Hva mener du med at jeg har «antisemittiske holdninger», Kristin Clemet?

Kristin Clemet er leder for den liberale tankesmien Civita. (Foto: CF Wesenberg.)
Kristin Clemet er leder for den liberale tankesmien Civita. (Foto: CF Wesenberg.)
Civita-lederen bør begrunne hva hun sier. Særlig når hun kommer med sterke anklager, skriver Ragnar Hertzberg Næss.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Rådgiver i den liberale tankesmien Civita, Bård Larsen, mente at Subjekt ikke burde publisert et debattinnlegg om antisemittisme tidligere i år. Spaltist Magnus Vanebo mente at det var legitimt å publisere innlegget, noe Kristin Clemet svarte på her i Subjekt. Nå svarer forfatteren av det opprinnelige innlegget.

Tidlig i mars var det en debatt mellom Civita-rådgiver Bård Larsen og Subjekt-spaltist Magnus Vanebo etter mitt debattinnlegg i Subjekt, «Når anklager om antisemittisme brukes politisk».

Kristin Clemet har en kommentar vedrørende redaktørers rett til å ikke trykke innlegg samt godtfolks rett til ikke å svare på innlegg. Der skriver hun at «Mediekritikk er ikke illiberalt. Det er sunt.»

Dette synes jeg er greit.

Men så sier Clemet følgende:

Annonse

«Næss er kjent for sine antisemittiske holdninger, noe også innlegget hans bærer preg av».

Jeg er selvsagt uenig i Clemets karakteristikk av meg og skal si noe om hvorfor.

Gammel problemstilling

Dette er en gammel problemstilling.

Ett eksempel er den urimelige motstanden og avvisningen av Trond Andresen (NTNU) sin 1. mai-parole «Det evindelige gnålet om antisemittisme er en avsporing», en parole som etter hvert ble godtatt trass i adskillig uvilje, øyensynlig fordi den i det minste peker på en debatt det er viktig å ta.

Videre Hans-Olav Brendbergs artikler som førte til at seks forsøk på å la ham fremføre sitt innlegg om den amerikanske jødiske lobbyen i årene 1900-1948 ble forpurret. De som leide ut lokalene sa først ja, dernest nei.

Etter å ha oversatt Spinozas «teologisk-politiske avhandling»(1678) – den gang viden om fordømt for å være anti-jødisk – ble jeg opptatt av Brendbergs uttalelser.

«Dette da være anti-semittisme!», tenkte jeg først, men etter å ha tenkt over saken innså jeg at det han står for er en historiefaglig sett nødvendig revisjonisme. Poenget er å motarbeide tendensen til praktisk talt utelukkende å se på jødene som ofre.

Ett eksempel: I en debatt påpekte Brendberg at Bente Groth, som har skrevet standardboken på norsk om jødedommen på viktige punkter, har skrevet en apologi for jødedommen, ikke en objektiv fremstilling. Jeg sjekket dette og fant at Brendbergs anførsler stemte.

Dette er derfor en tråd jeg prøver å følge, uten pretensjoner om å ha funnet noen endelig sannhet, men med såpass mange foruroligende trekk at det etter mitt syn blir riktig å forfølge den.

Bør begrunne hva hun sier

Nå gir ikke Clemet noen begrunnelse, så min første innvending er at hun bør begrunne hva hun sier.

For det andre kan jeg ikke se at det jeg har ytret med noen rimelighet kan sies å være antisemittisme ut fra de mer utarbeidete definisjonene som i de siste årene har vært fremlagt.

Dette dreier seg om IHRA-definisjonen og Jerusalem-definisjonen. Uten å gå god for disse definisjonene som 1) ikke uten videre oppfyller de kravene som vi kjenner fra Examen Philosophicum og 2) der det er en betydelig uenighet mellom forkjemperne for de to nevnte definisjonene, så passer ikke noen av de kriterier som legges frem i disse definisjonene på noe av det jeg har skrevet.

Tvert imot har jeg som del av mitt arbeid for minoriteter og innvandrere over mange år jobbet mot diskriminering og hat- propaganda. I samband med SVs og FRPs krav om forbud mot omskjæring av guttebarn har jeg offentlig gått mot disse vedtakene, blant annet fordi de ville umuliggjøre tradisjonelt jødisk liv i Norge.

På HL-senterets møte om lansering av den nye utgaven av trossamfunnsloven, støttet jeg en jødisk deltaker som kritiserte loven for å gi kristendommen en dominerende plass på bekostning av religiøse minoriteter i Norge.

Men jeg venter selvsagt på en begrunnelse fra Kristin Clemet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar