Store ulikheter i nyhetskonsum

Nesten en femtedel av unge leser ikke nyheter

Messenger, Twitter, Instagram, Facebook og Snapchat. Stadig flere unge får nyhetene sine gjennom sosiale medier, og stadig flere konsumerer ikke nyheter i det hele tatt. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Messenger, Twitter, Instagram, Facebook og Snapchat. Stadig flere unge får nyhetene sine gjennom sosiale medier, og stadig flere konsumerer ikke nyheter i det hele tatt. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Hele 18 prosent av unge mellom 16-24 år konsumerer ikke nyheter i det hele tatt. 17 prosent av unge voksne får med seg nyhetsinformasjon kun via sosiale medier, ifølge Norsk mediebarometer 2021.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Hele 18 prosent av unge mellom 16-24 år konsumerer ikke nyheter i det hele tatt. 17 prosent av unge voksne får med seg nyhetsinformasjon kun via sosiale medier, ifølge Norsk mediebarometer 2021.

65 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får med seg nyheter via tradisjonelle medier som TV, radio og aviser daglig.

– De fleste unge får med seg nyheter via flere ulike kanaler. Men 17 prosent oppgir at de kun får nyhetsinformasjon via sosiale medier, sier seniorrådgiver Emma Castillo Schiro, som er ansvarlig for Norsk mediebarometer 2021.

Barometeret viser at 39 prosent av befolkningen konsumerte nyheter i sosiale medier en gjennomsnittsdag i fjor.

– Sosiale medier har blitt en plattform for nyheter på lik linje med de tradisjonelle mediene, sier Schiro.

Annonse

Snapchat og Instagram er mest populært som nyhetsplattform for dem mellom 16 og 19 år. Blant voksne over 25 år er det Facebook som brukes mest til nyhetsformål.

Ifølge Schiro er det flere yngre som ikke følger med på nyheter i det hele tatt, verken via sosiale medier eller tradisjonelle plattformer.

– 18 prosent i alderen 16–24 år er såkalte nyhetsunnvikere, sier Emma Schiro.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar