– Inntektene utgjør en grunnmur

Kor og korps kan tape millioner på strengere regler for pengespill

Quickbingo's avdeling på Hauketo. Generalsekretær Bjarne Dæhli i Norsk musikkråd forteller at det særlig er lokale kor og korps rundt om i landet som nyter godt av overskuddet fra bingospill. (Foto: Berit Roald/NTB.)
Quickbingo's avdeling på Hauketo. Generalsekretær Bjarne Dæhli i Norsk musikkråd forteller at det særlig er lokale kor og korps rundt om i landet som nyter godt av overskuddet fra bingospill. (Foto: Berit Roald/NTB.)
En ny pengespillforskrift kan gjøre at det frivillige kulturlivet mister store inntekter fra bingospill.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En ny pengespillforskrift kan gjøre at det frivillige kulturlivet mister store inntekter fra bingospill.

En ny lov om pengespill i Norge trer i kraft ved nyttår. I den forbindelse har regjeringen hatt en ny forskrift om pengespill ute på høring

Her foreslås det å stramme inn regelverket som den norske bingobransjen er underlagt. Regjeringen ønsker blant annet å innføre et makstak på hvor mye spillerne kan tape i databingo. skriver Klassekampen.

Det kan føre til et omsetningsfall for norske bingohaller og bingoentreprenører på om lag 1,4 milliarder kroner, anslår analyseselskapet Oslo Economics. Det vil få konsekvenser for det frivillige kulturlivet.

Generalsekretær Bjarne Dæhli i Norsk musikkråd forteller at det særlig er lokale kor og korps rundt om i landet som nyter godt av overskuddet fra bingospill. Ifølge Dæhli utgjør innntektene fra bingospill en økonomisk grunnmur for mange foreninger i det frivillige Kultur-Norge.

Annonse

– Før pandemien mottok frivillige lag og foreninger i musikklivet 274 millioner kroner i inntekter fra bingo. I 2019 mottok hver overskuddsmottaker i snitt om lag 85.000 kroner. Det kan høres ut som småpenger, men de er utrolig viktige for mottakerne, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar