Kulturrådet bør finansiere kvalitet, ikke kunst som ideologisk virkemiddel

Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, og se bort fra kriterier som det nyskapende, teknologi, kjønn, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter, skriver Dagfinn Koch. (Foto: Ilja Hendel.)
Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, og se bort fra kriterier som det nyskapende, teknologi, kjønn, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter, skriver Dagfinn Koch. (Foto: Ilja Hendel.)
Det trenges sårt en maktutredning som ser på hvem som sitter i ledende stillinger i kulturinstitusjonene- og administrasjonene, skriver Dagfinn Koch.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Dagfinn Koch satt i stipendkomiteen for komponister i Norsk kulturråd 2020-2022. Her skriver han om kunstneres ansvar for hva slags type kunst som finansieres i Norge.

Det er kunsterorganisasjonene som foreslår hvem som skal sitte i stipendkomiteene. Når det gjelder fagutvalgene, kan hvem som helst sende inn forslag. Her er det administrasjonen i Kulturrådet som legger frem et samlet forslag til rådsmøtet i januar. Det vil si at de legger føringer på hvem som blir valgt.

Fra 2020 til 2022 satt jeg i stipendkomiteen for komponister i Norsk kulturråd valgt av generalforsamlingen i Norsk komponistforening. Komiteen speilet den store stilistiske bredden i foreningen. Arbeidet er krevende da det ikke er så mange hjemler for komponister innen kunstmusikk.

Hvis en mener at ens egen organisasjon har en stilistisk slagside, hjelper det ikke bare å klage. En må selv vise vilje til å ta ansvar. Det er viktig både å være i dialog med valgkomiteen, samtidig som man i god tid mobiliserer benkeforslag for å få frem kandidater som en mener er bedre egnet til å fremme en stilistisk bredde.

Les også: Kulturrådet sier de skal jobbe for mangfold, men gjør det stikk motsatte

Annonse

Kunst for kunstens skyld

Det trenges sårt en maktutredning som ser på hvem som sitter i ledende stillinger i kulturinstitusjonene- og administrasjonene. Videre trenges det en fortsettelse på fjorårets diskusjon om den ensrettede ideologien som ikke minst kunstakademiene sliter med, der enfold fremstilles som mangfold.

Det er en utbredt oppfatning av at hvis en kutter statlig støtte til kunstnere, vil det frigjøres penger som kan være med på å løse nær sagt alle samfunnsproblemer. Norge er en demokratisk kooperativ stat, der stat, næringsliv og fagorganisasjoner er tett sammenvevd gjennom trepartssamarbeidet. Vi ser det blant annet gjennom de massive statlige tilskuddsordningene for frivillige organisasjoner.

På bakgrunn av dette ser jeg ikke noe problem med at Norsk kulturråd styrkes økonomisk. Det må fokuserer på kvalitet og ikke på kunst som virkemiddel. Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, der en kan se bort fra kriterier som det nyskapende, ny teknologi, kjønn, inkludering, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter.

Eller som den sentrale tyske komponisten Isabel Mundry (1963) sa under Würzburg Mozartfest i år: «Jeg vil gjerne skrive musikk som ikke lenger trenger å formidles gjennom programtekster eller verkforklaringer, hvor diskursene ikke er den viktigste resepsjonsmodellen.»

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar