Den tredje bølgen av «alfa-influensere» er over oss. Andrew Tate og resten av gjengen bør ikke idoliseres

«Når du har ligget med så mange som meg, synes du sex bare er stress og en jobb.» Denne type utsagn er det lett å himle med øynene av. Andre utsagn fra Tate er imidlertid betraktelig mer problematiske, skriver Martin Lie Jakobsen.
«Når du har ligget med så mange som meg, synes du sex bare er stress og en jobb.» Denne type utsagn er det lett å himle med øynene av. Andre utsagn fra Tate er imidlertid betraktelig mer problematiske, skriver Martin Lie Jakobsen.
Influensere som ser på seg selv som alfahanner, og skryter av sin mandighet, er ikke et nytt fenomen. Trenden har imidlertid blitt mer ekstrem, skriver Martin Lie Jakobsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Andrew Tate får mye oppmerksomhet på sosiale medier. Hans uttalelser om relasjonen mellom menn og kvinner gjenspeiler en langvarig trend, mener masterstudent i statsvitenskap, Martin Lie Jakobsen.

I løpet av våren og sommeren har en ny gruppe «alfa-influensere» (en influenser som ser på seg selv som alfamann, og snakker hvor mandig han er) blitt en stor snakkis på sosiale medier. Spesielt gjelder det Andrew Tate, som er blitt en av de mest søkte navnene på google. De som har hørt om ham, er ofte delt mellom å mislike ham sterkt eller elske ham. Det overraskende er at de ofte ekstreme meningene til Tate og hans meningsfeller, om interaksjon mellom menn og kvinner, blir sett på som noe nytt og sjokkerende.

Mer presist er dette er en av-og-på macro-trend som strekker seg nesten 20 år tilbake. Trenden kan deles inn i tre «bølger», der budskapet har hardnet for hver bølge.

Den første bølgen begynner i 2005, og sammenfaller med fremveksten til flere av de store sosiale mediene. Disse gjorde det for første gang mulig å spre denne typen litteratur på en ny og engasjerende måte som traff et stort antall unge menn. Dette ville ikke vært mulig uten sosiale medier.

Den første bølgen

Det første bølgen av alfa-influensere starter med boken «The game» (2005), skrevet av Neil Strauss. Denne omhandler hvordan menn «vitenskapelig» best kan sjekke opp kvinner. Nå var dette basert på klassisk pseudo-vitenskap og bevisene for at tilnærmingen virker, ligger begravet sammen med Jimmy Hoffa. Likefullt var det mange som kjøpte boken og hardnakket mente den virket. Dette er i seg selv ikke særlig problematisk. At folk som sliter i dating-livet kjøper pseudo-vitenskapelig selvhjelpsmateriale, er heller ikke noe nytt.

Annonse

Den første bølgen kan beskriver som relativt uskyldig og kanskje litt laddish. En god illustrasjon på dette er sitater som: «uten forpliktelser oppnår man ikke dybde i hverken kjærlighetsrelasjoner, forretninger eller hobbyer», «en rik mann trenger ikke fortelle deg at han er rik» og «det er ikke løgn, det er flørting». Det er også verdt å merke seg at Neil Strauss kom ut med en bok til, der han angrer på mange av rådene han ga og beskriver hvordan de ikke førte ham noe nærmere meningsfylte relasjoner.

Les også: Ifølge NRK sensureres bøker i USA fordi forfatterne er skeive eller minoriteter. Stemmer det?

Den andre bølgen

Den neste bølgen av alfa-influensere hadde sin storhetstid fra 2014-2017. Igjen ble mange av de samme dating-rådene som Neil Strauss hadde kommet med nesten ti år tidligere, spredd i sosiale medier. Men rådene var enda hardere og krysset grensen til psykologisk manipulasjon. Dette uttrykkes bra gjennom noen sitater, tips og utdrag fra bloggen Matt Forneys bok: «hvordan knuse en jentes selvfølelse», «det er ikke nok for en mann å ha sex med en dame, han må eie hvert aspekt av hennes vesen», «få henne konstant til å føle seg utilstrekkelig, hvis hun gjør noe for deg, påpek hva hun har gjort feil, hvis det ikke er noe feil, finn på noe».

