Motdemonstrantene er det beste PR-byrået Sian kan drømme om

Sian opplever nå at de har funnet en suksessformel. Desto mer brutale markeringer, desto større blir motdemonstrasjonene og dermed oppmerksomheten, skriver Morten Guldberg. (Foto: Morten Guldberg.)
Sian opplever nå at de har funnet en suksessformel. Desto mer brutale markeringer, desto større blir motdemonstrasjonene og dermed oppmerksomheten, skriver Morten Guldberg. (Foto: Morten Guldberg.)
Det beste våpenet mot Sian er å ignorere dem, slik vi pleide, skriver Morten Guldberg.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Sian er igjen i medienes søkelys etter at politiet nektet dem å brenne Kornanen foran Stovner moské.

Bildet i toppen av saken tok jeg 30. september 2017, da jeg ved en ren tilfeldighet spaserte forbi Stortinget samtidig som Sian holdt en av sine demonstrasjoner.
Legg merke til at antall tilhørere er nøyaktig 0. Samtlige fremmøtte befinner seg på arrangørsiden.

Det viser den rekkevidden Sians budskap hadde på den tid. Jeg kan heller ikke erindre å ha lest om markeringen i noe etablert medium i etterkant. Merk også at det ikke er en eneste politibetjent å se – som betyr at det ikke påfører samfunnet unødvendige kostnader.

Hva er det som har skjedd siden da? Jo, de har blitt enda mer ytterliggående, og brenner eller skjender Koraner ved enhver anledning som byr seg.

Les også: Det er fullt mulig å være tydelig og prinsipiell om koranbrennings lovlighet, uten å like metoden

Annonse

Plutselig snakker alle om Sian

Det hadde likevel fortsatt vært fullstendig mulig å latt dem forbli i samme oppmerksomhetsvakuum som de tidligere befant seg.
Dessverre har en del ihugede aktivister, ute etter å fremme antirasisme og vise avstand fra muslimhat (i seg selv verdier verdt å berømme), og noen dedikerte religiøse som vil forsvare sin tro, bestemt seg for at den beste måten å motarbeide Sian er ved å arrangere storstilte motdemonstrasjoner.

Plutselig snakker alle om Sian. Og når det kommer motdemonstranter, må politiet stille opp, som igjen betyr at medienes interesse vekkes. Dermed blir Sian plutselig toppsak i flere av landets viktigste nyhetskanaler, gjerne i flere dager i strekk, gjentatte ganger i året. PR-verdien av dette må være verdt millioner.

Bare se: her sitter jeg også selv og skriver om dem, på en helt vanlig onsdagskveld, som jeg sikkert kunne og burde brukt på noe mer matnyttig eller triveselsorientert. Sian opplever nå åpenbart at de har funnet en suksessformel. Desto mer brutale de gjør sine budskap og markeringer, desto større blir motdemonstrasjonene, og desto større oppmerksomhet og pressedekning.

Og dersom noen tyr til vold for å forsøke å stanse dem, og da aller helst retter volden mot politiet eller uskyldige tredjeparter, antar eksponeringen eksplosive dimensjoner. Dette gir dem også sympati, og skaper vekst i antall tilhengere og rekkevidde.

Les også: Subjekt mener: Falitterklæring fra politiet

Ignorer dem

Sian presterer til og med å få en hel del ansvarlige og anstendige stemmer til å måtte rykke ut for å forsvare deres prinsipielle ytringsfrihet. Dette tolker enkelte, oftest blant dem som demonstrerer mot Sian, feilaktig som støtte til det Sian formidler.

Det er overveldende innlysende å se de åpenbare årsakssammenhengene som er i spill her. Og tilsvarende enkelt å se hvordan man kan kvele Sians budskap, og sende dem tilbake til stillhetens dal: Ved å vende tilbake til å ignorere dem, og la dem få holde på med dårskapen sin uten å verdige dem en respons.

For hver stein og hvert egg som kastes, og hver avisforside som preges av bilder av dette, vil Sian bare vokse og eskalere sine utspill, både i frekvens og vulgaritet.

For de ser hvor godt strategien virker, og at motdemonstrantene fungerer som det beste PR-byrået Sian kan drømme om.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen