Ny teaterforestilling på turné med Riksteatret

Tid for oppgjør

Josefine Frida og Anne Krigsvoll spiller mor og datter i «Ved målet». (Foto: Pernille Sandberg.)
Josefine Frida og Anne Krigsvoll spiller mor og datter i «Ved målet». (Foto: Pernille Sandberg.)
Riksteatret har fått med seg stjerneregissør Johannes Holmen Dahl og noen av landets beste skuespillere når de introduserer kultforfatteren Thomas Bernhard og teaterstykket «Ved målet» på norske scener.
Saken er «Ved målet» av Thomas Bernhard skal fra 15. september på turné med Riksteatret til 46 steder i hele landet. Regien er ved Johannes Holmen Dahl. I rollene som moren, datteren og forfatteren møter du Anne Krigsvoll, Josefine Frida og Karl-Vidar Lende.

Agnes Moxnes ble med på prøvene få dager før premiere.

Johannes Holmen Dahl er 37 år, og teaterets svar på Erling Braut Haaland. Storscorer på norske, svenske og danske scener, hedret med kritiker- og Heddapriser, og publikumsyndling etter oppsetninger som «Tid for glede» på Det norske teatret og «Hamlet» på Nationaltheatret. Hans spillestil er å skjære inn til beinet, og å drible seg til målscoringer ved hjelp av tekst han får til rådighet.

Regissør Johannes Holmen Dahl (Foto: Riksteatret.)

For første gang i Norge

På Riksteatret denne høsten handler det om østerrikske Thomas Bernhard. I teaterstykket «Ved målet» møter vi en mor som ikke vil gi slipp, og en voksen datter som ikke klarer å komme seg vekk. For første gang skal dette prisbelønte stykket settes opp i Norge. Etter ønske fra Johannes selv.

– Jeg må bare innrømme at jeg synes det er merkelig at «Ved målet» ikke er blitt vist her før. Men det er selvfølgelig en glede å introdusere ny dramatikk, og nettopp denne teksten ga meg en så god følelse.

Annonse

– Hvorfor det?

– Ta for eksempel språket. Det går rett under huden på de tre karakterene – moren, datteren og forfatteren.

Det er lett å leve seg inn i selve fortellingen samtidig som vi reflekterer over hva i all verden vi er med på.

Det er fantastisk godt gjort.

For ikke å glemme Bernhards evne til å flette sammen ulike nivåer.

På ett nivå er det en grusom skildring av psykisk vold, men det er også et nivå som handler om å skrive for teater. Kan teater og litteratur forandre samfunnet?

Og så er det dette med det grusomme og det til tider hysterisk morsomme. På samme tid.

«Er det OK å le av det grusomme,» spør regissøren seg selv. Og svarer:

«Ja, det er da det?»

Forestillingsbilde fra «Ved målet», med Josefine Frida og Anne Krigsvoll. (Foto: Pernille Sandberg.)

I morens klør

– Nå er det prøvetid, hvor ligger utfordringene?

– Det er et psykisk voldelig hjem. Overgrep. En voksen datter som sitter fast i morens klør. Så vi prøver å forstå mekanismene. Forstå mor og datter. Menneskeliggjøre dem, men også forsvare dem. For det er kjærlighet her…

– Jeg har mine sympatier med henne, svarer Anne Krigsvoll, som spiller moren. Hun er en ulykkelig kvinne. Da kan man bli skarp. Hatet må rettes ett eller annet sted.

– Så hvorfor i all verden gjør ikke datteren opprør? River seg løs. Kommer seg unna?

Josefine Frida svarer:

– Jeg tror hun håper og drømmer om nettopp det. Men hun er blitt så tilpasningsdyktig. I stedet for opprøret bruker hun alle kreftene sine til å roe ned en psykisk voldelig mor.

Dermed er hun fanget i morens spindelvev.

Forestillingsbilde fra «Ved målet» med Josefine Frida, Anne Krigsvoll og Karl-Vidar Lende. (Foto: Pernille Sandberg.)

Kraftløs generasjon?

– En mor som er sin datters diktator, en datter som bøyer seg og en forfatter som gjennomskues. Kan det ikke heller kalles gjørmebryting?

– Det er i hvert fall figurer som sitter fast, og som har stått med gjørme opp til knærne lenge, sier Johannes Holmen Dahl.

– Det virker ikke som det finnes en vei videre. Nettopp her ligger noe av det sinnet Thomas Bernhard er så kjent for.

Bernhard kritiserer en kraftløs generasjon. Unge mennesker som vil være på lag, heller enn å bryte med sine foreldre. Det er både noe håpløst over det, og en voldsom formaning om å gå i seg selv og forsøke. Å ta et oppgjør.

Når vi ser på verden vi lever i i dag, er det lett å gi denne gamle grinebiteren rett. Men så er det da heller ikke Bernhards ansvar lenger.

– Så kort sagt …?

Ved målet er en dyp brønn av vanskelige problemstillinger. Og en forfatter det er vanskelig å ta stilling til.

Men nettopp det gjør ham så god.

Les mer om teaterforestillingen «Ved målet» og hvor den skal på turné her.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar