Fansen forlot musikeren grunnet hans politikk. Det stoppet ikke Inge Berge

Politisk kan Berge sammenlignes med den politiske rapperen Tom MacDonald. Begge er aktive på sosiale medier, og Berge har gjentatte ganger blitt utestengt fra Facebook, skriver Dagfinn Koch.
Politisk kan Berge sammenlignes med den politiske rapperen Tom MacDonald. Begge er aktive på sosiale medier, og Berge har gjentatte ganger blitt utestengt fra Facebook, skriver Dagfinn Koch.
Multitalentet Inge Berges har nå fått kultstatus i Boston, skriver Dagfinn Koch.
Sjanger Dette er et essay. Et essay er en tekst som stiller spørsmål ved kjente forestillinger eller aktuelle saker, og bygger på essayistens personlige erfaringer og refleksjoner.
Saken er Komponist Dagfinn Koch skriver om den norsk-amerikanske låtskriveren, multiinstrumentalisten og produsenten Inge Berges nye album «Badboy» (august 2022).

Inge Berges «Badboy» har alle ingredienser til en rockeopera. Begjær, kjærlighet, svik og død. Protagonistens kjæreste forlater ham, og blir sammen med hans bestekamerat. Han dreper begge etter tur, og i fengselet begår han selvmord. Albumet kan best beskrives som en fortettet og velskrevet mørk roman med veldig god musikk.

Etter å ha fullført filmmusikkstudiet ved Berklee College of Music i Boston MA i 1993 Inge Berge boende i USA. I tillegg til egen solokarriere er han en aktiv studio- og turnémusiker også internasjonalt.

Berge valgte USA fremfor Norge da han er overbevist om at han har en mye større frihet til på forme sitt eget liv der. Men med den jevnt over ensidige nyhetsdekning i Norge, er det kanskje vanskelig å forstå at noen, som Berge, kan foretrekke Trump fremfor Clinton og Biden.

Les også: Kun en av fem låtskrivere er kvinner. Nå vil Ayca (24) gjøre noe med kjønnsbalansen

Annonse

Hatet for å være konservativ

Som artist har Berge en stor fanbase i Boston, der han nyter kultstatus. En fanbase han måtte bygge opp fra grunnen av etter at alle hans tidligere fans forlot ham. Det skjedde etter at det gikk opp for dem at han ikke refleksaktig tilhørte venstresiden.

Politisk synes jeg det er naturlig å sammenligne Berge med den canadiske konservative rapperen Tom MacDonald. Selv om MacDonald er i en annen liga når det gjelder antall følgere, er også Berge aktiv i sosiale medier. Han har gjentatte ganger opplevd å bli utestengt fra Facebook for en viss periode (Zuckerbergfengsel).

Det som irriterer hans motstandere, er at han er kunnskapsrik, engasjert og morsom. Den radikale venstresiden forveksler ofte uenighet med hat.

Coveret til «Badboy» av Inge Berge.

«Badboy»-historien

Inge Berges tekster er direkte, uten ornamenterte omskrivinger. «Badboy» vokste opp ved en myrlendt elvemunning. De rundt ham hadde på følelsen at det kom til å gå bra, helt til han som syvåring hengte et ekorn med en hyssing. Hans søster mener at han hadde drept en katt.

Badboy er en sjarmerende og sammensatt person med en stor apell til kvinner. Han blir sammen med Belle (Annabell) som gjennom hele oppveksten har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Forholdet dem imellom beskrives i det første sporet: «Badboy knew just how to take her to heaven, but mostly he kept her in hell.»

En fredag kveld på en biffrestaurant sammen med Belle og hans bestekammerat, Johnny, stryker en gjest Bell over baken. Badboy dreper ham med en biljkardkø, dumper ham i havnebassenget, og slipper unna med det.

Psykoanalytikeren Alice Miller har vist hvordan traumatiserte voksne kan dekke egne behov ved å plage og mishandle barn og voksne. Veien ut av uføret mener Miller er å være vitne til egen barndom. Men selv med hjelp er det en ytterst krevende prosess.

Les også: Er det Tonos jobb å bedrive potensielt splittende kjønnspolitikk?

«Badboy»-musikken

Melodiene, vokal, arrangementer og miks inngår i et hele. Det er gode melodier som fester seg. Selv om Berge anvender et vell av stiler og store kontraster, er platen helstøpt. Det hele toppes med en sjeldent uttrykksfull stemme. Selv om jeg er begeistret for hele platen, vil jeg fremheve noen spor:

Åpningssporet, den folk-aktige «Badboy» har elleve slag i takten. Spor fire, «Cabin by a Lake» lener seg på musikal med et et pregnant riff i messingblåsere. Spor seks, «In a Second, in a Heartbeat», er en hymne som går inn under huden. Spor åtte, «Dig In The Ground», er en klassisk velformet blues-rock-låt, der han viser hans lange erfaring som live-musiker. Han vet hva som virker.

Spor ti, «Poem from Belle’s Diary» er en skillingsvise i country-innpakking. Christine Bazes vokal er eminent. Det er et spor Berge har skrevet sammen med Anlaug Berge. Om spor 14, «Meet Me On The South Coast», har jeg i minie notater skrevet: «En klassisk ballade klar til å kanoniseres. Frem med lighterne!»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar