Storslagent, men ikke relevant

«La Bayadère» er klassisk scenekunst på sitt mest gjennomførte. Det er en fryd for sansene, men en unødvendig prioritet på spillekalenderen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erik Berg.)
«La Bayadère» er klassisk scenekunst på sitt mest gjennomførte. Det er en fryd for sansene, men en unødvendig prioritet på spillekalenderen, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erik Berg.)
Produksjonen er fabelaktig, men «La Bayadère» blir likevel en fantasiløs gjentagelse uten slagkraft, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta · «La Bayadère» på operaens hovedscene
· Spilles fra 22. mars til 7. april
· 2 timer og 50 minutter med 2 pauser
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Nasjonalballeten viser igjen «La Bayadère».

«La Bayadère» hadde norgespremiere i 2019, og anmelderkorpset og publikum var enige om at det lå et ubestridelig håndverk i bunn for denne forestillingen. Det gjør det også nå som forestillingen settes opp på nytt på Hovedsecenen i Operaen. 

Dette er ballett på sitt mest klassiske, både i form og uttrykk. Det kan føre med seg mange forskjellige problemstillinger man bør være bevisst på som publikummer. 

Det er fortsatt ingen tvil om at «La Bayadère» er en rik og mektig forestilling, som fester seg til minnet. Med ikonisk musikk og koreografi er det en fryd for sansene være å vitne til, til tross for tvilsomme elementer som gjør det lett å argumentere for at balletten kunne blitt nedprioritert. 

Les også: Solid håndverk, men overtydelig og banal scenografi

Annonse
«La Bayadère» hadde urpremiere i St. Petersburg i 1877. Versjonen vist på Operaens hovedscene stammer fra 1980, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erik Berg.)

Dype røtter i gamle fordommer

«La Bayadère» hadde sin urpremiere i St. Petersburg i 1877. Siden har balletten om tempeldanseren Nikiya fascinert verden over. 

Produksjonen som først ble oppført i Oslo i 2019, har sitt utgangspunkt i Natalia Makarovas versjon fra 1980, som igjen baserte seg på originaloppsetningen. 

«La Bayadère» er et forførende eventyr, manet frem med dyktig håndverk og virtuos dans. Vi befinner oss i et orientalsk eventyrland, hvor Nikiya og prisesse Gamzatti kjemper om prinsen Solor. Dramaet kommer til uttrykk gjennom dans og den lengre drømmesekvensen «The Kingdom of the Shades», som med tiden har blitt ikonisk, kjent for sin overdådige ekstravaganse.

Det blir umiddelbart tydelig for oss at dette er en forestilling med røtter i gamle fordommer og forestillinger. Åpningsbildet er forlorent og billedskjønt, men også misledende. Og det er ikke et unntak, da samtlige av sceneskiftene får oss til å stusse. 

Les også: Svak tekst, men imponerende regi i «Tid for glede»

Nasjonalballetten viser «La Bayadère» som en del av serien «De Andre». Det setter forestillingen inn i en ny kontekst, og det blir dermed enklere å forsvare valget om å vise den nå kontroversielle balletten, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erik Berg.)

Setter forestillingen inn i en større kontekst

At kunst springer ut av en annen tid, gir naturligvis en forklaring på at moral eller fremstillinger av andre kulturer eller sosial klasser ser annerledes ut enn hvis det skulle blitt godkjent i dag. Slik vil det nødvendigvis være, og enda det er uenighet rundt hvorvidt man i dag skal sette av plass til kunst preget av sin samtid, vil det alltid være en nysgjerrighet og et behov for oppsøke klassikerne som har inspirert og banet vei for nye arbeider. 

Med  det sagt er det en pågående diskusjon rundt denne balletten, om hvorvidt den skal være en del av regelmessige repertoaret, eller om man skal si at «La Bayadère» sin tid er forbi. 

Nasjonalballetten har løst det ved å gjøre forestillingen til en del av serien «De Andre», som gjennom forestillinger, samtaler og debatter reiser spørsmål om kunstens rolle.

Det er blitt en sentral debatt, og det er viktig at aktører og formidlere reflekterer offentlig rundt hvorvidt kunst forplikter seg til evigheten, eller om det av og til skal tvinges på en holdbarhetsdato. 

Det er ikke sikkert publikum blir noe klokere på debatten etter å ha sett «La Bayadère». Den er så åpenbart plassert inn i eventyrlige rammer, med lange opiumsdrømmer og en prektig skildring av apoteose, at forestillingen tvilsomt gjør noen skade med sin kulturelle appropriasjon. 

«La Bayadère» er i seg selv en flott og virkningsfull forestilling, men er i dag tradisjonell og ferdig utprøvd, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Erik Berg.)

Trengte vi en ny runde med «La Bayadère»?

Nasjonalballetten kan likevel kritiseres for å sette opp «La Bayadère», da Oslo-publikumet så sent som i 2019 ble kjent med forestillingen. Det er en imponerende og stilsikker forestilling, men den er også tradisjonell og ferdig utprøvd. 

Klassiske forestillinger vil alltid være sentrale for å forstå og utvikle faget, men det blir repetativt og fantasiløst å sette opp akkurat «La Bayadère». Når det først er en pågående diskusjon ved balletthusene om hvorvidt forestillingen skal sløyfes fra spilleplanen, kunne Nasjonalballetten sett dette som en mulighet til det samme. Ikke for å aktivt gå inn for å kansellere eller ta et slags standpunkt, men for å variere tilbudet. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)