Inge Berges «Badboy» har alle ingredienser til en rockeopera. Begjær, kjærlighet, svik og død. Protagonistens kjæreste forlater ham, og blir sammen med hans bestekamerat. Han dreper begge etter tur, og i fengselet begår han selvmord. Albumet kan best beskrives som en fortettet og velskrevet mørk roman med veldig god musikk.
Etter å ha fullført filmmusikkstudiet ved Berklee College of Music i Boston MA i 1993 Inge Berge boende i USA. I tillegg til egen solokarriere er han en aktiv studio- og turnémusiker også internasjonalt.
Berge valgte USA fremfor Norge da han er overbevist om at han har en mye større frihet til på forme sitt eget liv der. Men med den jevnt over ensidige nyhetsdekning i Norge, er det kanskje vanskelig å forstå at noen, som Berge, kan foretrekke Trump fremfor Clinton og Biden.
Les også: Kun en av fem låtskrivere er kvinner. Nå vil Ayca (24) gjøre noe med kjønnsbalansen
Hatet for å være konservativ
Som artist har Berge en stor fanbase i Boston, der han nyter kultstatus. En fanbase han måtte bygge opp fra grunnen av etter at alle hans tidligere fans forlot ham. Det skjedde etter at det gikk opp for dem at han ikke refleksaktig tilhørte venstresiden.
Politisk synes jeg det er naturlig å sammenligne Berge med den canadiske konservative rapperen Tom MacDonald. Selv om MacDonald er i en annen liga når det gjelder antall følgere, er også Berge aktiv i sosiale medier. Han har gjentatte ganger opplevd å bli utestengt fra Facebook for en viss periode (Zuckerbergfengsel).
Det som irriterer hans motstandere, er at han er kunnskapsrik, engasjert og morsom. Den radikale venstresiden forveksler ofte uenighet med hat.
«Badboy»-historien
Inge Berges tekster er direkte, uten ornamenterte omskrivinger. «Badboy» vokste opp ved en myrlendt elvemunning. De rundt ham hadde på følelsen at det kom til å gå bra, helt til han som syvåring hengte et ekorn med en hyssing. Hans søster mener at han hadde drept en katt.
Badboy er en sjarmerende og sammensatt person med en stor apell til kvinner. Han blir sammen med Belle (Annabell) som gjennom hele oppveksten har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Forholdet dem imellom beskrives i det første sporet: «Badboy knew just how to take her to heaven, but mostly he kept her in hell.»
En fredag kveld på en biffrestaurant sammen med Belle og hans bestekammerat, Johnny, stryker en gjest Bell over baken. Badboy dreper ham med en biljkardkø, dumper ham i havnebassenget, og slipper unna med det.
Psykoanalytikeren Alice Miller har vist hvordan traumatiserte voksne kan dekke egne behov ved å plage og mishandle barn og voksne. Veien ut av uføret mener Miller er å være vitne til egen barndom. Men selv med hjelp er det en ytterst krevende prosess.
Les også: Er det Tonos jobb å bedrive potensielt splittende kjønnspolitikk?
«Badboy»-musikken
Melodiene, vokal, arrangementer og miks inngår i et hele. Det er gode melodier som fester seg. Selv om Berge anvender et vell av stiler og store kontraster, er platen helstøpt. Det hele toppes med en sjeldent uttrykksfull stemme. Selv om jeg er begeistret for hele platen, vil jeg fremheve noen spor:
Åpningssporet, den folk-aktige «Badboy» har elleve slag i takten. Spor fire, «Cabin by a Lake» lener seg på musikal med et et pregnant riff i messingblåsere. Spor seks, «In a Second, in a Heartbeat», er en hymne som går inn under huden. Spor åtte, «Dig In The Ground», er en klassisk velformet blues-rock-låt, der han viser hans lange erfaring som live-musiker. Han vet hva som virker.
Spor ti, «Poem from Belle’s Diary» er en skillingsvise i country-innpakking. Christine Bazes vokal er eminent. Det er et spor Berge har skrevet sammen med Anlaug Berge. Om spor 14, «Meet Me On The South Coast», har jeg i minie notater skrevet: «En klassisk ballade klar til å kanoniseres. Frem med lighterne!»