Denne bølgen koblet også dating-råd med et mer helhetlige syn på samfunnet og hvordan en alfamann skal opptre i alle situasjoner. Og hvordan Vesten er blitt feminisert og at heterofile menn blir undertrykt. En av de mest fremtredende skribentene i denne bølgen, Roosh V, sier i et av fordragende sine at «kvinner i Vesten er ikke lengrr trent til å underkaste seg en mann», «kvinner i Vesten blir applaudert og oppfordret til å se ut som feite kyborger fra verdensrommet» og «kvinner og homofile menn sees i Vesten som opphøyde i forhold til heterofile menn, de får alt de ønsker seg. Mens heterofile menn ikke får lov til å ønske seg noe».

Det er også i denne bølgen at alfa-influenserne begynner å mislike sex. De liker å kunne si at de har hatt sex med mange, og påpekte at dette var viktig og ga status, men selve sexen ble beskrevet som mekanisk og kjedelig. I denne bølgen oppstår det også en overlapp mellom alfa-influenserne og hvit overmakt-ideologi, eksemplifisert ved den svenske trenings- og livsstilsinfluenseren «The golden one». I tillegg til å reprodusere greske, antikke rustninger, tok han opp temaer som «det jødiske spørsmålet», og snakket med kosebamsen sin om å gjenerobre Konstantinopel for å imponere ariske kvinner.

Denne gruppen med alfa-influensere møtte stor motstand på internett, og «tipsene» og meningene ble plukket fra hverandre og latterliggjort i stort omfang. Dette førte til at de sto igjen som keiseren uten klær. Den andre bølgen fislet mer og mer ut, og var nesten forsvunnet i 2018.

Les også: Sjarlatan, ikke sjaman

Den tredje bølgen

Den tredje bølgen har begynt i løpet av det siste året. Denne har vært ledet av podcaster som «Fresh and fit», «The fellas» og personer som Andrew Tate. Den kjennetegnes av typiske «machismo» (mannssjåvinistisk red.anm.) utsagn som «kvinner må akseptere at menn ligger rundt selv om de er i et forhold», «kvinner er ikke logiske» og «kvinner kan ikke kjøre bil». Videre har de også et stort behov for å fortelle om sine penger, luksusbiler og selvfølgelig hvor mange kvinner de har ligget med.

Andrew Tate viderefører også trenden fra bølge to der man misliker sex, samtidig som man skryter av antall partnere. Et godt eksempel er sitatet «når du har ligget med så mange som meg, synes du sex bare er stress og en jobb.» Denne type utsagn er det lett å himle med øynene av. Det er imidlertid andre utsagn fra Tate og gjengen som er betraktelig mer problematiske:

«Kvinner bør ikke få lov å gå på nattklubb alene med venninnene sine» og «hvis en kvinner driver med Onlyfans, skal mannen ha 80-100 prosent av pengene, siden hun selger produktet/varen hans» – altså en god kombinasjon av sharia og hallikvirksomhet.

På samme måte som vi ikke bør idolisere kvinnesynet til Irans åndelige leder Ayatollah Khamenei og karakteren halliken C.C. i TV-serien «The Deuce» (2017), bør vi heller ikke idolisere Andrew Tate og gjengen.

En annen utvikling er at influenserne i den tredje også har slengt seg på bølgen til konspirasjonsteoretiker Alex Jones, og selger diverse proteinpulver, kosttilskudd og andre selvhjelpsremedier. Tate driver også «Hustler’s University», noe som kan sies å ligne pyramidespill, hvor han skal lære medlemmene å bli rike raskt.

Tate misliker også bøker, fordi han er «for macho til å lese». Han mener også utdannelse er bortkastet. Man må nesten lure på om han bare plukker tilfeldige fra gaten hvis han har behov for legehjelp.

Veien videre

Det er lett å tenke at dette er noe nytt og farlig. Det er ikke tilfellet, og denne bølgen vil nok fisle ut slik de tidligere bølgene også har gjort. Og mest sannsynlig av samme grunn. Når denne type innhold møter allmenheten, vil det naturlig møte motstand. Det er lett å jazze med gutta på en podkast der alle er enige med deg, og ser på deg som et idol.

Det blir derimot vanskeligere når noen møter deg med motstridende argumenter og fakta. Dette ble veldig klart for Tate da han møte politisk kommentator Hasan Piker til en kort meningsutveksling. Det medførte at Tate måtte ha en pause ganske kjapt, for å så bli hysterisk og kreve at Hasan måtte bli kastet ut fra livestreamen. Onde tunger ville kanskje påpekt at det ikke var særlig «alfa».

Og slik motstand vil bare bli sterkere over tid, når flere får øynene opp for det usunne og latterlige budskapet. Og alfa-influenserne vil nok en gang bli mindre synlige før de til slutt forsvinner.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar