Emokratiet er en alvorlig samfunnstrussel. Slik står du imot

Rasjonelt gir det ingen mening å forkaste dokumenterbare påstander fordi de er drøye, slik Erling Braut Haaland gjorde da han ble spurt om brudd på menneskerettighetene i De forente arabiske emirater, skriver Eirik Kjønnøy. (Foto: Carl Recine/Reuters.)
Rasjonelt gir det ingen mening å forkaste dokumenterbare påstander fordi de er drøye, slik Erling Braut Haaland gjorde da han ble spurt om brudd på menneskerettighetene i De forente arabiske emirater, skriver Eirik Kjønnøy. (Foto: Carl Recine/Reuters.)
Hvordan man forholder seg til medievirkeligheten er kanskje vår tids viktigste etiske spørsmål, skriver filosof Eirik Kjønnøy.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Eirik Kjønnøy skriver om «emokratiet».

Uttrykket emokrati dukker stadig oftere opp i sosiale og tradisjonelle medier. Det foreligger ingen akademisk definisjon av begrepet, men kort sagt viser uttrykket til en offentlighet preget av følelser og spill på følelser.

Et eksempel er når Erling Braut Haaland hevder at påstandene om at hans nye klubbs (Manchester City) eiere bryter menneskerettighetene, er for drøye til å svare på. Rasjonelt gir det ingen mening å forkaste dokumenterbare påstander fordi de er drøye.

Det er derimot emosjonelt effektivt å spille på seernes vegringer mot å assosiere menneskerettighetsbrudd med ting de liker. Emokratiet er altså ikke en motsats til demokratiet, men en tilstand innad i demokratiet.

Ikke et spørsmål følelser eller fornuft

Det er viktig å understreke at problemet med den emokratiske tilstanden ikke er at den fører til at folk blir styrt av følelser. Følelser eller begjær spiller alltid en motiverende rolle når vi uttrykker meninger eller gjør hva som helst annet. Et menneske som kun motiveres av ren fornuft, er som et fartøy kun drevet fremover av GPS uten energi fra vind, strøm eller drivstoff. En umulighet med andre ord. Problemet med emokratiet er derfor ikke at følelser styrer, men at GPS-en er slått av og kartet glemt.

Annonse

Spørsmålet blir da hvorfor man slår av fornuften og overlater styringen til ryggmargsreflekser. Dette er ikke et spørsmål som kan besvares ved hjelp av en enkel forklaring, da flere forhold enn det er plass til her spiller inn. For eksempel er det økonomiske presset fra gjeld og priser økende, noe som trolig gjør folk mer slitne, mens kulturklassen blir stadig mer prekarisert og må arbeide under korttidskontrakter. Dette gjør igjen at man får mindre overskudd til å vurdere og reflektere.

Les også: Subjekt mener: Regjeringen utgjør en trussel mot kvaliteten på norsk forskning

Skjematenkning skader dømmekraften

Denne mangelen på overskudd kan også forsterkes av overdrevet informasjonskonsum, som tar mer enn det gir. Det ser i alle fall ut til at flere har behov for klare rammer og faste båser å tolke informasjonen gjennom, med tanke på den stadig mer utbredte svart/hvitt-tenkningen. Man blir for overveldet til å se nyansene, for sliten til å undersøke.

Dette behovet for rask og forutsigbar behandling av informasjon kommer imidlertid ikke bare fra medieverdenen. Behovet underbygges også av byråkratiseringen, som gjør at man må føre alt mulig inn i fastlagte skjemaer. Når man etter hvert blir nødt til å følge det samme mønstret om og om igjen, setter det seg i kroppen slik at man handler på refleks – uten å tenke. Det mest ekstreme eksemplet på dette fenomenet er når man slår inn bankkoden, og ødelegger hele operasjonen om man kommer i skade for å tenke seg om.

Sånn sett er ikke det å handle på refleks etter fastlagt skjema et ubetinget onde. Problemet oppstår når man gjør dette hele tiden, slik at man får problemer med å forholde seg til det som ligger utenfor skjema. Når man for eksempel ikke greier å skille tilhengere av streng innvandringspolitikk fra blodrasister, eller når denne svart/hvitt-tenkningen gjør at man holder kjeft fordi man er redd for å slå inn feil kode.

Svart/hvitt-tekningen reduserer dermed dømmekraften til et redskap for å gjenkjenne symboler, som det skal reageres adekvat på. Så lenge det reageres adekvat er man imidlertid innenfor, og kan slippe igjennom med det meste av hysteri og overdrivelser. Veiing og nyanser har liten plass i emokratiet.

Les også: Når mediene vektlegger meninger fra eksperter høyere enn dokumentasjon, er vi på gal vei

Hva må gjøres?

Som vi har sett, henger emokratiet sammen med teknologiske, økonomiske og politiske forhold, som ligger utenfor den enkeltes rekkevidde å påvirke direkte. Det er dermed ikke sagt at individet ikke kan skjerme seg selv og kanskje folk rundt seg fra emokratiets verste sider. For strengt tatt er emokratiet et etisk anliggende, som har med hvordan man forholder seg til informasjon å gjøre. Hvordan man forholder seg til medievirkeligheten er kanskje vår tids viktigste etiske spørsmål. Så her kommer et par innspill og noen spørsmål.

For det første bør man trene evnen til å se nyanser og forskjeller, samtidig som man unngår meningsløst flisespikkeri. Dette vil gjøre at man ser verden klarere, og unngår den farlige svart/hvitt-tenkningen, som polariserer samfunnet.

For det andre bør man trene på å innta andre perspektiver. Dette vil ikke bare gjøre at man blir flinkere til å forstå andre mennesker, men også flinkere til å bryte skjematenkningen som sådan. Det viktigste er imidlertid at man blir flinkere til å forstå hvordan miljøet man henger i, og mediene man leser, spiller inn på ens oppfatninger. Med andre ord må man bli flinkere til å forstå hvordan ens oppfatninger og meninger produseres.

Hva gjør det at man leser de samme overskriftene dag ut og dag inn? Former man standpunktene sine for å være i tråd med vennekretsens meninger? Og ikke minst: Har man en sunn fordeling mellom tiden man bruker på å konsumere informasjon, og tiden man bruker på å behandle den?

 

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM