Ny kunstfestival

Galleri Kladden og William Heimdal fronter mangfoldsutstilling

William Heimdal i arbeid. (Foto: Privat.)
William Heimdal i arbeid. (Foto: Privat.)
Fredag 17. juni åpner den nye kunstfestivalen Foma, der Galleri Kladden lover å tematisere ytringsfrihet og mangfold på en ny måte. Men ikke alle er like opptatt av standpunktene: – Jeg vil bli kvitt malerier i bytte mot penger, sier William Heimdal.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Galleri Kladden er blant deltagerne på den nye kunstfestivalen Foma.

– Nå er tiden for å sette opp en utstilling som tar begrepet mangfold på alvor.

Dette sier gallerist ved Galleri Kladden, Andrea Veiden.

Fredag 17. juni har galleriet en pop up-utstilling på Fornebu music and arts festival (Foma). Festivalen skal foregå både inne i og utenfor Telenor Arena. Den vil blande alt fra musikk og kunst, til vinsmaking.

For Galleri Kladden og Veiden blir det et forsøk på noe nytt:

Annonse

– Vi skal bli et galleri som aldri viker fra den frie kunstdebatten, sier gallerist Andrea Veiden.

Hun mener det verste kunstverden kan gjøre er å lukke seg inn og kaste nøkkelen.

– Det blir feil å ha et helt felt som er basert på ytringer, men som samtidig har de ømmeste tærne, sier hun.

Galleri Kladden. (Foto: Presse.)

– Vil bli kvitt maleriet

Blant kunstnerne som skal stille ut er William Heimdal, Alfred Brekke, Magnus Vanebo og Pål Dailey. Kitschmaler William Heimdal (19) er ikke så opptatt av å gjøre et standpunkt.

– Jeg vil bli kvitt maleriet, i bytte mot grønne grunker, sier han.

Han deler ikke ønske om å markere et mangfold, men synes det er en interessant idé.

– Jeg er vel litt gammeldags og liker at ting er segregert, og at det skal være klare skiller mellom det klassiske og moderne, sier han.

Magnus Vanebo er spaltist i Subjekt.

William Heimdals «David med Goliats hode» (uferdig). (Foto: Presse.)

Ingenting uten ytringsfrihet

Veiden mener Heimdal passer godt inn i utstillingen. Han er en av de som har vært med å på provosere det instituasjonsbaserte feltet.

– Man har avskrevet det klassiske kunstfeltet, som er det Heimdal driver med.

Veiden synes det er synd at flere ikke kan sette like mye pris på et godt håndtverk i et klassisk og figurativt verk, som på et politisk og konseptuelt verk.

– Jeg er den rake motsetningen til Heimdal, men jeg ser også verdien av å fortsette med å ha all kunst. Kunstnerne vi stiller ut på denne utstillingen er helt ulike. Hvis vi skal ha fri kunst må det innebære alt, sier hun.

Hun fortsetter:

– Alt i alt bunner det i ytringsfrihet. Uten ytringsfrihet har vi ingenting.

Pål Dailey, prosessbilde. (Foto: Presse.)

– Jeg kan forstå at folk reagerer

Vi spør Heimdal hvorfor han tror kunsten hans kan provosere.

– Maleriet jeg skal stille ut er provokativt. Så det kan jeg forstå at folk kan reagere på, sier Heimdal.

Han utdyper:

– Så er det kanskje provokativt at jeg maler brune, gammeldagse malerier. Folk oppfatter det kanskje som en stolthet i den europeiske arven, sier han.

Vi spør videre om han tror det også kan ha noe å gjøre med hans deltakelse i kitsch-bevegelsen.

– Det er nok riktig at folk oppfatter oss som en sekt, nesten. Vi bruker for eksempel ikke blått. Vi eksisterer i stor grad på kanten av samtiden – som gargoyler på kanten katedralen, sånn lever vi på kanten av samfunnet, sier han.

«Zik zak», Alfred Brekke. (Foto: Presse.)

– Kan ikke legge oss på rygg

Veiden gleder seg til å se hva fredagen bringer, og håper alle finner noe de synes er interessant.

– Det er det som er målet. Vi aner jo ikke hva slags publikum vi får, siden dette er noe helt nytt som vi gjør, sier hun.

Hun understreker viktigheten av at kunstfeltet er åpne for mangfold og ulikhet.

– Jeg har vært så heldig å bli en av portvokterne som vi gallerister er. Det går ikke at gallerister som meg bare legger seg på rygg, sier hun.

«Bitch hits child», Magnus Vanebo. (Foto: Presse.)
«Womb», Liktoric. (Foto: Presse.)
«Exploration, expansion, and exploitation in the Oslo fjord», Alexandra Branwen Skog Booker. (Foto: Presse.)
Per-André Nielsen, prosessbilde. (Foto: Presse.)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar