Museum of Modern Art i New York, men han er ikke registrert i samlingen. Han har to malerier i Metropolitan Museum of Art. De er gaver, ikke innkjøp. 

«Et lysende mirakel»

Allis Helleland, Nasjonalmuseets danske direktør fra 2007-2008, ble etter hvert sjef for det den gang nyopprettete «The Nerdrum Institute». I begeistring ønsket hun en storslått internasjonal lansering. Det gikk ikke helt slik, og endte med rettsak mellom henne og Nerdrum. Han beskyldte henne for å mangle gnist! Det kan man knapt si om kunstneren Odd Nerdrum.

I 1988 uttalte han i NRK-programmet Kultursjokket: «Jeg er det lysende mirakel som ingen ser, men når de en gang ser meg og forstår hva de ser, er jeg forlengst borte.»

Det gjenstår å se hvor lenge mirakelet vi lyse.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner