Ibsen rører hverken meg eller de unge. Forsøkene på modernisering gjør det enda verre

«Peer Gynt» på Gålå imponerer ikke kunsthistoriker Leif Osvold. (Foto: Bård Gundersen.)
«Peer Gynt» på Gålå imponerer ikke kunsthistoriker Leif Osvold. (Foto: Bård Gundersen.)
På Gålå blir Peer ødelagt, både av modernisering og Gudbrandsdalsdialekt. Alt er likevel storartet, ifølge anmelderne. Slik er det alltid i våre dager når et Ibsenstykke settes opp, skriver Leif Osvold.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunsthistoriker Leif Osvold kritiserte Henrik Ibsen og offentlighetens vegring mot å debattere dikterens kunst. Han fikk svar på tiltale både av Subjekts scenekunstanmelder, Cornelius Steinkjer, og professor Ellen Rees. Her svarer Osvold.

To skribenter har anmeldt sin uenighet med meg etter artikkelen der jeg kritiserer Henrik Ibsen. «Slikt noe gjør man da ikke», for å sitere den kalde assessor Bracks reaksjon på den enda kaldere Hedda Gablers selvmord. Selvsagt vet jeg at Ibsens samtidsdramaer fikk sterke negative reaksjoner i sin tid, men det var da, og ikke nå.

Når Ibsens tekster fortsatt settes opp på teatret, reageres det av vår tids publikum, som har andre preferanser og livserfaringer enn for 150 år siden. I dag virker Ibsens personer kalde, følelsesløse og banale. Tildels tragikomiske i sin oppførsel. Det er nok av eksempler på slike hemmede og «blodfattige» figurer i samtidsdramaene «Et Dukkehjem», «Rosmersholm», «Gjengangere», «Vildanden» og «Hedda Gabler». I mindre grad i «Fruen fra havet», «En Folkefiende», «Lille Eyolf» og «Byggmester Solness».

Når stykkene likevel settes opp, er replikkene de samme, men det er ikke figurene og regien. De må endres, for teksten og de opprinnelige personene er visst ikke lenger godt nok til å holde dagens publikum i ånde, særlig «de unge». Hvordan vet man det, egentlig? Teatersjefene og regissørene må selv svare på hvorfor Ibsen må «moderniseres». Og hvorfor oppføres skuespill der hele den opprinnelige settingen er fjernet? Gode skuespill er tidløse, i den forstand at de kan ses og nytes i opprinnelig setting fordi teksten i seg selv treffer noe elementært i oss, uansett tidsalder.

Les også svarene på Leif Osvolds forrige innlegg:

Annonse

Cornelius Steinkjer: Kritisere Ibsen? Gud seg forbarme, slikt noe gjør man da ikke!

Ellen Rees: Det er ingen borgerplikt å være Ibsen-tilhenger. Men det kan være veldig morsomt

Modernisert og ødelagt

Dette elementære består først og fremst av følelser, iboende i ekte mennesker som gir uttrykk for det de føler. Ibsen gjør det lett for seg ved å la de fleste personene han beskriver, være så hemmet og unaturlige at de selvsagte emosjonelle reaksjoner de må ha på det de opplever, uteblir. Det er da vi kjeder oss.

Rosmer og Rebecca går i fossen, Hedvig skyter seg selv, og det gjør Hedda Gabler også, Osvald blir sinnssyk og hans mor kan ikke bære det, Nora forlater Torvald og to barn, og ekteparet Allmers gjør bot ved sin lamme sønns død. Tre av fire eldre menn i de siste Ibsen-stykkene dør. Er dette genialt eller banalt?

Jeg har sett alle disse Ibsen-stykkene på både teatret og TV. De rører meg ikke. Det gjør derimot «Peer Gynt» og «Brand», som er geniale, selv om de egentlig er ment som lesestykker.

Men på Gålå blir Peer ødelagt, både av modernisering og av Gudbrandsdalsdialekt. Alt er likevel storartet, ifølge anmelderne. Slik det alltid er i våre dager når et Ibsenstykke settes opp. I modernisert og ødelagt form!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper