Christopher Rådlund (1970-2022)

En mann som skapte liv rundt seg

Rådlund var en mann som kunne diskutere byplanleggingen til Leon Krier, som kunne diskutere forskjellen mellom Wagner og Puccini, og som tok uenigheter med et smil, skriver Öde Nerdrum.
Rådlund var en mann som kunne diskutere byplanleggingen til Leon Krier, som kunne diskutere forskjellen mellom Wagner og Puccini, og som tok uenigheter med et smil, skriver Öde Nerdrum.
Christopher Rådlund var en mann som kunne inspirere meg voldsomt. Nå er han gått bort. Altfor tidlig, skriver Öde Nerdrum i sitt minneord.
Sjanger Dette er en nekrolog. Nekrologen er en biografisk tekst om en nylig avdød person, og skal bidra til å bevare minnet om personen etter artikkelforfatterens subjektive avveininger.
Saken er Kunstneren Christopher Robin Rådlund er død.

Av og til mottar man nyheter som skaper sjokkbølger i kroppen. Dødsfallet til Christopher Rådlund var en slik nyhet.

Den svenske tegneren og grafikeren var en viktig personlighet i Oslo. For 30 år siden pakket han kofferten, dro fra sin hjemby Göteborg, og så seg aldri tilbake.

Hvem var Christopher Rådlund?

Han var en begavet tegner, som tross tidens smålighet utviklet et sikkert og vakkert formsprog. Han var en mann med et dybt engasjement for de store temaer, en mann som kunne diskutere byplanleggingen til Leon Krier, som kunne diskutere forskjellen mellom Wagner og Puccini, og som tok uenigheter med et smil. Han var en mann som skapte liv rundt seg.

Annonse

Da han ankom Norge på 90-tallet var det i stor grad det klassisk figurative miljøet rundt Odd Nerdrum han oppsøkte, men dette hindret ham ikke i å selv være initiativtaker. Siden den gang har han vært sentral i etableringen av en unik krets bestående av diktere, malere, arkitekter, filosofer og mer, som alle er delaktige i å holde den humanistiske ånd vedlike.

Dikteren Bertrand Besigye sa kort tid efter dødsfallet:

«Nå fins det ingen som kan samle malerne og dikterne og musikerne lenger. Vi har mistet en bauta.»

Christopher Rådlund døde altfor tidlig. Noe har opplagt gått fryktelig galt. Det er tydelig at vi lever i en tid hvor begavede mennesker ikke tilstrekkelig blir sett opp til og tatt vare på. Når en bror eller mor dør, så gråter familien, men når et stort talent dør, gråter vi alle.

Som mange andre bekjente av Christopher Rådlund er mine opplevelser med ham sterkt knyttet til stedet han bodde på. Da jeg besøkte den vakre leiligheten et stenkast fra St. Olavs kirke januar 2021 var det bitkaldt i hovedstaden og jeg hutret på vei inn. Rådlund møtte meg med en kopp te og tyske småkaker, og viste meg et kjellerværelse hvor han planla å etablere kobbertrykkverksted. Vi satt og snakket sammen ut kvelden inntil vi hadde dekket de fleste ytterkanter av det som kalles åndsliv.

Da jeg omsider var nødt til å reise var jeg blitt voldsomt inspirert til å fortsette på egne prosjekter, og den saftige parkeringsboten som ventet meg på utsiden gjorde meg ingenting. For bak meg flommet det varme lyset ut av leiligheten og trengte igjennom Oslo-mørket. Stedet fremsto for meg som et fyrtårn i den snetunge natten, et fyrtårn som kunne gi husly til åndsutsultede mennesker i en forvirret tidsalder.

Hvil i fred, Christopher Robin Rådlund.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar