Forbud mot konverteringsterapi er illiberalt

Både i media og andre steder har jeg vært åpen om hvordan jeg som kristen lever etter bibelens seksualetikk, selv om jeg er tiltrukket til både menn og kvinner, skriver Richard Beharie. (Foto: Norbu Gyachung.)
Både i media og andre steder har jeg vært åpen om hvordan jeg som kristen lever etter bibelens seksualetikk, selv om jeg er tiltrukket til både menn og kvinner, skriver Richard Beharie. (Foto: Norbu Gyachung.)
Å forby konverteringsterapi er å gjøre det vanskelig for mennesker i min situasjon, gjennom å isolere dem fra alle som deler deres verdier, skriver Richard Beharie.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lovforslaget om forbud mot konverteringsterapi er på høring. Richard Beharie mener forbudet bryter med liberale idealer.

10. oktober er høringsfristen for lovforslaget om forbud mot konverteringsterapi. Terapien defineres her som «metoder med formål om å få en annen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet». Begrepet er vanskelig å forholde seg til. Det er vagt og ikke et ord noen bruker om sin egen metode.

Likevel kan vi se fra debatten at de fleste eksemplene på såkalt konverteringsterapi er hentet fra kristne miljøer. Som kristen er jeg enig i at mye som omtales under konverteringsterapi-paraplyen, er skadelig og burde motarbeides. Det blir gitt dårlige råd, utført handlinger og gitt falske løfter, som også kan kritiseres teologisk. Men å forby konverteringsterapi er illiberalt.

Når trusler, personforfølgelse og fysisk vold allerede er forbudt, er det klart at hensikten med lovforslaget er å regulere ytringer. Man ønsker å lovregulere samtaler, i frykt for at noen kan ta psykisk skade av feil type råd og veiledning. Forsøket på å gjøre alle trygge setter til side friheter vi har som individer.

Les også: Forbud mot konverteringsterapi kan slå feil ut

Annonse

Kritikk er ikke et problem

Et samfunn kan ikke være helt trygt og samtidig være fritt. Frihet vil alltid gi visse negative utfall. For når folk er frie til å si, tenke og mene det de vil, er det enkelte som ut fra sin frihet holder til idéer og trosretninger som er destruktive både for dem selv og for samfunnet. Her er det også verdt å nevne at vi i Norge heller ikke er enige om hvilke ideer som er skadelige, og ikke.

Dette er spenninger vi må leve med, ikke fordi vi liker det, men fordi noe annet er utopisk ønsketenkning. Å se på negative tendenser i samfunnet som et bevis på at man ikke gjør nok politisk, er et eksempel på slik utopisk ønsketenkning. Man nærmest tror at hvis man bare bruker nok makt, regulerer nok og har nok tiltak, så vil alle være trygge. Slik trygghet kan ikke staten garantere uten at vi ofrer viktige friheter vi verdsetter i Norge, og innfører tiltak som vi som regel assosierer med mer autoritære stater.

Mange er svært kritiske til synet konservative kristne har på kjønn og seksualitet. Kritikk er ikke et problem. I et liberalt demokrati er det lov å kritisere. Problemet er når man aktivt går inn for, gjennom loven, å motarbeide mennesker som tenker annerledes.

Les også: Har politikerne tenkt over konsekvensene av postmoderne kjønnsteori i lovverk og læreplan?

Å leve som kristen

I dag ser de fleste på det å leve ut sin seksualitet som noe bra. Lykke oppnås gjennom å leve autentisk med seg selv. «Seg selv» forstås her som ens indre følelser og lengsler. Hvis en da er homofil, kan en kun leve ut sitt ytterste potensial gjennom å leve ut seksualiteten. Man må omfavne den som sin personlige identitet. I den kristne tradisjonen, som jeg er en del av, har man en annen identitetsforståelse. Her finner man mening gjennom å leve etter verdier som er bra, også når dette oppleves som vanskelig.

Slik lever også jeg. Både i media og andre steder har jeg vært åpen om hvordan jeg som kristen lever etter bibelens seksualetikk, selv om jeg er tiltrukket til både menn og kvinner. Å kunne være åpen og få råd av andre som deler mine verdier, har vært viktig for meg.

Jeg realiserer meg selv som individ gjennom å leve etter det verdisett jeg selv finner meningsfullt, ikke det staten mener jeg bør omfavne. Som samfunn bør vi ha tillit til at individet selv kan forme sine tanker og ideer. Staten bør ikke være barnevakt over frie individ gjennom å gjøre det vanskelig for dem å leve slik de vil, i tilfelle de skader seg selv. Å forby konverteringsterapi er å gjøre det vanskelig for mennesker i min situasjon, gjennom å isolere dem fra alle som deler deres verdier.

Det er mange som mener at min forståelse av seksualitet er skadelig. Noen vil si at jeg ikke er frigjort og ikke lever ut mitt fulle potensiale. Det er det lov å mene. Men dersom man prøver å gjennom loven gjøre det vanskelig for kristne å leve slik de selv ønsker, da kan man ikke kalle seg selv liberal.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist