Kulturrådet bør finansiere kvalitet, ikke kunst som ideologisk virkemiddel

Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, og se bort fra kriterier som det nyskapende, teknologi, kjønn, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter, skriver Dagfinn Koch. (Foto: Ilja Hendel.)
Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, og se bort fra kriterier som det nyskapende, teknologi, kjønn, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter, skriver Dagfinn Koch. (Foto: Ilja Hendel.)
Det trenges sårt en maktutredning som ser på hvem som sitter i ledende stillinger i kulturinstitusjonene- og administrasjonene, skriver Dagfinn Koch.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Dagfinn Koch satt i stipendkomiteen for komponister i Norsk kulturråd 2020-2022. Her skriver han om kunstneres ansvar for hva slags type kunst som finansieres i Norge.

Det er kunsterorganisasjonene som foreslår hvem som skal sitte i stipendkomiteene. Når det gjelder fagutvalgene, kan hvem som helst sende inn forslag. Her er det administrasjonen i Kulturrådet som legger frem et samlet forslag til rådsmøtet i januar. Det vil si at de legger føringer på hvem som blir valgt.

Fra 2020 til 2022 satt jeg i stipendkomiteen for komponister i Norsk kulturråd valgt av generalforsamlingen i Norsk komponistforening. Komiteen speilet den store stilistiske bredden i foreningen. Arbeidet er krevende da det ikke er så mange hjemler for komponister innen kunstmusikk.

Hvis en mener at ens egen organisasjon har en stilistisk slagside, hjelper det ikke bare å klage. En må selv vise vilje til å ta ansvar. Det er viktig både å være i dialog med valgkomiteen, samtidig som man i god tid mobiliserer benkeforslag for å få frem kandidater som en mener er bedre egnet til å fremme en stilistisk bredde.

Les også: Kulturrådet sier de skal jobbe for mangfold, men gjør det stikk motsatte

Annonse

Kunst for kunstens skyld

Det trenges sårt en maktutredning som ser på hvem som sitter i ledende stillinger i kulturinstitusjonene- og administrasjonene. Videre trenges det en fortsettelse på fjorårets diskusjon om den ensrettede ideologien som ikke minst kunstakademiene sliter med, der enfold fremstilles som mangfold.

Det er en utbredt oppfatning av at hvis en kutter statlig støtte til kunstnere, vil det frigjøres penger som kan være med på å løse nær sagt alle samfunnsproblemer. Norge er en demokratisk kooperativ stat, der stat, næringsliv og fagorganisasjoner er tett sammenvevd gjennom trepartssamarbeidet. Vi ser det blant annet gjennom de massive statlige tilskuddsordningene for frivillige organisasjoner.

På bakgrunn av dette ser jeg ikke noe problem med at Norsk kulturråd styrkes økonomisk. Det må fokuserer på kvalitet og ikke på kunst som virkemiddel. Det må være mulig å skape kunst for kunstens skyld, der en kan se bort fra kriterier som det nyskapende, ny teknologi, kjønn, inkludering, barn og ungdom, «det grønne skriftet» og minoriteter.

Eller som den sentrale tyske komponisten Isabel Mundry (1963) sa under Würzburg Mozartfest i år: «Jeg vil gjerne skrive musikk som ikke lenger trenger å formidles gjennom programtekster eller verkforklaringer, hvor diskursene ikke er den viktigste resepsjonsmodellen.»

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)