Det siste tiåret har regissører som Ari Aster, Robert Eggers og Jennifer Kent bidratt til å skape en moderne bølge av skrekkfilmer som gjør mer enn å skremme publikum for en billig penge. En annen sentral filmskaper er Jordan Peele, og nå er han endelig tilbake med en ny film som skal forsøke å tilslutte seg denne bølgen.
I «Nope» møter vi OJ og Emerald Haywood (spilt av Daniel Kaluuya og Keke Palmer), et søskenpar med ulike perspektiver og ambisjoner. Etter en mystisk hendelse på farens gård må de jobbe sammen for å finne ut av hva som foregår og fange fenomenet på film – men det blir vanskelig å fastslå hvem som egentlig jakter på hvem.
«Nope» har kinopremiere fredag 19. august. Kjøp billetter her!
Lovende mottakelse
«Nope» premierte i USA i slutten av juli til stormende applaus. Kritikerne berømmer Peele for sin kreativitet og særegenhet, og forsterker oppfatningen av Peele som auteur, med all den bagasjen og forventningene det begrepet medfører. Samtidig trekkes det frem at «Nope» i enda større grad nærmer seg blockbuster-nivåer i skala og spetakkel, hjulpet av at filmen er spilt inn med IMAX-kameraer som nær sagt garanterer at den blir en minneverdig kinoopplevelse.
Kvalitetsskrekkfilm
Da Jordan Peeles «Get Out» (2017) hadde kinopremiere, tok den verden med storm. Peele var hovedsakelig kjent som komedieskuespiller. At han skulle debutere som regissør med en skrekkfilm han selv hadde skrevet kom ganske ut av det blå. Overgangen gikk imidlertid sømløst, og resultatet ble en uhyre atmosfærisk marerittskildring med sylskarp politisk brodd.
Komediebakgrunnen til Peele skinte også tydelig gjennom: Tidvis absurd humor og en filmspråklig lekenhet sørget for nyanse og underholdningsverdi i et ellers tragisk og foruroligende narrativ om raserelasjoner, tilhørighet og irrasjonell skyldfølelse. Filmens mesterlig oppbygde intensitet og anspenthet, dens evne til å både følge og bryte med skrekkfilmens konvensjoner om hverandre, og en unektelig politisk relevans gjorde at «Get Out» nesten umiddelbart tilsluttet seg den moderne bølgen av kvalitetsskrekkfilm.
Dermed ble det også knyttet stor spenning til hva Jordan Peele kom til å gjøre videre. Kunne dette være starten på karrieren til en vaskeekte skrekkfilm-auteur?
Vellykket utvikling
Peeles neste film, «Us» (2019), var en mer typisk tolkning av skrekkfilmsjangeren, noen hakk mer forstyrrende og urovekkende enn «Get Out». Allikevel klarte Peele å flette inn både humor, narrativ kompleksitet og samfunnsaktuell tematikk på en måte som ga filmen dybde og utelukket at den ble avvist som en ren visceral opplevelsesfilm.
Selv om «Us» kanskje ikke hadde den samme kulturelle slagkraften som «Get Out», beviste den at Peele hadde flere historier verdt å fortelle og et definitivt talent for å formidle dem. Debutfilmen hans var altså ikke et rent lykketreff: Jordan Peele hadde kommet for å bli. Snart ble både publikums og kritikeres øyne vendt mot hans neste prosjekt: «Nope».
Fokus på det visuelle
Gjennom sine første to filmer, sammen med to forskjellige fotografer, har Peele fremvist et gjennomført fokus på den visuelle fremtoningen som dessverre ikke er en selvfølge innen skrekkfilmsjangeren.
I «Nope» har han fått med seg Hoyte van Hoytema på laget, som er best kjent for sitt samarbeid med Christopher Nolan i «Interstellar» (2014), «Dunkirk» (2017), «Tenet» (2020), samt «Oppenheimer» som har kinopremiere i 2023. Den svensk-nederlandske fotografen (som for øvrig debuterte som spillefilmfotograf i den norske filmen «Svidd neger» (2003)) har tidligere vist seg i stand til å bygge et vakkert og spennende skrekkfilmunivers i Tomas Alfredsons «La den rette komme inn» (2008), så alt tilsier at nivået på den visuelle estetikken i «Nope» vil kunne tilsvare, om ikke overgå, Peeles tidligere filmer.
Gjentakende samarbeid
Peele har fortsatt samarbeidet med flere av nøkkelpersonene involvert i hans tidligere filmer. Mest oppmerksomhet har kanskje blitt rettet mot at Daniel Kaluuya igjen skal spille i en Peele-film, etter at hans prestasjon i «Get Out» for alvor satte ham på Hollywood-kartet og ledet ham i en retning som skulle ende med Oscar-pris i fjor.
En av de viktigste tilbakevendende aktørene er komponist Michael Abels, som har vunnet priser for sine bidrag til «Get Out» og «Us». I disse filmene brukes musikken som et effektivt virkemiddel for å bygge spenning og vekke følelser i publikum, og «Nope» lover et dynamisk, funky og fryktinngytende lydspor.
Jordan Peele har to ganger tidligere demonstrert en evne til å skape et engasjerende, interessant og komplekst filmunivers med relaterbare og velutviklede karakterer, og et unikt perspektiv på verden vi lever i. Når disse filmene i tillegg har fått anerkjennelse av både allmennpublikum og kritikere er det ikke rart at Peele har oppnådd et tillitsnivå som få kan måle seg med. Med «Nope» har han fått lov til å utfolde seg kreativt både som manusforfatter og som regissør, og resultatet er en filmopplevelse man definitivt ikke burde gå glipp av!
«Nope» har kinopremiere fredag 19. august. Kjøp billetter her!