Subjekt mener

Det er på bortebane du virkelig kan imponere

Artisten Lissie liker ikke samlivssynet til eierne av Forum scene i Bergen. Som følge av dette, boikotter hun arenaen. Slik bygger hun ned de demokratiske storstuene i Norge, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Presse.)
Artisten Lissie liker ikke samlivssynet til eierne av Forum scene i Bergen. Som følge av dette, boikotter hun arenaen. Slik bygger hun ned de demokratiske storstuene i Norge, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Presse.)
Kulturinstitusjonene er demokratiske storstuer hvor uenige folk skal og bør møtes. Radikale og boikottende artister vil i stedet bygge politiske siloer av kulturhusene våre, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Artisten Lissie har bestemt seg for å boikotte Forum scene i Bergen for å ha en kristenkonservativ eier. Slik ender hun opp med å tale kun til sin egen menighet.

Den amerikanske artisten Elisabeth Maurus (39), kjent som Lissie, skulle hatt konsert på Forum scene i Bergen denne uken. Det blir det ikke noe av. En enkel e-post fra en fan var det som skulle til for å flytte hele konserten til USF Verftet.

«Slik jeg forsto det har eierne et synspunkt som ikke fremmer homofilt ekteskap. De er anti-homo», hevder Lissie til Bergensavisen (BA).

Forum scene AS leier et lokale av eiendomsselskapet Fjøsangerveien 28 eiendom. Disse er videre eid av Salt Bergenskirken (75 prosent) og investor Dan Odfjell (25 prosent). Kirken er en del av Pinsebevegelsen og har et konservativt syn på samliv.

Urimelig og uredelig

Visste du at butikken du handler i, ikke nødvendigvis eier sitt eget bygg? Mest sannsynlig så leier butikken bare et lokale av sin huseier.

Annonse

Synes du da det blir rimelig å straffe denne butikken for hva huseieren har av meninger?

For de fleste vil dette fremstå fjernt og radikalt. Lissie gjør det likevel.

Det hører med til historien at Bergenskirken Salt reagerer på anklagene. I en melding til Bergensavisen presiserer de at kirken ikke er «anti-homo». Det stemmer at de har et konservativt syn på ekteskapet, men «skeive er velkommen i vår kirke som alle andre», skriver de.

Lite tyder på at Lissie har undersøkt dette noe nærmere. Det er i beste fall uredelig.

Vil bygge sin egen menighet

Helt uavhengig av hva kirken måtte stå for, er Lissies tilnærming til meningsmangfold lei.

Hadde hun takket nei til å spille i en kirke også?

Tenk hvilken mulighet det hadde gitt henne til å briljere på bortebane med sitt pro-homofile budskap. Ikke nødvendigvis gjennom provokasjon, men gjennom musikk som mobiliserende kraft.

I stedet velger hun å bygge ned de demokratiske møteplassene i Norge.

Kulturinstitusjonene er demokratiske storstuer hvor uenige folk skal og bør møtes. Når artister i stedet vil gjøre seg til politisk radikale aktivister, som boikotter kulturhusene for sine eieres meninger, bidrar de til å kjøle ned ytringsrommet for alle andre enn seg selv.

De vil bygge ned toleransen for ulike meninger. Og gjøre kulturinstitusjonene om til politiske siloer. Så når Lissie velger å flytte konserten, velger hun å spille kun for sin egen menighet.

Ikke første gang

Forum scene har tidligere vært gjenstand for boikott. Den gangen var det artister, band og flere politikere som opplevde den andre eieren – minoritetseieren Dan Odfjell – som problemet.

· Bergensbandet Romskip var blant dem som trakk seg fra åpningsfestivalen på bakgrunn av Odfjells tilknytning til nettstedet Resett. Odfjell er nemlig også meningsbærer på det kontroversielle nettstedet og har støttet Alliansen med en halv million kroner.

· John Olav Nilsen trakk seg også på dagen. På Twitter skrev han at kulturscenens holdninger ikke er forenelig med bandets.

· Thor Haakon Bakke (MDG), Sofie Marhaug (R) og Mikkel Grüner (SV) boikottet også en debatt arrangert på Forum scene. I et innlegg i Bergens tidende skrev de at Forum scenes kobling til Odfjell var for tett til at de selv kunne delta i verdidebatt arrangert av kulturhuset.

Det er en håpløs øvelse de utsetter seg selv for, i et kulturliv finansiert av raus støtte fra både private kapitaleiere (med vidt forskjellige meninger) og statlige midler finansiert gjennom i all hovedsak oljeboring, våpeneksport og uetisk fiskeoppdrett. I «beste» fall bidrar de bare til å skape et tannløst samfunn hvor stadig flere må holde kjeft for ikke å bli boikottet.

Det er på bortebane du virkelig kan imponere

Her snakker vi altså om politikere som smitter sin råtne holdning til debatt og demokrati over på kulturlivet. I stedet for å benytte scenen som en gylden mulighet til å spre egne budskap, ønsker de å boikotte sine meningsmotstandere. I stedet for å tro at publikum greier å tenke selv, og i stedet for å stille opp med sine beste argumenter, viser de en formyndersk holdning til at publikum må beskyttes mot å bli eksponert for stedets eieres meninger.

Lissie kunne og burde helt enkelt spredt sitt pro-homo-budskap i Salt og Odfjells bygg, om hun virkelig syntes det var så viktig. Det er en gylden mulighet til å briljere på bortebane. En gylden mulighet hun og andre artister ikke griper.

Artistene kunne også vurdert å ikke la seg politisere. Kulturhusene er til for å mobilisere og forene de uenige. Hvor musikken er det universelle språket. Hvor høyre og venstre kan samles under samme tak.

I stedet vil noen bygge politiske parallellsamfunn.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar